2019. október 30., szerda

Bhagavad Gíta idézetek - a lélekről

#bg #idézet #lélek #halhatatlan #örökkévaló #Bhagavadgíta  #test #jóga


A Bhagavad Gíta korábbi verse 2.20 leírja, hogy a lélek halhatatlan és örökkévaló. Az idézetet itt találod  Ezért a lelket semmilyen fegyver vagy természeti elem nem képes elpusztítani. Bármi történjen is egy élőlény testével az az egyéni lélekre (önvalóra) nincs kihatással.

#bg #idézet #lélek #halhatatlan #örökkévaló #Bhagavadgíta  #test #jóga

2019. október 26., szombat

Puri - friss, élesztőmentes, indiai lepénykenyér

A legtöbb indiai kenyér lapos és nem nagy, felfújt, amiket élesztővel készítenek. Általában a tűzhely tetején sütik és nem sütőben. Azért, hogy a lehető legtöbb prána (életenergia) legyen benne, ezeket frissen készítsd, mindig az étkezések előtt.
Az indiai kultúrában a kenyér, gyakran kanál helyett is használatos:)
Korábban a chapati kenyér receptjét már közreadtam itt olvashatod. 

Puri egy zsiradékban kisült lepénykenyér. Teljes kiőrlésű búzalisztből és vízből készül – a lisztet lehet fehér liszttel is keverni vagy használhatsz graham lisztet is.  Kisütésnél eredetileg ghíben sütik ki, de használhatsz kókuszzsírt vagy bármilyen sütőolajat. A ghí készítését egy korábbi bejegyzésben már részletesen leírtam. Hogyan készíts ghít?

A puri minden ájruvédikus alkat számára ajánlott, de kapha alkatúak ritkábban fogyasszák. 

élesztőmentes, kenyér, indiai, lepény, puri, lepénykenyér, egészséges, reform, kisült
Puri - friss, élesztőmentes, indiai lepénykenyér 

Hozzávalók 16 darabhoz:
  • 350 g teljes kiőrlésű liszt (vagy graham liszt vagy fehér liszttel kevert liszt)
  • 175 ml langyos víz
  • 1/2 kk. só
  • 1 ek. vaj vagy ghí
  • olaj a sütéshez
A sót keverd el a liszttel és morzsolt el benne a ghít. Lassanként add hozzá a vizet, hogy lágy tésztát kapj.Nyújtódeszkán 6-8 percig gyúrd, míg fényes nem lesz majd akár lehet pihentetni is. Ismét gyúrd át. A zsiradékot melegítsd fel egy edényben. Közben formálj a tésztából 16 egyforma nagyságú gombócot. A gombócokból kevés ghí segítségével egyenletesen vékony lepényeket nyújts ki.
Amikor a ghí felmelegedett, vedd a lángot kisebbre. Akkor kezdj el sütni, amikor ha beleteszel egy pici tésztát, az azonnal feljön a tetejére. 

Tedd a lepényeket a forró ghíbe, olajba és pár másodperc múlva fel is fog jönni a felszínre, finoman nyomkodd le egy kiszedővel és alul fel fog fújódni amolyan lufi szerűen:)  Majd fordítsd meg a purit és a másik oldalt is süsd kb 15 másodpercig. Végül vedd ki és szűrőben vagy papírtörlőn csöpögtesd le. 

Süss ki minden purit és forrón tálald.  Fogyaszthatod édesen és sósan is. 

Néhány ötlet, aminek csak a képzeleted szab határt:): 

édesen: porcukros puri esetleg plusz tejszínhab, lekváros puri, puri csokikrémmel (házi nutella receptet itt találsz a blogon), édesen magkrémekkel 

sósan: zöldséges főétel subji mellé, hüvelyes ételekkel, levesekkel, csicseriborsókrémmel (hummusz recepteket találsz a blogon gyors hummusz és klasszikus hummusz), mindenféle magokból készült kencékkel (ilyeneket is találsz a blogon pl tökmagos ). 

Jó étvágyat hozzá:)
Kati

2019. október 9., szerda

Tégy a gerinced egészségéért! - Parivritta Dzsánu Sírsászana (Kifordított Fej a térdhez póz)

A Parivritta Dzsánu sírsászána (Kifordított fej a térdhez póz) egy előrehajlító gyakorlat és hatásait tekintve szinte megegyezik a fej a térdhez póz hatásaival. 

ászana, parivritta danu sirsasana, dzsanú rirsászana. kifordított, jógapóz, póz jóga, jógagyakorlat, kifordított póz, fej a térdhez, A Parivritta Dzsánu Sírsászana harmonizálja a medence szerveinek működését. Átmasszírozza a belső szerveket (máj, gyomor, lép, hasnyálmirigy). Mint minden előrehajító jógapózt, az ájurvéda javasolja a hasi zsírpárnák eltüntetésére is. Nyújtja a test hátsó vonalat, hátat, deréktáji területet, hamstringseket (combhajlító izmokat) és kiválóan nyújtja az oldalsó törzsizmokat is. Segít enyhíteni az ülő munka okozta háti, deréktáji fájdalmakat. mivel intenzíven stimulálja a gerinc menti idegeket, így az egész testet energetizálja, felfrissíti.


Hogyan végezd el?

  1. Ülj le a talajra kinyújtott lábakkal. Kiindulási póz a Dandászana (amiről egy korábbi bejegyzésben már írtam).
  2. Állítsd talpra a bal lábad, és a behajlított lábad sarkát próbáld a gáthoz tenni, a talpad simuljon a combodra. A comb és a lábszár külső oldala simuljon a talajra. Figyelj arra, hogy a medencéd közben ne mozduljon el. Ha a lábszárad nem tud leérni a talajra tegyél alá egy összehajtott takarót.
  3. A jobb lábad nyújtsd ki aktívan, nyújtózz a sarkaddal és pipálj a lábaddal, feszítsd vissza a külső talpéled.
  4. A jobb kezeddel fog meg a jobb nagylábujjad padangusta fogással - azaz a mutató és középső ujjad kerüljön a két lábújj közé és a hüvely ujjad legyen kívülről. Amennyiben nem éred el a nagylábujjad használj jógahevedert vagy csak érintsd meg a lábszárad, ahol sikerül elérni.
  5. Nyújtózz meg egy belégzéssel a szegycsonttal és fejtetővel fölfelé, majd nyújtsd ki hátra a bal kezed a két kar egymás folytatása legyen. A lapockáidat húzd össze, ezáltal jól szélesítsd ki a mellkasi területet..
  6. Kilégzéssel hajlítsd be a jobb kezed és kifordítva, az oldaladdal hajolj a jobb lábad irányába - ha leér a könyököd a talajig le is helyezheted  a talajra. A bal kezedet nyújtsd a füled fölött és próbáld a bal tenyeredet közelíteni a jobb lábfejed irányába.
  7. Amennyiben eléred  a bal kezeddel fogd meg a jobb külső talpélet, ha nem akkor csak hagyd a bal kezed a levegőben tenyérrel a talaj irányába. 
  8. Próbálj a bal felkarod előtt elnézni a plafon irányába.
  9. A lábfejek legyenek kinyújtva, mint Dandászanában és Tadászanaban (Hegytartásban) Húzd fel a térdkalácsot, a combizmok segítségével és nyújtózz a sarkaddal, a kis lábujj, külső talpélet próbáld visszafeszíteni. A térdhajlatot, comb hátsó felét közelítsd a talaj irányába. Ha erőtlen a láb, nem tartod aktívan, akkor a törzsed is erőtlen lesz az ászanában.
  10. Folyamatosan próbálj a medencédből a fejtetővel és a törzs mindkét oldalával nyújtózni, tarts meg a gerinced. Folyamatosan tartsd a hasat, köldököt. 
Belégzéssel nyisd a mellkast, csavard a törzsed és a medencéből indulva nyújtózz a szegycsonttal és a fejtetővel. Kilégzéssel nehezítsd a medencéd a talaj irányába és próbáld mélyíteni a pózt - próbálj rásimulni a törzsed oldalával a combodra. Folyamatosan legyen meg az ászana kivitelezése közben a nyújtózás érzése a testedben. A lapockákat húzd össze és nyisd a mellkast, ne engedd, hogy a fülek és a vállak közel kerüljenek egymáshoz. Figyelj, hogy az ászana közben a fejed ne lógjon, hanem legyen megtartott és aktívan nyújtózz a fejtetővel. A kinyújtott lábad sarkát nyújtsd el magadtól hosszasan és a behajlított lábadat told a talaj fel.

Próbáld legalább 20-30 másodpercig megtartani a pózt.

Kijövetel a pózból: Belégzéssel megtartott háttal egyenesedj fel, nyújtózz az ülőgumóból a fejtetővel, szegycsonttal fölfelé, a bal kar legyen kinyújtva hátrafelé. Majd csavarodj vissza egyenest előre. Amikor visszaérkeztél végezd el a gyakorlatot a másik oldalra is. 

Fontos, hogy  először ezt a gyakorlatot mindig a jobb lábra végezd el a vastagbél iránya miatt. 

Amennyiben a behajlított térdnél valamilyen kellemetlen érzetet, húzódást tapasztalt akkor vagy egy összehajtott hevedert vagy valamilyen összehajtott törölközőt, tegyél a térdhajlatodba. 

Ne végezd a gyakorlatot ha gerincsérved, komoly csípő, térd,boka problémád van.

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 

Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

2019. október 7., hétfő

Bhagavad Gíta idézetek - a test elhagyás



A modern tudomány is elismeri, hogy a test sejtjei állandóan változnak. A változás megnyilvánul a gyermekkortól a serdülőkoron át egészen az öregkorig . Amikor a test megöregszik és már nem funkcionál megfelelően, esetleg tulajdonosának szenvedést okoz, olyankor a lélek egy másik testre vált. Elhagyja az öreg, hasznavehetetlen testet és egy új testbe költözik. 

Amikor valaki elhagyja a testét, akkor a hozzátartozóknak hiányozhat a jelenléte, de tudnunk kell, hogy a személy nem szűnik meg létezni, csak máshová költözött. 

Egy korábbi bejegyzésben már a Bhagavad Gíta 2.20-as versét idéztem, amely leírja, hogy a  lélek nem ismer sem születést, sem halált, soha nem keletkezett, nem most jön létre és a jövőben sem fog megszületni.  itt olvashatod a bejegyzést 

A lélek halhatatlan, ezért sem érzi magát öregnek az, akinek  a teste megöregedett, mert ő maga nem öreg és senki nem hal meg, csak elhagyja a testét. A lélek hiányában a test az ami szétesik, elenyészik. 

#bg #idézet #lélek #halhatatlan #örökkévaló #Bhagavadgíta  #test #jóga