Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Tádászana (Hegytartás)


A tádászana minden álló jógapozíció alapja, rendszeres, helyes kivitelezése kiváló tartásjavító gyakorlat, segít megelőzni a gerincproblémák kialakulását. A hegytartással a megszokott, rosszul rögzült mozgásmintánkból elmozdulva meg tudunk tapasztalni egy helyes testtartást.  Erősíti a helyes tartásban résztvevő izmokat – pl.: hasizom, farizom, hátizmok. Segít rendezni a talpboltozati rendellenességeket (mint pl. lúdtalp), erősíti a lábfejet, bokát, lábakat, combokat. Fejleszti a tudatosságot, energetizál. Segíti a szív, a tüdő munkáját és az emésztést is. Az elmét nyugodttá teszi.


Hogyan végezd el

vigyázállás, testtartás, helyes testtartás, tartáshiba, tádászana, tadászana
Tádászana

  1. Állj csípő széles terpeszben, terpeszd ki a lábujjakat és a lábak középső tengelye legyen egymással párhuzamos.
  2. A testsúlyodat próbáld egyenletesen eloszlatni a két talpadon (testsúly 3 ponton oszlik el: a nagyujj alatti párnán, a kisujj alatti párnán, és a sarkadon) és próbáld a belboka területét megemelni.
  3. A lábak legyenek aktívan kinyújtva, húzd fel a térdkalácsod a combizmok segítségével.
  4. A medencédet állítsd be: húzd be picit a farokcsontot -  húzd be a hasad is a köldök alatti rész legyen aktívan megtartott és a farizmokat is picit feszítsd meg.  (próbáld megfigyelni, hogy a medence előre és hátra döntésével hogyan változik a testmagasságod és a gerinced görbülete – kb. ahol a legmagasabbnak érzed magad, ott lesz a medencéd megfelelő helyzetben és tapasztalhatod, hogy a deréktáji szakaszon egy pici homorulat lesz.)
  5. A törzsed mindkét oldalát próbáld egyformán nyújtani
  6. Nyisd ki a mellkasi területet: húzd a vállakat hátrafelé és lefelé, próbáld távolítani egymástól a kulcscsontokat. A szegycsonttal is próbálj finoman föle nyújtózni.
  7. Húzd be picit az állad és fejtetővel  nyújtózz fölfelé, tekintet előre néz.
  8. A két kezedet nyújtsd ki a tested mellett (a kézfej, csukló és a kar egymás folytatása legyen) és a kézujjakkal nyújtózkodj a talaj irányába. 
  9. Lélegezz egyenletesen:)

Próbáld megfigyelni, ahogy az egész tested egy erővonalat képez a talpadtól a fejed tetejéig.

A póz kitartása alatt  belégzéssel próbáld aktivizálni a lábad, húzd fel a térdkalácsot, kilégzéssel stabilan told a talpakat a talajba. Belégzéssel nyisd a mellkast, nyújtózkodj a fejtetővel és a kilégzéssel nyújtózkodj a karokkal a talaj felé.


Kezdetben gyakorolhatod fal előtt is, segít rávezetni a helyes kivitelezésre. Simítsd a falhoz a sarkakat , keresztcsont, lapocka közti részt, fej hátsó részét. Majd anélkül, hogy ezeket a pontokat elhoznád a faltól, told a talpakat a talajba és nyújtózz fejtetővel és aktivizáld a fent leírt területeket.

Ne kivitelezd az ászanát, ha nagyon kimerült vagy, ha extrémen alacsony a vérnyomásod vagy éppen fejfájásod, migréned van.

A Tádászana  egy szuper variációja... 
  1. Állj csípő széles terpeszben
  2. A kézujjakat kulcsold össze a tested előtt és fordítsd ki a tenyereidet, 
  3. Belégzéssel nyújtózz fel a karokkal a magasba (tenyerek az ég felé)  és emeld el a sarkaidat - azaz állj lábújjhegyre.
  4. Tartsd meg a gyakorlatot 5-8 légzésig
  5. Majd engedd vissz a sarkaidat a talajra és engedd le a karokat is. 
Végól  hunyd be a szemed és figyeld meg a gyakorlat hatásait. Tudatosítsd a légzésed, Tudatosítsd, figyeld meg  a testérzeteket a fejedben, a mellkasodban, a törzsedben, a karjaidban, lábakban.  

Figyeld meg azt is hogyan hatott a jógapóz az energiaszintedre, szívverésedre és az elméd állapotára. 

Ez a változat nem csak energetizál, erősíti a stabilizáló izmaidat, de kiválóan nyújtja a gerinc menti idegeket is és segít elérni a kiegyensúlyozottságot. 


A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 
 
Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond