Ugrás a fő tartalomra

Egészségmegőrzés januárban - aktualitások

A január mindig az év legnehezebben tolerálható, leghidegebb és  legdepressziósabb hónapja...


Már jó ideje ki vagyunk téve a hidegnek, a fagyos szélnek, a fagyos éjszakáknak, sokat fázunk, rossz a keringésünk, sokaknál gyakori a libabőr, a fagyott kezek lábak és a csontig hatoló hideg érzése...  a január szokott lenni az év leghidegebb hónapja. 



Már hónapok óta nagyon kevés a napsütéses órák száma, reggel és este is  sötét van és sokszor több napig vastag felhőréteg takarja  el előlünk a napot és a csodás kék eget. Januárra lecsökken a szervezet energiaszintje, nem csak a kevés napsütés és rossz keringés miatt érezzük magunkat nehézkesnek, de nem annyira jutottunk hozzá a szervezeted friss, életenergiában gazdag ételekhez.

Mentálisan is kihívás a január,  mert  nagyon nagy a konktraszt az év végéhez képest. Decemberben fények, csillogás, ünneplés, ajándékok, találkák, rendezvények, szabadság, pénzköltés... majd januárban a szürke dolgos hétköznapok, már nincs olyan sok vendégeskedés és sokan szembesülnek vele, hogy túlköltekeztek karácsonyra. 


A tél folyamán szükséges szigetelő zsírréteg felépítéséhez eddig nehéz, tartalmas ételekre volt szükséged, de januárra a szervezeted elérni az ideális testsúlyát. A hideg elleni védekezéshez szükséges  tartalmasabb ételek  megterhelik a szervezeted és a felhalmozódott méreganyag további lomhaságot, testi és szellemi tunyaságot, motíválatlanságot ereményezhetnek. Érdemes január közepétől egy téli tisztító kúrát csinálni annak érdekében, hogy megszabadulj a szervezetedben felhalmozódott salakanyagoktól. 

Ha úgy érzed szeretnéd a szervezetedet megszabadítani a felgyült salakanyagoktól, szeretettel látlak a Szezonális Tisztítás általam vezetett otthoni online programra, ahol napról, napra kísérlek végig egy csodálatos ájurvédikus tisztításon. Tapasztald meg a könnyedséget, a jó emésztést, a zavartalan, tiszta gondolatokat. 


A január arra sarkalja az embereket, hogy otthon bekuckózzanak. Ezt van aki nagyon jól tolerálja és jól ki tudja használni, de sokan kiborulnak, depisek lesznek, sivárnak érzik az életüket.  


Nézz szét, ilyenkor a természetben is minden visszavonultan, inaktív állapotban pihen, megfagy és a tájat egyfajta békés, végtelennek tűnő csend járja át.  Próbáld elfogadni, hogy mindennek meg van az ideje. A modernkori emberek nem szívesen veszik tudomásul, hogy együtt létezzenek a természettel. Sokan egész évben ugynazt az életvitelt szeretnék csinálni, állandóan pörögnek, mindenféle programokat csinálnak, ugyanazon ételeket eszik nyáron és télen is. 


A január az év végi pörgés után kiváló pihenésre, elcsendesedésre, belső elmélkedésre, lelki gyakorlatokra, újragondolni az élettünket, egészségei állapotunkat, céljainkat, vágyainkat, emberi kapcsolatainkat. Januárban élvezheted a a végtelen csendet, belső békét, tervezheted a jövőd, tanulhatsz, fejlődhetsz, új szokásokat vezethetsz be az életedbe.  Itt az idő, hogy  többet foglalkozzunk belső világunkkal és kicsit visszavonuljunk a külső világtól. 


Az életed átgondolásához és a tudatos tervezéshez egy korábbi blogbejegyzésben már sok támpontot adtam itt olvashatod. 


Néhány plusz tipp hideg téli napokra, amikor sok időt töltesz a lakásban az alábbi bejegyzésben olvasható. 


Szóval ne lepődj meg ha kicsit kedvetlennek, reménytelennek, lomhának érzed magad, ez januárban teljesen természetes. Kis kitartás, még néhány hét és jön a tavasz ígérete, majd 2 hónap és itt a tavasz, a megújulás ideje. 


Ajurvédikus szempontból testileg is komoly  változásokon megyünk át. Talán Te is észrevetted, hogy januárra a hideg miatt a bőröd, sápadt, száraz, ráncos, esetleg a hajad fénytelen, töredezett lesz. Sokan a tél miatt úgy érzik, hogy éveket öregedett a testük.


Míg a telet eddig a hideg és szárazság jellemezte (Vata) szépen lassan haladunk át a hideg és nedves minőségek felé (Kapha). Ez a változás szükésgessé teszi, hogy míg eddig fontos volt a hideg száraz ellen védekezni a meleg, zsíros, tápláló ételekkel, most ezen érdemes alaktodnak megfelelően változtatni.


Vata 

A Vata személyek a sok hideg hatására kibillennek az eggyensúlyuból és hajlamos ak idegességre, hiperaktivitásra, feszültségre, szorongásra. A Vata alkatúak januárban fontos, hogy melegen tartsák magukat,  öltözzenek melegen, rétegesen,  mert nagyon hajlamosak csontig átfázni. 


A pihenés is kiemelten fontos a Vata alkatúaknak, mert hajlamosak kimerültségre. Nekik ideális nagyokat aludni, akár délután ledőlni kicsit .


Vataknak ahhoz, hogy egyensúlyban tartsák magukat jótékony ha rendszeres szokásokat tartanak fenn. Táplálkozásban annak érdekében, hogy a Vata-k védjék magukat a hidegtől és szárazságtól hasznos, ha  tartalmas, melegítő ételeket esznek. 


Pitta 

A Pitta alkatú emberek kifejezetten élvezik a kellemes, hideg téli időjárást. Szívesen sétálnak a szabadban, kirándulnak a hóban. A rendszeres szokások fenntartása és a tartalmasabb ételek fogyasztása nekik is fontos. 


Kapha 

A Kapha könnyen lehangolttá, lomhává válik és elnehezültnek érezehti magát januárban. Hajlamos lesz megfázni, nyálka felhalmozódásra is. Nekik nem jó a sok pihenés, kerülni kell a túlalvást, mert fokozza a tunyaságot a testben és elmében. Hasznos ha korán kelnek és mozognak reggeli előtt, jóga, thai chi, séta, torna. 


A kapháknak kell a legnagyobb változást létrehozni a táplálkozásukban, mert a téli nehezebb ételek megterhelték a szervezetüket és pangáshoz vezethetnek. A kaphának könnyedebb , de melegítő hatású étrendre van szüksége. 


Napi rutin januárban 

Igazítsd a természet rendjéhez a napi rutinodat is.  Januárban fontos, hogy engedd meg a szerveztednek a pihenést, visszahúzódást. Este próbálj 22:00 ig lefeküdni. Reggel ideális a nappal kelni ( 7:20 körül) , ha megteheted akkor ne kényszerítsd magad korábbi ébredésre. 


Ébredést után tisztítsd meg  a nyelved a felhalmozódott lepedéktől, a szájüreget is a salakanyagoktól. Erről korábbi bejegyzésben részeltesebben írtam, itt olvashatod. 


Fogyassz meleg italt - ez lehet valami fűszeres tea (pl. gyömbér-kurkuma) is egy kis ctromlével, mézzel. 


Végezz naponta önmasszázst, amely rugalmassá teszi a bőrödet és segít a hideg ellen védeni a tested. Erről itt olvashatsz.


A légzésed javítására használj nasya orrolajat és akár napközben alkatodnak megfelelő illoolajokat.  Ha Vata alaktú vagy lehet, hogy szükséges a fűtés okozta szárazság ellensúlyozására párologtatni  a lakásban. 


A reggel tisztálkodás után végezz el néhány könnyed jógagyakorlatot és légzőgyakorlatot. Segít beindítani a vérkeringésedet. 


A reggelit 8 óráig próbáld elfogyasztani, ne nagyon reggeliz később, mert az egyfajta hízókúra lesz. 


Az ebéd ideális időpontja 12:00 körül van - legkésőbb 13:30ig próbálj megebédelni. Ilyenkor a legerősebb az emésztésed ereje. A délután 15:00-kor elfogyasztott ebédet nem tudja jól feldolgozni a szervezeted. 


A vacsorát lehetőleg naplementéig fogyaszd el (16:30 körül).


Táplálkozás januárban

A táplálkozásban is tartsd szem előtt a melegítést. Kerüld  a nyers zöldségeket, gyümölcsöket mert ezek nagyon kihűtik a szervezetedet - nem véletlen, hogy hagyományosan januárban ezen az éghajlaton nem terem friss gyümölcs és saláta sem és nem visonylag kevés tejtermé van.


Ideális alternatíva ilyenkor az aszalt gyümölcsök fogyasztása  és fermentált termékek (savanyú káposzta, vegyes savanyúság, ecetes cékla, etc. .)


Lehet észrevetted, hogy januárban már nem kívánod annyira a zsíros, édes ételeket - mint fent írtam, ilyenkorra a szervezeted elérte a kis szigetelő zsírréteg növesztését és nincs szüksége további zsírrétegre:) Hallgass a tested jelzéseire, figyeld meg mit kívánsz vagy mit nem kívánsz. Januárban lehet a keserű íz iránti vágyad megnő  vagy éppen a savanyút is jobban kívánhatod.


Részesítsd előnyben a meleg, főtt táplálékokat. Ne kezdj még böjtölni, nyers dolgokat fogyasztani, mert a kinti hideg ellensúlyozására szükséged van még melegítő ételekre. 


Ha Kapha alkatú vagy, fogyni szeretnél válassz könnyű ételeket. Rászesítsd előnyben a csípős, keserű, fanyar ételeket. Használj édesítésre mézet - csak ne melegítsd -  mert a méz segít fűteni és szárítani a szervezeted, jól beilleszthető fogyókúrákba is és hasznos nyálkás megbetegedésekrnél. 


Ha érzed nem kívánod a tartalmas nehéz ételeket, kerüld a tejtermékeket, kenyérféléket és édességeket  és részesítsd előnyben a leveseket,  gabonaételeket (köles, hajdina, quinoa, kukoricadara)  zöldségekkel (cékla, répa, egyéb gyökérzöldségek, zeller, káposzta,  brokkoli, karfiol)  esetleg hüvelyesekkel.  Használj egy kis citromlevet az étkezésekhez.  


Míg a december sztrája volt a zsíros magokbók készült sütemény, most mérsékeld a diót és minden más zsíros magot. Ha szeretnél valami magfélét, akkor piríts tökmagot. 


Használj bátran fűszereket, mert segítenek jó hangulatot, jó közérzetet biztosítani, fokozzák a keringésed, melegítik a tested, javítják az emésztésed. Gyömbér, fekete bors, hosszú bors, kurkuma, kardamom, babérlevél, édeskömény, római kömény, fahéj. asafoetida (hing), lepkeszegmag (görögszéna).

 

Mielőtt kilépsz a hidegbe ne egyél túl csípőset, mert csökkentik a hideggel szembeni ellenállóképességed. 


A reggeli  és a vacsora legyen könnyen emészthető, meleg , enyhén fűszeres.


A január ideális a sütőben készült ételek előnyben részesítésére is. Szeretek ilyenkor tepsis zöldségeket, muffinokat, süteményeket, zöldséges lepényeket készíteni.  A blogon nagyon sok recepet találsz.  Ki ne emlékezne gyermekkorából a sütőben sült krumpli sóval vajjal téli vacsorákra:) A sütőben sült cékla és burgonya minimális energiabefektetést igényel:) .


Reggelire ehetsz kásákat, muffinokat. Egy kis édes és fűszeres, de nem túl nehezen emészthető étel kellemesen indítja a napodat. Ha Vata vagy Pitta alkatú vagy készítheted a kását tejjel és fűszerekkel is. Ideális a fahéj, kardamom, esetleg egy kis gyömbér az édes muffinokhoz, kásákhoz, mert segít elelnsúlyozoni a nyálkásító hatást.   


Ebédre valamilyen gabona, zöldség, hüvelyes kombinációt fogyassz. Ha Vata vagy Pitta alkatú vagy, tehetsz a főzéshez egy kis tejterméket pl. tejszínt, tejfölt. Szuperek a levesek is. A vöröslencséből vagy mungdhalból a dhálok (levesek) gyorsan elkészülnek.


Vacsorára fontos a könynen emészthetőség és nagyon ideálisak a gabona ételek és zöldségek. 


Tisztítás 

Az ünneplések és tartalmas étekezések miatt felgyűlt salakanyagokat január vége, február elején hasznos a szervezetedből eltávolítani. Ideális lehet egy 3-5 napos ájurvédikus tisztító kúra - kitchari, forralt víz  amit esetleg kiegészítesz gyógynövényekkel.  


Ha a tisztításban vagy életmódváltásban, egészségmegőrzésben segítséget szeretnél szeretettel várlak  ájurvédikus életmód tanácsadásra, egyéni konzultációra. www.eljharmoniaban.hu 

Ha úgy érzed, Te is szeretnéd megszabadítani a tested a felgyűlt salakanyagoktól csatlakozz az általam vezetett otthoni online ájurvédikus tisztítás programhoz.. Ezen a csodás tisztításon  napról, napra adok neked részeltes információt mit, hogyan csinálj és bármikor kérdezhetsz is tőlem.
részletes információk és jelentkezés 

Ha szeretnél az Egészséges és tudatos táplálkozásról többet tudni,  szeretettel várlak Egészséges táplálkozás és főzőtanfolyamomra. 

Jó egészséget, hasznos belső elmélkedést és kitartást kívánok a januárhoz... nemsokra itt a tavasz :)


szeretettel:
KAti

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Az asafoetidat hatásai - ördöggyökér, a hagyma helyettesítője

Az asafoetida nagyon illatos, pikáns, hevítő hatású gyógynövény, amely alapvetően egy fa nedvének a gyanta kivonata. Az illata a hagymáéhoz hasonlít, nagyon erőteljes és hagyma helyett akár használható is az ételek elkészítésénél. Mi nem fogyasztunk hagymát és sokszor kérdezik a jógás tanulok és mit használunk helyette... hát asafoetidát:) Erőteljes élénkítőszer. Felpörgeti az emésztés tüzét (az agni-t) is, segít a méregtelenítésben és a puffadás ellen is jól használható, enyhíti a székrekedést. A lerakódott salakanyagot feloldja az emésztőrendszerből.  Ha hüvelyesekkel összefőzzük, segíti azok emésztését és csökkenti a gázképződést. Nagyon jó görcsoldásra, és hashajtásra is használható. Féreghajtó hatása is van. Megfázásoknál is hasznát vehetjük, mert lazítja a köpetet és fertőtlenítő hatással rendelkezik. Külsőleg ájurvédában használják ízületi gyulladásoknál és hasi fájdalmaknál. Mivel tamasztikus hatású (a tamsztikus ételekről itt olvashatsz) tompítja az e

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond