2015. június 28., vasárnap

Miért érdemes cukkinit fogyasztani?


cukkini hatásai, cukkini jótékony hatásai, cukkini receptek, cukkini felhasználása
Cukkini
Már lehet a piacokon cukkinit vásárolni, ami nagyon közkedvelt nyári zöldség és gyorsan és változatosan készíthető el  - nyersen, sütve, főzve, grillezve, párolva, töltve. Csak a fantáziánk szabhat határt felhasználási módjának:) Amellett, hogy gyorsan, könnyen és változatosan elkészíthető nagyon sok pozitív hatással rendelkezik. 

A cukkini 95 %-át víz alkotja, ezáltal a szervezetet nagyon jól hidratálja. Fogyókúrák kedvelt alapanyaga is- magas víztartalma és alacsony kalória tartalma miatt. Nagyon sok vitamint és ásványi anyagot is tartalmaz, magas a C és A vitamin, magnézium, cink, foszfor és kálium tartalma továbbá tartalmaz B1, B2 és B6 vitaminokat és folsavat is. Valamint kiváló antioxidáns tartalmú növény.

Támogatást nyújt az érrendszeri problémák megelőzésében és gyulladáscsökkentő hatásairől is több helyen számolnak be. Hozzájárul az asztma tüneteinek enyhítéséhez és segít megakadályozni az ízületi és reumatikus panaszokat is.

Rost tartalmának köszönhetően kedvezően befolyásolja az emésztést  valamint akárcsak a legtöbb zöldségféle segít a vastagbélrák megelőzésében.

Az ájurvédában édes, nedves és hűtő hatásúnak minősül. Növeli a kaphat, jó a vatara és csökkenti a pittát.

Vásárlásnál válassz kisebb cukkinit – ilyenkor még zsenge és nagyon könnyen emészthető:)

Vegyszermentes (bio) cukkinit vásárolj!


2015. június 25., csütörtök

Relaxáció - a hatékony stresszkezelés

stressz, stresszoldás, stresszkezelés, hullapóz, shavászana, savászana, stresszoldó jóga
Hullapóz (savászana) - relaxáció
A mai kor emberének komoly gondot jelent a túlpörgetett, feszültségekkel teli létezés. A stressz a szervezet vészreakciója a „fuss vagy küzdj állapot” teljesen kimeríti a szervezetet és nagyon sok feszültséget halmoz fel a fizikai testben és az elmében is.

Szinte mindenki szeretne valamilyen módon megszabadulni a stressztől. Amikor valaki ara gondol, hogy lazítani szeretne, akkor sokszor választ olyan tevékenységeket, amelyek ugyan elterelik a gondolatait a hétköznapi problémákról, de az elme és test nem tud kikapcsolódni (pl. tv, mozi, baráti összejövetel, szórakozóhely, alkoholfogyasztás).

A valójában vágyott nyugodt, ellazult állapotot a relaxáció segítségével tudjuk elérni. A relaxáció teljes ellazulást, elengedést jelent. A relaxáció az egyik legjobb módszer arra, hogy megszabadulj a feszültségektől és stressz okozta kimerültségtől. Ez egy olyan hatékony módszer, amely segít kikapcsolni a hétköznapokból, elcsendesíti az elmét és oldja a testből a feszültségeket, segítségével megszabadulhatunk a dühtől, agressziótól, félelmektől, szorongástól.

A rendszeres relaxáció nem csak ellazítja a testet és energiával tölt, de segít abban is, hogy a hétköznapokban rugalmasabbak, nyugodtabbak, nyitottabbak legyünk és ellenállóbak a napi problémákkal szemben.

A relaxációt a jógában azért is alkalmazzuk, mert fontos szerepe van az elme nyugalmának. Ahhoz, hogy elkezdj jógát gyakorolni a legjobb ha a fizikai test nincs tele feszültségekkel és az elméd nyugodt.  Ez a nyugalom segít abban, hogy az ászanákban, légző gyakorlatokban és a meditációban el tudj mélyedni. A jógagyakorlás akkor tud igazán hatékony lenne, ha nyugodt elmével végezzük.
 
A relaxáció önmagában is nagyon jótékony – akár vezetett, akár saját magadban végzed - de ha kiegészíted jógagyakorlással, meditációval szinte csodákra képes:)

A következő relaxációs gyakorlatot ki is próbálhatod és megtapasztalhatod a relaxáció áldásos hatásait. Ha szeretnéd a relaxáció anyagát le is tudod tölteni.
https://www.youtube.com/watch?v=Rs829Lhc_Ug




Ne aggódj ha úgy érzed a relaxáció elején még az elméd nyugtalan, hagyd a gondolatokat, érzelmeket tovatűnni.
 
Jó pihenést, töltődést kívánok:)
szeretettel:
Kati

2015. június 24., szerda

Uborka raita (joghurtos uborkasaláta kicsit másképpen)



joghurtos uborka, uborkasaláta, raita, uborkás recept
Uborka raita
Az uborka néhány hete megjelent a piacon és már írtam is egy bejegyzést a jótékony hatásairól (itt olvashatod). Indiában többek között salátát készítenek belőle. Az egyik ilyen közkedvelt uborkából készült salátaféle az uborka raita.

A raita indiai nyers zöldségsaláta, amely egy-két zöldségféléből és enyhén fűszeres krémes joghurtöntetből áll. Ez az indiai saláta nagyon egyszerűen elkészíthető és nagyon jól kiegészíti a fűszeres főfogásokat. Kifejezetten üdítő, frissítő hatású a nagy nyári melegben hűti a testet.

Hozzávalók:
  • 2-3 uborka
  • 3 dl joghurt
  • 1,5 kk só
  • 1 kk őrölt római kömény
  • őrölt feketebors (ízlés szerint)
  • csipet asafoetida - elhagyható


Az uborkát reszeld le és keverd el egy csipet sóval majd fél órán át hagyd állni. Utána nyomkodd ki az uborka levét és add hozzá a joghurtot és a fűszereket. Alaposan keverd össze és hagyd állni egy kicsit. 

Lehetőleg vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj:)

2015. június 23., kedd

Miért érdemes csicseriborsót fogyasztani?


csicseriborsó hatásai, csicseriborsó receptek, csicseriborsó főzése, csicseriborsó használata
Csicseriborsó
A csicseriborsó nem olyan régen terjedt el Magyarországon, de Ázsiai és mediterrán vidékeken nagyon régóta jelen van. Magas fehérje tartalma miatt nagyon népszerű olyan kultúrákban ahol előnyben részesítik a húsmentes étkezést. 

Kevés kalóriát tartalmaz. Magas a vitamin és  ásványi anyag  tartalma (B1, B6 vitamin, folsav, foszfor, magnézium, kálcium, vas, cink). Kiemelkedő rost tartalma hozzájárul az egészséges emésztéshez, megszünteti a székrekedést és segít a bélfalakon lerakódott salakanyagoktól megszabadulni, csökkenti a koleszterinszintet. Cukorbetegek számára is nagyon kedvező a fogyasztása, mert segít normalizálni a vércukorszintet.

 A csicseriborsó rendszeres fogyasztása elősegíti a nyugodt alvást, mert magas a szerotonin tartalma - amely hozzájárul a megfelelő alváshoz és a jó kedélyállapothoz.  

Az ájurvéda szerint édes és fanyar ízzel rendelkezik. Csökkenti a Pitta-t és a Kapha-t és növeli a Vatat a szervezetben. A csicseriborsó lisztjét az ájurvédában bőrápolásra is hazsnálják.

Főzés előtt célszerű egy éjszakára beáztatni. A megfőtt csicseriborsót felhasználhatod salátákba, zöldséges ételekbe gabonákkal fogyasztva:) Az egyik legkedveltebb belőle készült étel a hummusz. 

Néhány csicseriborsós recept a blogról:

Gyors hummusz krém (szezámmagos csicseriborsó püré )

Hummusz - szezámmagos csicseriborsókrém

 Zöldséges, csicseriborsós kuszkusz

Egyszerű csicseriborsós curry


Vegyszermentes, (bio) csicseriborsót használj!

2015. június 22., hétfő

Tégy a gerinced egészségéért! - Dhanurászana (Íjállás)

A dhanurászana (íjállás) egy nagyon jó hátrahajlító jógagyakorlat (korábban már néhány hátrahajlító jógagyakorlatról írtam: Budzsangászana, Salabászana), amely a gerinc alsó és felső szakaszában is homorítást hoz létre.  

Jótékony hatásait tekintve, nyújtja a törzs elülső oldalát (mellkast, hasat, combokat).  Az ászana energetizálja a gerinc menti területet, javítja a testtartást, rugalmassá teszi a gerincet. A dhanurászana gyakorlása oldja a feszültséget az egész testből, energiával tölt fel, erőt ad. Fokozza a keringést, erősíti a szívet és persze a törzs és a láb izmait.

danurasana, dhanuraszana, íjállás, homorítás, jógapóz, jóga, jógagyakorlat, jógapóz kivitelezése
Dhanurászana (Íjállás)

Ahogy hason fekvésben lélegzel, intenzív hatást gyakorol a belső szervekre, így átmasszírozza a gyomrot, beleket és segíti az emésztést, megszünteti a székrekedést. A hasnyálmirigyre gyakorolt masszázs pedig segít a cukorbetegség kezelésében is. Energetizálja a májat, veséket és elősegíti a méregtelenítést és a vérképzést.  Az ászana serkenti a nemi mirigyek működését, jótékonyan befolyásolja a menstruációs problémákat is.

Hogyan végezd el?
  1. Feküdj hasra, hajlítsd be a térdeket és fogd meg a bokád vagy ha nem éred el, akkor a lábfejet is foghatod. (ha így sem sikerül használj jógahevedert)
  2. Belégzéssel emeld el a fejed, a mellkasod és a combokat a talajról. Nyújtsd ki a karokat és próbálj a talpakkal az ég felé nyújtózni.
  3. Homorítsd a hátad, folyamatosan nyújtózkodj a fejtetővel.
  4. Nyisd a mellkast, a vállöv legyen széles, a vállaidat hátrafelé, lefelé gördítsd, a lapockákat próbáld besimítani a hátadba.
  5. Fixáld a medencédet a farizom, hasizom és gátizom aktivizálásával és a medencét nehezítsd a talaj felé.
  6. Tartsd meg a gyakorlatot néhány légzésig.  
  7. Kilégzéssel lassan engedd vissza a törzsed és a lábakat a talajra. 

Figyelj, hogy a vállakat ne húzd fel a fülekhez, a térdeket ne nyisd csípőszélességnél szélesebbre és a derekadat ne lazítsd el, tartsd mindvégig aktívan.

A kitartás alatt belégzéssel aktivizáld az izmokat, nyisd a mellkast és emeld a törzset, combokat. Kilégzéssel nehezítsd a medencéd a talaj felé és próbáld fokozni a homorítást.
 
Ne végezd a gyakorlatot, tüdőtágulat, terhesség esetén, gyomor és vékonybél fekély és sérv esetén. olyan problémáknál, ahol kerülni kell az a hasűri nyomást. Ha a gerincsérved bejelez, ha csigolyacsúszásod van akkor se csináld ezt az ászanát. 

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 

Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

2015. június 18., csütörtök

Miért érdemes uborkát fogyasztani?



uborka felhasználása, uborka hatásai, miért együnk uborkát
Uborka
A piacon már megjelent az uborka, ami sokak nagy kedvence. Nyári szendvicsek, saláták szinte elképzelhetetlenek nélküle:) Miért is érdemes fogyasztani?    

Kiváló frissítő hatással rendelkezik, segít hűsíteni a szervezetet. A 90%-a víz, ezért  jól hidratálja a testet a nagy melegben - akár egy pohár víz helyett is fogyaszthatod:). Továbbá hozzájárul a vérnyomás normalizálásához.

Sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaz (A, C és B vitaminokat, káliumot, magnéziumot)  Az uborka hozzájárul az immunrendszer erősítéséhez és nagyon jól energetizálja a testet.
Segít a méregtelenítésben, aktivizálja a vese munkáját.

Segíti az emésztést és rendszeres fogyasztásával megelőzhető a székrekedés.

A benne található anyagok, elősegítik a fogyást, zsírégetést és csökkentik a koleszterinszintet. Továbbá köszvény és ízületi bántalmak esetén is hatásos

Gyulladás gátló hatású és egyes helyeken azt írják, hogy rákmegelőző hatással is rendelkezik.