Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Tádászana (Hegytartás)


A tádászana minden álló jógapozíció alapja, rendszeres, helyes kivitelezése kiváló tartásjavító gyakorlat, segít megelőzni a gerincproblémák kialakulását. A hegytartással a megszokott, rosszul rögzült mozgásmintánkból elmozdulva meg tudunk tapasztalni egy helyes testtartást.  Erősíti a helyes tartásban résztvevő izmokat – pl.: hasizom, farizom, hátizmok. Segít rendezni a talpboltozati rendellenességeket (mint pl. lúdtalp), erősíti a lábfejet, bokát, lábakat, combokat. Fejleszti a tudatosságot, energetizál. Segíti a szív, a tüdő munkáját és az emésztést is. Az elmét nyugodttá teszi.


Hogyan végezd el

vigyázállás, testtartás, helyes testtartás, tartáshiba, tádászana, tadászana
Tádászana

  1. Állj csípő széles terpeszben, terpeszd ki a lábujjakat és a lábak középső tengelye legyen egymással párhuzamos.
  2. A testsúlyodat próbáld egyenletesen eloszlatni a két talpadon (testsúly 3 ponton oszlik el: a nagyujj alatti párnán, a kisujj alatti párnán, és a sarkadon) és próbáld a belboka területét megemelni.
  3. A lábak legyenek aktívan kinyújtva, húzd fel a térdkalácsod a combizmok segítségével.
  4. A medencédet állítsd be: húzd be picit a farokcsontot -  húzd be a hasad is a köldök alatti rész legyen aktívan megtartott és a farizmokat is picit feszítsd meg.  (próbáld megfigyelni, hogy a medence előre és hátra döntésével hogyan változik a testmagasságod és a gerinced görbülete – kb. ahol a legmagasabbnak érzed magad, ott lesz a medencéd megfelelő helyzetben és tapasztalhatod, hogy a deréktáji szakaszon egy pici homorulat lesz.)
  5. A törzsed mindkét oldalát próbáld egyformán nyújtani
  6. Nyisd ki a mellkasi területet: húzd a vállakat hátrafelé és lefelé, próbáld távolítani egymástól a kulcscsontokat. A szegycsonttal is próbálj finoman föle nyújtózni.
  7. Húzd be picit az állad és fejtetővel  nyújtózz fölfelé, tekintet előre néz.
  8. A két kezedet nyújtsd ki a tested mellett (a kézfej, csukló és a kar egymás folytatása legyen) és a kézujjakkal nyújtózkodj a talaj irányába. 
  9. Lélegezz egyenletesen:)

Próbáld megfigyelni, ahogy az egész tested egy erővonalat képez a talpadtól a fejed tetejéig.

A póz kitartása alatt  belégzéssel próbáld aktivizálni a lábad, húzd fel a térdkalácsot, kilégzéssel stabilan told a talpakat a talajba. Belégzéssel nyisd a mellkast, nyújtózkodj a fejtetővel és a kilégzéssel nyújtózkodj a karokkal a talaj felé.


Kezdetben gyakorolhatod fal előtt is, segít rávezetni a helyes kivitelezésre. Simítsd a falhoz a sarkakat , keresztcsont, lapocka közti részt, fej hátsó részét. Majd anélkül, hogy ezeket a pontokat elhoznád a faltól, told a talpakat a talajba és nyújtózz fejtetővel és aktivizáld a fent leírt területeket.


Ne kivitelezd az ászanát, ha nagyon kimerült vagy, ha extrémen alacsony a vérnyomásod vagy éppen fejfájásod, migréned van.

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 
 
Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Erősítsd az immunrendszered (8 +1 tipp)

Hidegebbre váltott az időjárás és ilyenkor sokan megfáznak, elkapnak mindenféle betegségeket mert a szervezetük kimerült, az immunrendszerük legyengült.  Mindig, mindenhol vannak kórokozók. Amikor egy beteg ember bemegy egy szobába az ott lévő 10 ember közül, azok lesznek betegek, akiknek gyenge az immunrendszere, akinek elég erős az immunrendszere, annak nem lesz semmilyen problémája.  Erősítsd meg az immunrendszered annak érdekében, hogy egészséges maradj ebben az  hideg időszakban is:)  1. Táplálkozz helyesen Az immunrendszered alapja az emésztőrendszered állapota - ezt a nyugati orvoslás is így gondolja - , ezért elsődlegesen megfelelő táplálkozással tudod erősíteni.  Gyengítik az immunrendszered: az állott nem friss ételek (tegnapi maradék, konzerv, mirelit, zacskós leves), a késő esti étkezés, a nassolás - amikor nem várod meg, hogy megemésztődjön az előző étkezés, a túl zsíros ételek fogyasztása, a túl sok édesség, a hideg ételek, italok, az alkohol, túl sok nyers

A füge hatásai és ájurvédikus alkalmazása

Az éretlen banán hűtő hatású, növeli a vata-t, csökkenti a pitta-t és a kapha-t. Az érett banán édes és fűt, csökkenti a vata-t és növeli a pitta-t és a kapha-t.  A füge az ájurvéda szempontjából édes és hűsítő, nehéz megemészteni. A vata-t és Pitta-t nyugtatja a Kapha-t emeli. Nagyon jó vasforrás és vérképző.  Gyerekeknek nagyon ideális táplálék. Alacsony agnival - gyenge emésztéssel - nem szabad fügét enni.  Hasmenés és vérhas esetén nem szabad fügét enni. A fügét soha ne fogyaszd tejjel együtt. Tejjel együtt fogyasztva a füge hasmenést és emésztési zavart okozhat.  Néhány ájurvédikus alkalmazási mód: Amennyiben szeretnéd erősíteni az ínyedet és a fogakat, akkor 4 fügét rágj el alaposan a nap során.  Krónikus emésztési zavar és gyomorégés  esetén, egyél 7 friss fügét és 1 óráig utána ne igyál vizet. Ha 3 napig úgy böjtölsz, hogy csak ezt a 7 fügét eszed, az segít helyreállítani az emésztésed. .   Gyerekeknek, székrekedés esetén adj 3 fügét, amit meleg vízbe ázta