Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Tádászana (Hegytartás)


A tádászana minden álló jógapozíció alapja, rendszeres, helyes kivitelezése kiváló tartásjavító gyakorlat, segít megelőzni a gerincproblémák kialakulását. A hegytartással a megszokott, rosszul rögzült mozgásmintánkból elmozdulva meg tudunk tapasztalni egy helyes testtartást.  Erősíti a helyes tartásban résztvevő izmokat – pl.: hasizom, farizom, hátizmok. Segít rendezni a talpboltozati rendellenességeket (mint pl. lúdtalp), erősíti a lábfejet, bokát, lábakat, combokat. Fejleszti a tudatosságot, energetizál. Segíti a szív, a tüdő munkáját és az emésztést is. Az elmét nyugodttá teszi.


Hogyan végezd el

vigyázállás, testtartás, helyes testtartás, tartáshiba, tádászana, tadászana
Tádászana

  1. Állj csípő széles terpeszben, terpeszd ki a lábujjakat és a lábak középső tengelye legyen egymással párhuzamos.
  2. A testsúlyodat próbáld egyenletesen eloszlatni a két talpadon (testsúly 3 ponton oszlik el: a nagyujj alatti párnán, a kisujj alatti párnán, és a sarkadon) és próbáld a belboka területét megemelni.
  3. A lábak legyenek aktívan kinyújtva, húzd fel a térdkalácsod a combizmok segítségével.
  4. A medencédet állítsd be: húzd be picit a farokcsontot -  húzd be a hasad is a köldök alatti rész legyen aktívan megtartott és a farizmokat is picit feszítsd meg.  (próbáld megfigyelni, hogy a medence előre és hátra döntésével hogyan változik a testmagasságod és a gerinced görbülete – kb. ahol a legmagasabbnak érzed magad, ott lesz a medencéd megfelelő helyzetben és tapasztalhatod, hogy a deréktáji szakaszon egy pici homorulat lesz.)
  5. A törzsed mindkét oldalát próbáld egyformán nyújtani
  6. Nyisd ki a mellkasi területet: húzd a vállakat hátrafelé és lefelé, próbáld távolítani egymástól a kulcscsontokat. A szegycsonttal is próbálj finoman föle nyújtózni.
  7. Húzd be picit az állad és fejtetővel  nyújtózz fölfelé, tekintet előre néz.
  8. A két kezedet nyújtsd ki a tested mellett (a kézfej, csukló és a kar egymás folytatása legyen) és a kézujjakkal nyújtózkodj a talaj irányába. 
  9. Lélegezz egyenletesen:)

Próbáld megfigyelni, ahogy az egész tested egy erővonalat képez a talpadtól a fejed tetejéig.

A póz kitartása alatt  belégzéssel próbáld aktivizálni a lábad, húzd fel a térdkalácsot, kilégzéssel stabilan told a talpakat a talajba. Belégzéssel nyisd a mellkast, nyújtózkodj a fejtetővel és a kilégzéssel nyújtózkodj a karokkal a talaj felé.


Kezdetben gyakorolhatod fal előtt is, segít rávezetni a helyes kivitelezésre. Simítsd a falhoz a sarkakat , keresztcsont, lapocka közti részt, fej hátsó részét. Majd anélkül, hogy ezeket a pontokat elhoznád a faltól, told a talpakat a talajba és nyújtózz fejtetővel és aktivizáld a fent leírt területeket.

Ne kivitelezd az ászanát, ha nagyon kimerült vagy, ha extrémen alacsony a vérnyomásod vagy éppen fejfájásod, migréned van.

A Tádászana  egy szuper variációja... 
  1. Állj csípő széles terpeszben
  2. A kézujjakat kulcsold össze a tested előtt és fordítsd ki a tenyereidet, 
  3. Belégzéssel nyújtózz fel a karokkal a magasba (tenyerek az ég felé)  és emeld el a sarkaidat - azaz állj lábújjhegyre.
  4. Tartsd meg a gyakorlatot 5-8 légzésig
  5. Majd engedd vissz a sarkaidat a talajra és engedd le a karokat is. 
Végól  hunyd be a szemed és figyeld meg a gyakorlat hatásait. Tudatosítsd a légzésed, Tudatosítsd, figyeld meg  a testérzeteket a fejedben, a mellkasodban, a törzsedben, a karjaidban, lábakban.  

Figyeld meg azt is hogyan hatott a jógapóz az energiaszintedre, szívverésedre és az elméd állapotára. 

Ez a változat nem csak energetizál, erősíti a stabilizáló izmaidat, de kiválóan nyújtja a gerinc menti idegeket is és segít elérni a kiegyensúlyozottságot. 


A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 
 
Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond

Az asafoetidat hatásai - ördöggyökér, a hagyma helyettesítője

Az asafoetida nagyon illatos, pikáns, hevítő hatású gyógynövény, amely alapvetően egy fa nedvének a gyanta kivonata. Az illata a hagymáéhoz hasonlít, nagyon erőteljes és hagyma helyett akár használható is az ételek elkészítésénél. Mi nem fogyasztunk hagymát és sokszor kérdezik a jógás tanulok és mit használunk helyette... hát asafoetidát:) Erőteljes élénkítőszer. Felpörgeti az emésztés tüzét (az agni-t) is, segít a méregtelenítésben és a puffadás ellen is jól használható, enyhíti a székrekedést. A lerakódott salakanyagot feloldja az emésztőrendszerből.  Ha hüvelyesekkel összefőzzük, segíti azok emésztését és csökkenti a gázképződést. Nagyon jó görcsoldásra, és hashajtásra is használható. Féreghajtó hatása is van. Megfázásoknál is hasznát vehetjük, mert lazítja a köpetet és fertőtlenítő hatással rendelkezik. Külsőleg ájurvédában használják ízületi gyulladásoknál és hasi fájdalmaknál. Mivel tamasztikus hatású (a tamsztikus ételekről itt olvashatsz) tompítja az e