Ugrás a fő tartalomra

Bejegyzések

Bejegyzések megjelenítése ebből a hónapból: május, 2015

Gyors, egyszerű, cukormentes köles desszert

A múlt héten írtam egy bejegyzést arról, miért érdemes kölest fogyasztan i. A mai hideg időjárásban, gondoltam elkészítem az egyik kedvenc köles desszert receptemet, amit számtalan módon lehet variálni :) Ez egy egyszerűen, gyorsan elkészíthető ízletes desszert - gluténérzékenyek, tejérzékenyek is fogyaszthatják. Tálalhatod reggeliként vagy desszertként étkezés után is. Magában is nagyon finom vagy tortalapnak is felhasználhatod.   Hozzávalók: 1 csésze köles 4 csésze forró víz fahéj, szegfűszeg, vanília 1 /2 csésze mazsola vaj vagy ghí (vagy kókuszzsír) reszelt citromhéj -   K iegészítheted kókuszreszelékkel, bármilyen más aszalt gyümölccsel, dióval, mandulával, magokkal, almával, más friss gyümölccsel, karobbal, kakaóval, nádcukorral …  a fantáziádra van bízva. A végén lekvárral vagy bármi egyébbel is tálalhatod. Mosd meg a kölest és melegítsd elő a sütőt. Egy tepsit kenj ki vajjal (vagy ghível vagy kókuszzsírral) és tedd bele a hozzávalókat (k

Miért érdemes mandulát fogyasztani?

A mandula az egyik elgősibb olaj mag féle, megtalálható Nyugat Ázsiában és Európában is. Elsődlegesen érett magjait és az azokból kipréselt olajat használják fel.  Kiváló ájurvédikus raszajana,a mely erősítő, roboráló hatású és energiával tölti fel a testet és örömmel a lelket. Megnyugtatja, csökkenti a vatat. Nagyon hasznos az idegrendszer számára, erősíti az idegeket és növeli a testi-lelki teherbíró képességet. Kiváló energia és tápanyag forrás. A fehérje és  eszenciális zsírsavak, valamint enzimek mellett g azdag, ásványi anyagokban, nyomelemekben (magnézium, kalcium, vas, kálium, foszfor, cink)és  vitaminokba (A, B1, B2, B6, E). Táplálja a csontokat, fogakat, izomzatot.    A mandula antioxidáns hatású, erősíti az immunrendszert és kedvezően hat az emésztésre és a koleszterinszintre. Segít egészségesen tartani a tüdőt és nyákoldó hatással is rendelkezik. Jótékony a gyulladáscsökkentő hatása is. Az édes mandula olaját leginkább az idegeket erősítő masszázsokhoz ha

Tégy a gerinced egészségéért! - Dandászana (Kinyújtott lábú ülés)

A Dandászana (nyújtott lábú ülés) minden ülő jógapóz alapja. Segít a testtartás javításában, a helyes ülés elsajátításában. Erősíti a hátat, mellkasi részt, hasi területet és a lábakat. Nyújtja a láb izmait. Elősegíti az emésztést azáltal, hogy átmasszírozza a belső szerveket.   Hogyan végezd el? Ülj le kinyújtott lábakkal a talajra, úgy hogy az ülőcsontokon ülj (Ehhez ha kell a kezded segítségével szabadítsd ki az ülőcsontokat) Figyelj, hogy a két ülőcsontodon egyformán helyezd el a testsúlyod. Fixáld a medencédet, told az ülőcsontokat a talajba, tartsd a hasad feszesen, és aktív a háti, deréktáji szakasz izomzata is. A két kezedet tedd a medencéd mellé kinyújtva, ujjak a lábak irányába mutassanak. A lábfejek legyenek kinyújtva, mint Tadászanaban (hegytartásban) Húzd fel a térdkalácsot a combizmok segítségével és nyújtózz a sarkaddal, a kislábujj, külső talpélet próbáld visszafeszíteni. A térdhajlatot, comb hátsó felét közelítsd a talaj irányába. A vállakat húzd hátrafelé é

Miért érdemes kölest fogyasztani?

A köles az egyik legősibb gabonaféle, rendkívül gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban. Rendszeres fogyasztása elősegíti a gyomor- és bélműködés helyreállítását.  További jótékony hatásai: megszépíti a bőrt, erősíti a körmöket fényessé teszi a hajat késlelteti az öregedést erősíti a szöveteket megakadályozza az érelmeszesedést csökkenti a vér koleszterinszintjét helyreállítja az szervezet sav-bázis egyensúlyát kitűnő energiaforrás erősíti immunrendszert     Gluténérzékenyek is fogyaszthatják!  Fogyókúrázok étrendjébe javasolt beépíteni, elősegíti az édesség utáni vágy csökkenését, laktató és kedvezően befolyásolja a testsúlycsökkenést. Kiváló köretnek és kásának is, sósan és édesen is elkészítheted:) Könnyű és száraz gabonának minősül az ájurvédában, növeli a vatat és csökkenti a kaphat és a pittat.  Néhány kiváló köleses recept linkje: Sütőben sült zöldséges köleskása Gyors, egyszerű, cukormentes köles desszert

Tégy a gerinced egészségéért! - Hogyan ülj a számítógép előtt

O ldalnézetből a gerinc természetes fiziológiás helyzete egy dupla S görbület. A nyaki szakaszon kis homorulat (lordozis), a háti szakaszon kis domborulat (kifózis), deréktáji szakaszon megint egy homorulat és a keresztcsont, farokcsonti résznél egy kis domborulat. Ez a gerincünk természetes helyzete, amely a testben optimális terhelést jelent az izmokra, ízületekre, szalagokra, porckorongokra nézve és a belső szervek működéséhez is ideális. Amikor ezek a görbületek kisimulnak, esetleg homorúból domborúba váltanak az a gerinc számára egy természetellenes helyzet és túlterhelést jelent a porckorongokra, kisízületekre, izmokra, szalagrendszerre nézve. Későbbikekben ebből feszültségek, fájdalmak és akár betegségek is alakulhatnak ki. Ezért nagyon fontos, hogy a hétköznapi testhelyzetekben próbáljuk megőrizni gerincünk természetes görbületeit, illetve a már kialakult tartáshibákat javítani. A gerinc egészségéhez a legnagyobb hangsúly a prevención van :) A természetes görbülete

Chapati (csapáti) friss, élesztőmentes lepénykenyér

A chapati az indiaiak legegyszerűbb  lepénykenyere. Teljes kiőrlésű búzalisztből  és vízből készül – a lisztet lehet fehér liszttel is keverni – és ghível/ vajjal szokták egy picit még finomabbá tenni. A ghí készítését egy korábbi bejegyzésben már részletesen leírtam. Hogyan készíts ghít? Hozzávalók: 250 g teljes kiőrlésű liszt (vagy graham liszt vagy fehér lissztel kevert liszt) 150 ml langyos víz 1/2 kávéskanál só 2-3 evőkanál ghí vagy olvasztott vaj vaj a tetejére A sót keverd el a liszttel. Morzsold el benne a vajat. Lassanként adj hozzá annyi vizet, hogylágy tésztát kapj. Nyújtódeszkán 6-8 percig gyúrd, míg fényes nem lesz majd akár lehet pihentetni is. Ismét gyúrd át. Egy vastag fenekű palacsintasütőt vagy serpenyőt közepes tűznél melegíts fel. Közben formálj a tésztából 15 egyforma nagyságú gombócot. Forgasd lisztbe őket, és egyenletesen vékony lepénykéket nyújts belőlük. Kb. 14 cm átmérőjű kerek lapokat kapunk .  Az elsőt helyezd a palacsintasütőbe. Mikor a fel

Tégy a gerinced egészségéért! - Kandarászana (kis jógahíd)

A kandarászana  (kis jógahíd) egy nagyon jó terápiás jógagyakorlat. Elsődlegesen a gerincterápia terén vehetjük nagy hasznát. Segít a tartásjavításban, erősíti a lumbális (deréktáji) gerincszakasz izmait, enyhíti a hátfájást, jól kompenzálja a görnyedt ülést és mellkasnyitó hatásával elősegíti a vállak helyes tartását.  Jótékony hatással van a tüdőre, asztmások, allergiásoknak elősegíti a váladék kioldását a hörgőkből. Energetizálja a medencetájékot, ezáltal kedvezően hat a női szervekre, menstruációs problémáknál is jól alkalmazható. Stimulálja a hasi szerveket, beleket ezáltal kedvezően hat az emésztésre, serkenti.  Hogyan végezd el Helyezkedj el hanyatt a talajon és a két kezed tenyérrel lefelé helyezd el a tested mellé Hajlítsd be a térdeket és állítsd talpra a lábaidat -  a lábfejeket csípőszélességben, egymással párhuzamosan helyezd el a talajon Belégzéssel emeld a medencéd az ég irányába amennyire csak tudod és próbáld a mellkasod nekitolni az álladnak– a vállöv, a teny

Mire jó a kardamom?

A kardamom mag (Ela) az ájurvédában az agy erősítőjének is tartják és nagyon kedvezően hat a testre és az elmére is.   Élénkíti az emésztést, serkenti az emésztés tüzét (agni-t). Segít megszüntetni a hányást, böfögést, refluxos problémákat. Kedvezően befolyásolja a lép munkáját.  Energetizálja a testet, Serkenti az elmét és a szív munkáját.  Eltávolítja a kaphát a gyomorból és a tüdőből.   Tejhez adva segíti a tej nyálka képző tulajdonságait.  Jótékony idegi alapú alvászavaroknál és emésztési zavaroknál is, mert oldja a szorongást, ellazító hatása van. Édes és sós ételekhez is jól illik.  Csak kis mennyiségben használd!