2015. május 28., csütörtök

Gyors, egyszerű, cukormentes köles desszert



A múlt héten írtam egy bejegyzést arról, miért érdemes kölest fogyasztani. A mai hideg időjárásban, gondoltam elkészítem az egyik kedvenc köles desszert receptemet, amit számtalan módon lehet variálni:) Ez egy egyszerűen, gyorsan elkészíthető ízletes desszert - gluténérzékenyek, tejérzékenyek is fogyaszthatják. Tálalhatod reggeliként vagy desszertként étkezés után is. Magában is nagyon finom vagy tortalapnak is felhasználhatod.
 
Hozzávalók:
    köles, gluténmentes, édesség, desszert, cukormnetes, vegán,
  • 1 csésze köles
  • 4 csésze forró víz
  • fahéj, szegfűszeg, vanília
  • 1 /2 csésze mazsola
  • vaj vagy ghí (vagy kókuszzsír)
  • reszelt citromhéj
-  Kiegészítheted kókuszreszelékkel, bármilyen más aszalt gyümölccsel, dióval, mandulával, magokkal, almával, más friss gyümölccsel, karobbal, kakaóval, nádcukorral …  a fantáziádra van bízva. A végén lekvárral vagy bármi egyébbel is tálalhatod.

Mosd meg a kölest és melegítsd elő a sütőt. Egy tepsit kenj ki vajjal (vagy ghível vagy kókuszzsírral) és tedd bele a hozzávalókat (köles, fűszerek, aszalt gyümölcsök, etc.) . Az előmelegített sütőben addig süsd, amíg a köles felszívja a vizet. Melegen fogyaszthatod kásaként vagy ha kihűl süteménynek fel tudod szeletelni.



2015. május 27., szerda

Miért érdemes mandulát fogyasztani?


mandelnA mandula az egyik elgősibb olaj mag féle, megtalálható Nyugat Ázsiában és Európában is. Elsődlegesen érett magjait és az azokból kipréselt olajat használják fel. 

Kiváló ájurvédikus raszajana,a mely erősítő, roboráló hatású és energiával tölti fel a testet és örömmel a lelket. Megnyugtatja, csökkenti a vatat. Nagyon hasznos az idegrendszer számára, erősíti az idegeket és növeli a testi-lelki teherbíró képességet. Kiváló energia és tápanyag forrás.

A fehérje és  eszenciális zsírsavak, valamint enzimek mellett gazdag, ásványi anyagokban, nyomelemekben (magnézium, kalcium, vas, kálium, foszfor, cink)és  vitaminokba (A, B1, B2, B6, E). Táplálja a csontokat, fogakat, izomzatot. 

 A mandula antioxidáns hatású, erősíti az immunrendszert és kedvezően hat az emésztésre és a koleszterinszintre. Segít egészségesen tartani a tüdőt és nyákoldó hatással is rendelkezik. Jótékony a gyulladáscsökkentő hatása is.

Az édes mandula olaját leginkább az idegeket erősítő masszázsokhoz használják. Kiváló bőrápoló szernek is, könnyen felszívódik és táplálja a bőr mélyebb rétegeit.

Hogyan fogyaszd? 
A mandulát fogyaszthatod nyersen vagy pirítva is. 
Először forrázd le, majd távolítsd el a héját. Akár egy éjszakára vízbe is áztathatod.
A pirítással könnyebben emészthető lesz a mandula és ízletesebb lesz.

A mandulát fogyaszthatod más ételekkel is. Kiváló roboráló szer tejjel és datolyával:)

Vegyszermentes (bio) mandulát használj:)

2015. május 26., kedd

Tégy a gerinced egészségéért! - Dandászana (Kinyújtott lábú ülés)

A Dandászana (nyújtott lábú ülés) minden ülő jógapóz alapja. Segít a testtartás javításában, a helyes ülés elsajátításában. Erősíti a hátat, mellkasi részt, hasi területet és a lábakat. Nyújtja a láb izmait. Elősegíti az emésztést azáltal, hogy átmasszírozza a belső szerveket.
 


Hogyan végezd el?
dandasana, egyenes hát, tartásjavítás, helyes ülés, jóga
  1. Ülj le kinyújtott lábakkal a talajra, úgy hogy az ülőcsontokon ülj (Ehhez ha kell a kezded segítségével szabadítsd ki az ülőcsontokat) Figyelj, hogy a két ülőcsontodon egyformán helyezd el a testsúlyod.
  2. Fixáld a medencédet, told az ülőcsontokat a talajba, tartsd a hasad feszesen, és aktív a háti, deréktáji szakasz izomzata is.
  3. A két kezedet tedd a medencéd mellé kinyújtva, ujjak a lábak irányába mutassanak.
  4. A lábfejek legyenek kinyújtva, mint Tadászanaban (hegytartásban) Húzd fel a térdkalácsot a combizmok segítségével és nyújtózz a sarkaddal, a kislábujj, külső talpélet próbáld visszafeszíteni. A térdhajlatot, comb hátsó felét közelítsd a talaj irányába.
  5. A vállakat húzd hátrafelé és lefelé, közelítsd a lapockák alsó csücskét.
  6. Nyisd a mellkasát azáltal, hogy távolítod a két kulcscsontot.
  7. A gerinc legyen nyújtva és a törzsed mindkét oldalával egyformán nyújtózz fölfelé.
  8. Húzd be picit az állad és a fejtetővel is nyújtózz fölfelé.
Próbáld legalább 20-30 másodpercig megtartani a póz. Majd akár újra ismételheted is.

A kitartás alatt, belégzéssel nyújtsd el a sarkad magadtól és kilégzéssel a tárd hátsó felét közelítsd a talajhoz. Belégzéssel nyújtsd a fejtetőt, kilégzéssel nehezítsd a medencéd a talaj felé. Belégzéssel nyisd a mellkast, kilégzéssel told a tenyered a talajba.
 

Gyakorold falnál is (keresztcsont,. két lapocka közti rész és a koponya hátsó fele kerül a falra), segít megérezni a helyes kivitelezést.
 

Ha nem tudod a hátad egyenesen megtartani, akkor tegyél az ülőcsontok alá összehajtott takarót. (ha szükséges a kezek alá is tegyél alátámasztást).

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 
 
Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

2015. május 22., péntek

Miért érdemes kölest fogyasztani?



A köles az egyik legősibb gabonaféle, rendkívül gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban. Rendszeres fogyasztása elősegíti a gyomor- és bélműködés helyreállítását. 

További jótékony hatásai:
mire jó a köles, köles jótékony hatásai, köles

  • megszépíti a bőrt, erősíti a körmöket
  • fényessé teszi a hajat
  • késlelteti az öregedést
  • erősíti a szöveteket
  • megakadályozza az érelmeszesedést
  • csökkenti a vér koleszterinszintjét
  • helyreállítja az szervezet sav-bázis egyensúlyát
  • kitűnő energiaforrás
  • erősíti immunrendszert 

 
Gluténérzékenyek is fogyaszthatják! 

Fogyókúrázok étrendjébe javasolt beépíteni, elősegíti az édesség utáni vágy csökkenését, laktató és kedvezően befolyásolja a testsúlycsökkenést.

Kiváló köretnek és kásának is, sósan és édesen is elkészítheted:)
Könnyű és száraz gabonának minősül az ájurvédában, növeli a vatat és csökkenti a kaphat és a pittat. 

Néhány kiváló köleses recept linkje:

Sütőben sült zöldséges köleskása

Gyors, egyszerű, cukormentes köles desszert

2015. május 21., csütörtök

Tégy a gerinced egészségéért! - Hogyan ülj a számítógép előtt



gerinc természetes helyzete, helyes testtartás, lodózis, kifózis, gerinc természetes görbüelteOldalnézetből a gerinc természetes fiziológiás helyzete egy dupla S görbület. A nyaki szakaszon kis homorulat (lordozis), a háti szakaszon kis domborulat (kifózis), deréktáji szakaszon megint egy homorulat és a keresztcsont, farokcsonti résznél egy kis domborulat. Ez a gerincünk természetes helyzete, amely a testben optimális terhelést jelent az izmokra, ízületekre, szalagokra, porckorongokra nézve és a belső szervek működéséhez is ideális.

Amikor ezek a görbületek kisimulnak, esetleg homorúból domborúba váltanak az a gerinc számára egy természetellenes helyzet és túlterhelést jelent a porckorongokra, kisízületekre, izmokra, szalagrendszerre nézve. Későbbikekben ebből feszültségek, fájdalmak és akár betegségek is alakulhatnak ki. Ezért nagyon fontos, hogy a hétköznapi testhelyzetekben próbáljuk megőrizni gerincünk természetes görbületeit, illetve a már kialakult tartáshibákat javítani. A gerinc egészségéhez a legnagyobb hangsúly a prevención van:)

A természetes görbületek kisimulásának leggyakoribb oka, a helytelen testtartás. A mai kor embere gyermekkorától kezdve sajnos ülő életmódot folytat. Ülünk az etetőszékben, az étkezőasztalnál, az autóban, az iskolapadban, a tv előtt, a számítógép előtt, a munkahelye, etc.. A mozgásszegény életmód és az egész napos helytelen ülés a számítógép előtt eredményezhet fejfájást, fülzúgást, nyaki fájdalmakat, fáradékonyságot, karba, vállba kisugárzó fájdalmat és zsibbadást, hátfájást, derékfájást, lábba kisugárzó fájdalmat és zsibbadást, csukló problémákat. Továbbá keringési problémák léphetnek fel és a belső szerveket energiahiányossá teheti, így romlik a légzés, emésztés hatékonysága is és a monitornézés a szemünknek sem tesz jót. 

Ugyan az emberi test nem arra van kitalálva, hogy napi 8-12 órát üljünk, de ha már ülni kell, akkor tedd ezt olyan módon, hogy törekedj a gerinc természetes görbületeit megőrizni és az egész testet optimálisan terhelni.

Néhány egyszerű ergonómiai alapelv, mellyel megőrizheted gerinced egészségét az ülőmunka során is:


    ülőmunk, monitor beálítása, hogyan üéj,
  • Monitor felső része legyen kb. szemmagasságban és figyelj rá, hogy ne tükröződjön a felület (az állad húzd be picit és nyújtózkodj a tarkóddal, hogy a fül váll legyen kb, egy vonalban) 
  • A klaviatúrát és az egeret helyezd az asztal elejére, hogy a karod közvetlenül a tested mellett legyen és az alkar és felkar 90°-ot zárjon be 
  • A kézfejed legyen közvetlenül a klaviatúra felett úgy, hogy ne törd meg a csuklóvonalad (kézfej, csukló, kar egymás folytatása legyen) 
  • A teljes ülőfelületen ülj, a combok is alá legyenek támasztva 
  • A deréktáji homorulatod próbáld megtartani, megtámasztani (ehhez segítségül használhatsz ékpárnát, deréktámaszt vagy egyszerűen használd a szék támláját) 
  • Az alsó lábszár és a comb is kb. 90°-ot zárjon be 
  • A lábak egymás mellett stabilan helyezkedjenek el a talajon (ha szükséges használj lábtámaszt, vagy egy kis dobozt a lábak alá)


 Ha laptopot használsz, akkor használj hozzá külön klaviatúrát és egeret és a laptopot polcold alá, hogy monitorként funkcionálhasson.

Tarts rendszeresen szünetet! Állj fel és mozgasd át magad, sétálj, végezz el néhány gyakorlatot:) 

Mozogj rendszeresen! Válassz olyan testmozgást, amely segít a helytelenül rögzült testtartást javítani, erősíti az ülőmunka következtében meggyengült izmokat és nyújtja a befeszült izmokat, oldja a feszültséget (pl. jóga, gerinctorna, gyógytorna).

2015. május 20., szerda

Chapati (csapáti) friss, élesztőmentes lepénykenyér

A chapati az indiaiak legegyszerűbb  lepénykenyere. Teljes kiőrlésű búzalisztből  és vízből készül – a lisztet lehet fehér liszttel is keverni – és ghível/ vajjal szokták egy picit még finomabbá tenni. A ghí készítését egy korábbi bejegyzésben már részletesen leírtam. Hogyan készíts ghít?

Hozzávalók:
  • 250 g teljes kiőrlésű liszt (vagy graham liszt vagy fehér lissztel kevert liszt)
  • 150 ml langyos víz
  • 1/2 kávéskanál só
  • 2-3 evőkanál ghí vagy olvasztott vaj
  • vaj a tetejére
A sót keverd el a liszttel. Morzsold el benne a vajat. Lassanként adj hozzá annyi vizet, hogylágy tésztát kapj. Nyújtódeszkán 6-8 percig gyúrd, míg fényes nem lesz majd akár lehet pihentetni is. Ismét gyúrd át. Egy vastag fenekű palacsintasütőt vagy serpenyőt közepes tűznél melegíts fel. Közben formálj a tésztából 15 egyforma nagyságú gombócot. Forgasd lisztbe őket, és egyenletesen vékony lepénykéket nyújts belőlük. Kb. 14 cm átmérőjű kerek lapokat kapunk
Az elsőt helyezd a palacsintasütőbe. Mikor a felszínén apró fehér buborékok jelennek meg, fordítsd meg és addig süsd, amíg az egészet elborítják a buborékok. Ekkor a chapatit átfordítva (vagyis azzal a felével lefelé, amely eddig felül volt) erős nyílt lángra helyezzük, majd mikor labdaszerűen felfújódott, megfordítjuk, és még 5 másodpercig pirítjuk. 

A kész chapatink átsült, ha felfúvódott és a felszínén barna foltos. Helyezd előmelegített tányérra és olvasztott vajjal kend meg a felső oldalát. Ugyanígy készítsd el a többi lepényt is és a kész chapatikat gúla szerűen helyezd egymás tetejére.

Jó étvágyat kívánok:)
szeretettel:
Kati

2015. május 19., kedd

Tégy a gerinced egészségéért! - Kandarászana (kis jógahíd)

A kandarászana  (kis jógahíd) egy nagyon jó terápiás jógagyakorlat. Elsődlegesen a gerincterápia terén vehetjük nagy hasznát. Segít a tartásjavításban, erősíti a lumbális (deréktáji) gerincszakasz izmait, enyhíti a hátfájást, jól kompenzálja a görnyedt ülést és mellkasnyitó hatásával elősegíti a vállak helyes tartását. 

Jótékony hatással van a tüdőre, asztmások, allergiásoknak elősegíti a váladék kioldását a hörgőkből.

Energetizálja a medencetájékot, ezáltal kedvezően hat a női szervekre, menstruációs problémáknál is jól alkalmazható.

Stimulálja a hasi szerveket, beleket ezáltal kedvezően hat az emésztésre, serkenti.

 Hogyan végezd el
  1. Helyezkedj el hanyatt a talajon és a két kezed tenyérrel lefelé helyezd el a tested mellé
  2. Hajlítsd be a térdeket és állítsd talpra a lábaidat -  a lábfejeket csípőszélességben, egymással párhuzamosan helyezd el a talajon
  3. Belégzéssel emeld a medencéd az ég irányába amennyire csak tudod és próbáld a mellkasod nekitolni az álladnak– a vállöv, a tenyerek és a talpak maradnak a talajon.
  4. A két kezedet kulcsold össze a talajon és a vállakat told a talajba - próbáld a lapockákat közelíteni egymáshoz.
  5. A talpakat told folyamatosan a talajba és figyelj, hogy a térdek maradjanak a bokák felett.
  6. Tartsd ki a pózt néhány légzésig
  7. Majd bontsd szét  a kéztartást és  kilégzéssel lassan engedd le a medencéd, csigolyáról, csigolyára a hátad közepétől indítva végül a medencéd helyezd vissza a talajra.
Az ászana kitartása helyett, dinamikusan is végezheted a gyakorlatot, szinkronban a légzéseddel. A két tenyér marad a talajon és belégzéssel emeled a medencét, kilégzéssel visszaengeded a talajra. Ismételd néhányszor a gyakorlatot, folyamatosan.

A kandarászanát végezheted minden nap, mert jól kompenzálja az egész napos ülőmunka ártalmas hatásait. 


A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 
 
Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

2015. május 18., hétfő

Mire jó a kardamom?



A kardamom mag (Ela) az ájurvédában az agy erősítőjének is tartják és nagyon kedvezően hat a testre és az elmére is.  

Élénkíti az emésztést, serkenti az emésztés tüzét (agni-t). Segít megszüntetni a hányást, böfögést, refluxos problémákat. Kedvezően befolyásolja a lép munkáját. 

Energetizálja a testet, Serkenti az elmét és a szív munkáját. 

Eltávolítja a kaphát a gyomorból és a tüdőből.   Tejhez adva segíti a tej nyálka képző tulajdonságait. 

Jótékony idegi alapú alvászavaroknál és emésztési zavaroknál is, mert oldja a szorongást, ellazító hatása van.

Édes és sós ételekhez is jól illik. 

Csak kis mennyiségben használd!