Ugrás a fő tartalomra

Jön a nyár:) Így kezdj neki az életmódváltásnak


Egészségesebben, fittebben élni
jóga, meditáció, táplálkozás, testmogás, egészség, fitt, kiegyensúlyozottság

A tavasz ami a megújulásról szól, a természet is teljesen újjáéled, megváltozik minden körülöttünk. Arról már írtam egy korábbi bejegyzésben, hogyan tudod támogatni a szervezeted  méregtelenítő folyamatait( Tavaszi megújulás, méregtelenítés az ájurvéda segítségével).

A tavaszi időszak és a nyár kezdete kiváló lehetőség arra is, hogy életmódot válts és elindulj az egészséges, kiegyensúlyozott élet felé vezető úton. Ezen az úton a napi időbeosztásunk, táplálkozásunk, mozgáskultúránk, stresszkezelésünk, folyadékfogyasztásunk pihenésünk és gondolataink mind nagy jelentőséggel bírnak .

Így kezdj neki az életmódváltásnak lépésről, lépésre:

Hozd meg a döntést
A legfontosabb része az életmódváltásnak, hogy komolyan határozd el mit szeretnél. Őszintén nézd meg hol tartasz és jelölj ki magadnak reális rövid és hosszú távú célokat. Ha úgy csinálsz valamit, hogy van egy bizonyos célod és annak tudatában csinálod a dolgokat, akkor elérheted a célt és megfelelő lesz az eredmény. Fel is írhatod a céljaidat és rendszeresen gondold át az alakulásukat. Ha valami nem sikerül ne keseredj el, maradj kitartó.

Szerezz tudást, informálódj
Ha tudod mit szeretnél elérni, szerezz tudást arról, hogyan érheted el az adott célt. Gyűjts információkat, beszélgess barátokkal, szakemberekkel, menj tanfolyamokra, keress hiteles információforrásokat könyvekben vagy az Interneten melyek segítenek közelebb kerülni a céljaidhoz.

Szabadulj meg a rossz szokásaidtól
Az életmódváltás egyik legfontosabb része a rossz szokásainktól való megszabadulás. Vannak olyan rossz szokások, melyek károsan hatnak az egészségre, közérzetedre és gyorsítják az öregedést.
Néhány dolog, amit érdemes elkerülni

Dohányzás || Alkoholfogyasztás|| Helytelen táplálkozás || Kevés folyadékfogyasztás || Túlsúly || Késői fekvés, kevés pihenés || Kevés testmozgás || Stressz || Düh és haragtartás || Állandó rohanás

Rossz szokásoktól úgy tudunk könnyen megszabadulni, ha helyette új, jó szokásokat alakítunk ki.

Mozogj rendszeresen
A rendszeres testmozgás nagyon fontos, szükséges rá időt szakítani. Építsd be a mozgást a hétköznapjaidba. Autó és busz helyett amennyit csak tudsz, sétálj, lift helyett mindig a lépcsőt válaszd, a munkahelyen amikor csak lehet e-mail és telefon helyett menj át a kollégához, ebédidőben sétálj egy kicsit, napközben többször állj fel a gép elől mozgasd át magad.
Válassz heti 1-2 alkalommal olyan testmozgást, amely örömet okoz, illeszkedik a testalkatodhoz és a tested egészségesebb lesz tőle.

Táplálkozz egészségesen
Az életmódváltás legfontosabb része, mert egészségünk és közérzetünk leginkább azon múlik mit, mikor, mennyit és hogyan eszünk. Válaszd a minőségi ételeket.

Táplálkozási alapelvek, melyeket célszerű figyelembe venni annak érdekében, hogy megőrizd az egészséged és fitt legyél és minden szükséges tápanyagot, vitamint, ásványi anyagot megkapj.
  • Használd az alapanyagok széles skáláját (gabonák, hüvelyesek, magvak, diófélék, tejtermékek, zöldségek, gyümölcsök)
  • Frissen szerezd be az alapanyagokat – zöldség, gyümölcs, tejtermék,
  • Használj teljes értékű élelmiszereket (teljes kiőrlésű lisztek, barna nádcukor)
  • Vásárlásnál a címkén mindig nézd meg mit tartalmaz
  • Fogyassz egyre több vegyszermentes, bio élelmiszert
  • Készíts frissen, változatos fogásokat
  • Annyit főzz, amennyi ételt megesztek – ha több van könnyebben eszel többet vagy ha újramelegíted és nem friss az étel nem jutsz belőle energiához
  • A vacsora könnyű étkezés legyen, ne tartalmazzon húst és tejtermékeket
Vannak olyan rossz táplálkozási szokások, melyek előbb utóbb komoly betegségekhez, elhízáshoz vezetnek. Kerüld el:
  • a félkész ételeket, éttermeket, gyors étkezdéket
  • a vegyszeres, adalékanyagokat tartalmazó, előre csomagolt élelmiszereket, konzerveket, mireliteket
  • az egészségtelen ételeket, nassolnivalókat
  • a nehezen emészthető ételeket a túlzott só és cukorfogyasztást
  • túl hideg ételeket, italokat
  • este 10:00 utáni étkezést
Szabadulj meg a feszültségektől
A stressz nagyon komoly kihatással van az egész szervezetre. Fontos, hogy a felhalmozódott feszültségektől meg tudj szabadulni. Hosszútávon a gondolataid megváltoztatása és az önismeret sokat segíthet. Rövidtávon masszázs, meditáció, relaxáció, jóga, séta a szabadban vagy bármilyen olyan tevékenység, ami pihentet és örömet okoz. Légy pozitív és mosolyogj sokat!

Alakíts ki megfelelő napirendet, hagyj időt a pihenésre
Ahogy a természetben is fontos az időzítés, úgy az ember életében is kiemelt szerepe van. Bizonyos időszakok egyes tevékenységek elvégzésére nagyon alkalmasak, más tevékenységek elvégzésére kevésbé alkalmasak. Amennyiben az életmódunk kialakításnál figyelembe vesszük a természete rendjét, azzal támogatjuk, hogy egyensúlyban legyünk és az energiáink a lehető legjobban használjuk fel. Amikor nem a természetes ritmusunk szerint élünk teljesen kimerítjük a szervezetünket és kibillenünk az egyensúlyunkból.
Néhány jó tanács:
-          Legkésőbb 6-7 óráig kelj fel.
-          Az ebédet 12:00-14:00 óra között fogyaszd el, ilyenkor a legerősebb az emésztés.
-          A vacsorát ha lehet 18:00 óráig fogyaszd el
-          Vacsora után már csak kellemes pihentető tevékenységeket csinálj. Ez segíti lenyughatni az elmét és a testet, felkészíti az alvásra.
-          Lehetőleg 22:00-ig feküdj le aludni, de mindenképpen éjfél előtt bújj ágyba.

 Légy kitartó és türelmes
Ahhoz, hogy az új szokások bevezetésével eredményesek legyünk minimum 30-40 napra van szükségünk. Ha fenn tudjuk tartani az új dolgokat ennyi ideig akkor beépülnek a hétköznapjainkba.

Lépésről lépésre haladj a változás útján. Fokozatosan építsd be az életmódodba az új dolgokat.

Mindig legyenek előtted a céljaid, miért is csinálod (pl. fittebb, egészségesebb szeretnél lenni) és légy kitartó. Kezdetben csak egy-egy tanácsot próbálj megfogadni és figyeld meg a tapasztalásokat. A saját tapasztalásod a legfontosabb, ha jobban érzed magad, kellemesebb a közérzeted, több az energiád van már Önmagában tud inspirálni.
Nem szabad hirtelen mindenről lemondani, itt is a fokozatosság a lényeg. Ha nagyon hirtelen mindent meg akarsz változtatni, akkor könnyen lehet, hogy az elméd nem bírja és besokall. Ha szépen lassan, fokozatosan építed be az új dolgokat az életedbe akkor az életed részévé válnak.

A legfontosabb, hogy élvezd az egészet, leld örömödet benne. Ha néha valami nem a tervek szerint alakul ne legyen lelkiismeret furdalásod. Nem szabad merev szabályokhoz ragaszkodni, bízz a megérzéseidben.

Új dolgokba belekezdeni mindig nehéz, mert több erőfeszítést kíván meg, mint a régi szokásaink fenntartása. Mindig könnyebb egy megszokott utat járni. Amikor látjuk, hogy  megszokott út nem vezet jó eredményre, akkor biztosak lehetünk benne, hogy változtatunk kell, különben ugyanazt az eredményt kapjuk.

Minden erőfeszítésünk idővel meghozza a gyümölcsét. Mert nehezebbnek tűnhet elmenni minden héten a piacra vásárolni és minden nap frissen főzni, de ha cserébe energikusabb vagy, nincsenek emésztési problémáid, erősebb az immunrendszered és így elkerülnek a betegségek, nem kell orvoshoz, patikába járni, ideális a testsúlyod és kiegyensúlyozottabb leszel, akkor megéri a befektetett energiát:)

Sok kitartást kívánok az életmódváltáshoz:)
szertetettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

A füge hatásai és ájurvédikus alkalmazása

Az éretlen banán hűtő hatású, növeli a vata-t, csökkenti a pitta-t és a kapha-t. Az érett banán édes és fűt, csökkenti a vata-t és növeli a pitta-t és a kapha-t.  A füge az ájurvéda szempontjából édes és hűsítő, nehéz megemészteni. A vata-t és Pitta-t nyugtatja a Kapha-t emeli. Nagyon jó vasforrás és vérképző.  Gyerekeknek nagyon ideális táplálék. Alacsony agnival - gyenge emésztéssel - nem szabad fügét enni.  Hasmenés és vérhas esetén nem szabad fügét enni. A fügét soha ne fogyaszd tejjel együtt. Tejjel együtt fogyasztva a füge hasmenést és emésztési zavart okozhat.  Néhány ájurvédikus alkalmazási mód: Amennyiben szeretnéd erősíteni az ínyedet és a fogakat, akkor 4 fügét rágj el alaposan a nap során.  Krónikus emésztési zavar és gyomorégés  esetén, egyél 7 friss fügét és 1 óráig utána ne igyál vizet. Ha 3 napig úgy böjtölsz, hogy csak ezt a 7 fügét eszed, az segít helyreállítani az emésztésed. .   Gyerekeknek, székrekedés esetén adj 3 fügét, amit meleg vízbe ázta

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond