2017. október 29., vasárnap

A jóga nem versenysport

hatha jóga, nem verseny, jógafilozófia, jógagyakorlás, jógatanfolyam


A jóga nem versenysport. Nem számít mit csinálnak mások vagy mit csinál a melletted lévő és az sem számít, hogy neked tegnap mi sikerült. 

A lényeg, hogy amit akkor és ott meg tudsz csinálni az a Te testednek a lehető legjobb:) 

Bánj szeretettel a testeddel és az elméddel. 

Jógagyakorlás közben soha nem tudsz megsérülni, ha mindig figyelembe veszed egyéni természetedet, testi adottságaidat, aktuális állapotodat és a külső körülményeket.

harmonikus gyakorlást kívánok:) 
szeretettel
Kati

2017. október 23., hétfő

Immunerősítő táplálkozás az őszi időszakra

Úgy tűnik vége a vénasszonyok nyarának,  a meleg időszaknak. Ősz van, hideg van kint, erősen fúj a szél, gyakran esik az eső.  A hideg beköszöntével, ősszel a Vata minősége felerősödik. 

Ilyenkor sokan tapasztalják, hogy megnő az étvágyuk. Az emberek szervezete jobban kívánja a tartalmasabb, nehezebb és nagyobb adag ételeket. A szervezeted elkezd felerősíteni, tartalékolni a téli időszakra. Nagyon fontos, hogy egészséges, tápláló, az immunrendszeredet erősítő ételeket fogyassz ebben az időszakban, amik elégedettséggel, boldogsággal töltik el a tested és a lelked:).


Ősszel részesítsd előnyben a friss alapanyagokból, idénynek megfelelő zöldségekből, gyümölcsökből készült főtt vagy párolt ételeket. 

Helyezd a lista elejére a zöldségekből és/vagy hüvelyesekből készült fűszeres leveseket, amik átmelegítik a tested, segítenek táplálni a szervezeted, rendben tartják a folyadékháztartásod és nagyon sok tápanyagot tartalmaznak.

Elsődlegesen a Vata kiegyenlítését célzó  édes, savanyú és sós ételeket fogyassz. Az ételeid legyenek melegek, szaftosak, lédúsak. Kerüld el a száraz  és hideg ételeket, a puffasztott ételeket, nyers salátákat, pirítóst és a diétás ételeket.
Próbáld kerülni, visszaszorítani a keserű, csípős, és fanyar ízek fogyasztását is.

Nagyon kedvező az alábbi ételek fogyasztása:  baszmati rizs, mung dhál, búzadara, cékla, sárgarépa, sütőtök,édesburgonya, mángold, kisebb mennyiségben zeller, spenót tej, joghurt, tejszín, olajos magok,datolya, füge - a magokat és az asztalt gyümölcsöket áztasd be fogyasztás előtt, mert akkor könnyebben emészthetőek.

Néhány általános praktikus táplálkozási tanács, mely hozzájárul, hogy a a hideg időszakban is egészséges, energia dús maradj.  
Étkezz megfelelő időben és lehetőleg mindig ugyanazon időpontokban. A főétkezés 12:00-13:00 és ez legyen a nap legtartalmasabb étkezése, mert az emésztés tüze (az agni) ilyenkor a legerősebb.
Kerüld az a nassolást, ne egyél az étkezések között. 

Fogyassz friss, tiszta minőségű élelmiszereket. Kerüld el a vegyszeres (nem bio) tartósítószerezett,  feldolgozott, génmanipulált, félkész élelmiszereket.

Könnyen emészthető ételeket készíts - vegyszermentes (bio) zöldségek, gyümölcsök, tejtermékek, gabonák(teljes kiőrlésű), hüvelyesek.
 

Használj immunrendszert erősítő és emésztést segítő fűszereket (gyömbér, kurkuma, fekete bors, fahéj, édeskömény, római kömény, koriander).

Készítsd ghível (tisztított vajjal) az ételeket  (ghí elkészítését itt olvashatod), ez segít erősíteni az emésztésed és táplálja a testet.

Ne fogyassz hideg ételeket és hideg italokat, mert a hideg ételek, gyengítik az emésztésed.

Brokkolis tészta pirított napraforgómaggal - recept itt
Kis mennyiségben egyél olyan friss, szezonális gyümölcsöket, melyek erősítik az immunrendszered, kiváló választás a körte, alma, szilva 

Az ételeket főzd meg, de ne főzd túl, mert mindkét esetben gyengítik az immunrendszert.

Kerüld el a húsos ételeket, a zsíros és a cukros ételeket, mert gyengítik az immunrendszert.

Ne edd magad tele (max 3/4 részig töltsd meg a gyomrod).
Fűszeres sütőtök subji - recept itt
Ne fogyassz túl sok nyers zöldséget, gyümölcsöt, mert a hideg időjárásban gyengíthetik az immunrendszered és hűtik a tested. 

Az ételeket rágd meg alaposan. 

Ne igyál az étkezésekhez túl sok folyadékot, és az elfogyasztott folyadék mindig langyos vagy meleg legyen.   
Nyugodt körülmények között egyél és az étkezés után ne pattanj fel az asztaltól, várd meg amíg az emésztésed beindul. 
Kortyolj a nap során meleg vizet, ez nagyon sokat tud segíteni (részletesen az ájurvédikus méregtelenítésről szóló cikkben)

A tanácsokat lépésről, lépésre építsd be az életedbe. Kezd el a legegyszerűbbektől és saját tempódban próbáld szokásoddá alakítani.

Végül figyeld magad! Figyeld milyen változásokat tapasztalsz, hogyan változik az emésztésed, az energiaszinted, a kedélyállapotod és az elméd békéje.

Tápláló, ízletes ételeket kívánok szeretettel:
KAti

 

2017. október 10., kedd

Keltsd életre a természetes és ösztönös énedet



Mennyire vagy tudatos az Önvalódról? Mennyi időt fordítasz arra, hogy befelé figyelj - akár pl. egy döntésed előtt? Hallgatsz a megérzéseidre? Tudatában vagy a valós igényeidnek?

A legtöbb ember ma úgy éli az életét, hogy a külső elvárások, elképzelések határozzák meg milyen döntéseket hoz.  Mielőtt pl. valaki elvállal egy munkát ritkán fordul elő, hogy előtte otthon beül egy csöndes sarokba és befelé figyel, megfigyeli a testérzeteit, érzelmeit. Lehet, hogy a munka másik 2000 ember álma, de vajon neked is ez az álmod vagy esetleg rossz érzéseid lesznek ha belegondolsz abba, hogy holnaptól oda menjen dolgozni? 

Keltsd életre a természetes és ösztönös éned! Figyeld meg a tested és a belső önvalód jelzéseit. A jóga segít, hogy megismerd Önmagad, közelebb kerülj eredeti forrásodhoz és életre keltsd a természetes, ösztönös énedet.

Amikor megtapasztalod az Önvalód, megszabadulsz a külvilág megannyi elvárásainak terhétől, az aggodalmaktól, félelmektől, bizonytalanság érzésétől és a szorongástól.  Elérsz egy olyan állapotot, amikor a cselekedeteidet nem a külső világ elvárásai, benyomásai határozzák meg, hanem képes leszel hallgatni a szívedre és a tetteidet a természetes ösztönös éned vezeti.

2017. október 6., péntek

Ma kezdődik az év legkedvezőbb hónapja

2017-ben a mai napon, október 6-án kezdődik Kartik hónap. Ennek a hónapnak az a különlegessége, hogy minden spirituális tevékenységünknek 1000 szeres lesz az eredménye.
  
Indiában az a szokás, hogy ebben a hónapban minden este gyertyát gyújtanak az otthoni oltáron vagy a templomokban. A tradíciónkban, mi nem csak gyertyalángot ajánlunk az oltáron Krisnának, hanem minden este a Damodarastaka dalt is elénekeljük - erről egy korábbi bejegyzésben már írtam és a dalt is meg tudod hallgatni ezen a linken. 

A következő hónapban  érdemes annyi lelki tevékenységet végezned, amennyit csak tudsz.:) Persze mindig jó, ha nem csak a külvilággal vagy elfoglalva, hanem rendszeresen foglalkozol a lelkeddel is, befelé figyelsz és lelki tevékenységeket végzel, de most különösen hasznos. 

Szánj időt mától meditációra, mantrázásra, imádkozásra és ha teheted olvass minél többet spirituális írásokat - mint pl. a Bhagavad Gíta vagy a Srimad Bhagavtam. 


Indiában azt is tartják, hogy ebben a hónapban végzett lelki tevékenységek eredményeképpen az Istenek a vágyainkat is könnyebben teljesítik:)  

Spirituális gyakorlásban gazdag hónapot kívánok:)
sok szeretettel
Kati

2017. október 5., csütörtök

Idény zöldségek, gyümölcsök - október

Az egészséges táplálkozás cikksorozatban részeltessen írtam arról, milyen élelmiszereket érdemes fogyasztani (itt olvashatod a teljes cikket). Az egyik hasznos tanács, hogy lehetőség szerint az aktuális szezonnak megfelelően táplálkozzunk -  ez segíti a testi-lelki egyensúly megteremtését. 

Minden évszaknak megvannak a maga sajátosságai. Amennyiben az adott évszakban figyelembe veszed az étrended kialakításánál, az aktuálisan fellelhető idény zöldségeket, gyümölcsöket a táplálkozásoddal segíteni tudod , hogy a természettel összhangba kerülj.  PL. A narancs kifejezetten meleg égövi gyümölcs, mert hűti a testet amivel hőségben nagyon jó szolgálatot tesz a test számára. Nem szerencsés azonban, amikor télen narancsot eszegetünk, mert ugyan van benne C vitamin, de a testre hűsítő hatással van. Így nem, hogy segítene télen a test hőjének fenntartásában, de le fogja csökkenteni.

Célszerű, ha a közelben termelt, szezonnak megfelelő bio (vegyszermentes) zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztod, hogy támogasd tested természetes folyamatait. Így az általad fogyasztott ételek, frissek, természetes körülmények között növekedtek, értek meg, nem kezelték őket nagy mennyiségű mesterséges vegyszerekkel és mesterséges fénnyel. Az ilyen zöldségek, gyümölcsök vitamin, tápanyag és nyomelem tartalma is magasabb.

Ha a szezonalitásnak megfelelően táplálkozol, a környezetet is kíméled. Nem kell sok ezer kilométerről szállítani az élelmiszereket és támogatod a helyi termelőket:)

Október hónapban, a valóban földet művelő termelőknél az alábbi zöldségek, gyümölcsöket találhatod 
 
gyümölcs, idény, szezonális, zöldség, október
 

2017. október 3., kedd

Emeld a boldogsághormonok szintjét


boldogsághormon, boldogság érzet növelése, boldogság növelése, boldogság hormonok, egészség


A boldogsághormonjaid termelődését befolyásolni tudod néhány nagyon egyszerű dologgal. 
Építsd be ezt a néhány jó tanácsot az életedbe és csodás változásokat tapasztalhatsz.:)

szeretettel: 
Kati