Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Salabászana (Sáskaállás)

A Salabászana (sáskaállás) egy hátrahajlító jógagyakorlat. A hátrahajlító jógapózok intenzíven stimulálják a belső szerveket és a központi idegrendszert, segítik oldani a testből a feszültségeket. Felébresztik, serkentik az egész testet és energiával töltik fel. Melegítő hatásúak.
sáskaállás, salabasana, jógapóz, jógagyakorlat
Salabászana (Sáskaállás)

Korábban már egy hátrahajlító jógagyakorlatról a budzsangászanáról (kobra pózról) írtam (itt olvashatod). A salabászana jótékony hatásaira szinte minden ugyanúgy elmondható, mint a kobra póznál. Kiváló az ülő munka okozta problémák kompenzálására, segít megszabadulni a hátfájástól, javítja a testtartást. Átalakítja a nyak vállövi területen kialakult helytelen tartást és a felborult izomegyensúlyt visszarendezi.  A gerincet erőssé és rugalmassá tesz, segít oldani a feszültséget a testből, erősíti a lapocka közti területet, távolítja a csigolyákat, homorítja a hátat, stabilizálja a medencét és erősíti a mély hátizmokat.  Az ászana energetizálja a belső szerveket is, javítja az emésztést, megszünteti a székrekedést. Jól alkalmazható hólyag, prosztata és vese problémáknál is.

Hogyan végezd el?
  1. Feküdj hasra és támaszd le a homlokod a talajra, a lábakat zárd össze vagy tartsd csípőszéles terpeszben. A lábfejek legyenek a talajon.
  2. Helyezd a karokat a test mellé, tenyereidet a földön a combod mellé. Terpeszd ki a kézujjakat.
  3. A vállakat gördítsd hátrafelé lefelé, próbáld összehúzni a lapockák alsó csücskét és a tenyereket told a talajba, mintha a kézujjakkal a lábak irányába nyújtóznál.
  4. Fixáld a medencédet a farizmok megfeszítésével és a hasizmok aktivizálásával, a szeméremcsontot szorítsd le a talajba
  5. Belégzéssel emeld el a fejed és a törzsed felső részét és a lábakat a talajtól, próbálj homorítani.
  6. Annyira emelkedj el, ahol még biztonságosan tudod tartani a derekad, a medencédet nehezítsd a talaj felé
  7. Az állad húzd be picit és nyújtózkodj a fejtetővel és a szegycsonttal fölfelé.
  8. A lábakkal nem kell sem spiccelni sem pipálni, tartsd meg őket egymás mellett vagy csípőszélességben és a sarkaiddal finom nyújtózz hátrafelé fölfelé.
  9. A vállakat folyamatosan húzd hátrafelé lefelé és nyisd a mellkast azáltal, hogy a kulcscsontokat távolítod.
  10. Tartsd meg a gyakorlatot néhány légzésig.  
  11. Kilégzéssel lassan engedd vissza a törzsed és a lábakat a talajra.
Figyelj, hogy a vállakat ne húzd fel a fülekhez és a derekadat ne lazítsd el, tartsd mindvégig aktívan.

A kitartás alatt belégzéssel aktivizáld az izmokat és próbáld megtartani a pózt, nyújtózz finoman előre a szegycsonttal, fejtetővel és nyújtózz a sarkaiddal finoman hátrafelé a levegőben. Kilégzéssel nehezítsd a medencéd a talaj felé.

Ne végezd a gyakorlatot, terhesség esetén, gyomor és vékonybél fekély és sérv esetén. olyan problémáknál, ahol kerülni kell az a hasűri nyomást, ha a gerincsérved bejelez, ha csigolyacsúszásod van (csak akkor, ha megtanultad megfelelően tartani a gerinced). 

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 
 
Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond