Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Hogyan ülj a számítógép előtt



gerinc természetes helyzete, helyes testtartás, lodózis, kifózis, gerinc természetes görbüelteOldalnézetből a gerinc természetes fiziológiás helyzete egy dupla S görbület. A nyaki szakaszon kis homorulat (lordozis), a háti szakaszon kis domborulat (kifózis), deréktáji szakaszon megint egy homorulat és a keresztcsont, farokcsonti résznél egy kis domborulat. Ez a gerincünk természetes helyzete, amely a testben optimális terhelést jelent az izmokra, ízületekre, szalagokra, porckorongokra nézve és a belső szervek működéséhez is ideális.

Amikor ezek a görbületek kisimulnak, esetleg homorúból domborúba váltanak az a gerinc számára egy természetellenes helyzet és túlterhelést jelent a porckorongokra, kisízületekre, izmokra, szalagrendszerre nézve. Későbbikekben ebből feszültségek, fájdalmak és akár betegségek is alakulhatnak ki. Ezért nagyon fontos, hogy a hétköznapi testhelyzetekben próbáljuk megőrizni gerincünk természetes görbületeit, illetve a már kialakult tartáshibákat javítani. A gerinc egészségéhez a legnagyobb hangsúly a prevención van:)

A természetes görbületek kisimulásának leggyakoribb oka, a helytelen testtartás. A mai kor embere gyermekkorától kezdve sajnos ülő életmódot folytat. Ülünk az etetőszékben, az étkezőasztalnál, az autóban, az iskolapadban, a tv előtt, a számítógép előtt, a munkahelye, etc.. A mozgásszegény életmód és az egész napos helytelen ülés a számítógép előtt eredményezhet fejfájást, fülzúgást, nyaki fájdalmakat, fáradékonyságot, karba, vállba kisugárzó fájdalmat és zsibbadást, hátfájást, derékfájást, lábba kisugárzó fájdalmat és zsibbadást, csukló problémákat. Továbbá keringési problémák léphetnek fel és a belső szerveket energiahiányossá teheti, így romlik a légzés, emésztés hatékonysága is és a monitornézés a szemünknek sem tesz jót. 

Ugyan az emberi test nem arra van kitalálva, hogy napi 8-12 órát üljünk, de ha már ülni kell, akkor tedd ezt olyan módon, hogy törekedj a gerinc természetes görbületeit megőrizni és az egész testet optimálisan terhelni.

Néhány egyszerű ergonómiai alapelv, mellyel megőrizheted gerinced egészségét az ülőmunka során is:


    ülőmunk, monitor beálítása, hogyan üéj,
  • Monitor felső része legyen kb. szemmagasságban és figyelj rá, hogy ne tükröződjön a felület (az állad húzd be picit és nyújtózkodj a tarkóddal, hogy a fül váll legyen kb, egy vonalban) 
  • A klaviatúrát és az egeret helyezd az asztal elejére, hogy a karod közvetlenül a tested mellett legyen és az alkar és felkar 90°-ot zárjon be 
  • A kézfejed legyen közvetlenül a klaviatúra felett úgy, hogy ne törd meg a csuklóvonalad (kézfej, csukló, kar egymás folytatása legyen) 
  • A teljes ülőfelületen ülj, a combok is alá legyenek támasztva 
  • A deréktáji homorulatod próbáld megtartani, megtámasztani (ehhez segítségül használhatsz ékpárnát, deréktámaszt vagy egyszerűen használd a szék támláját) 
  • Az alsó lábszár és a comb is kb. 90°-ot zárjon be 
  • A lábak egymás mellett stabilan helyezkedjenek el a talajon (ha szükséges használj lábtámaszt, vagy egy kis dobozt a lábak alá)


 Ha laptopot használsz, akkor használj hozzá külön klaviatúrát és egeret és a laptopot polcold alá, hogy monitorként funkcionálhasson.

Tarts rendszeresen szünetet! Állj fel és mozgasd át magad, sétálj, végezz el néhány gyakorlatot:) 

Mozogj rendszeresen! Válassz olyan testmozgást, amely segít a helytelenül rögzült testtartást javítani, erősíti az ülőmunka következtében meggyengült izmokat és nyújtja a befeszült izmokat, oldja a feszültséget (pl. jóga, gerinctorna, gyógytorna).

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond