Ugrás a fő tartalomra

Bejegyzések

Bejegyzések megjelenítése ebből a hónapból: július, 2017

Tégy a gerinced egészségéért! - Tálászana (pálmafapóz)

A tálászana (pálmafa póz) egy nagyon jó kis álló jógagyakorlat.  Mint minden álló jógapóz, erősíti a lábfejet, bokát, lábakat,combokat, stabilizáló izmokat. Megelőzhető vele a lúdtalp és számos gerincbetegség. Fejleszti az egyensúly érzéked. Fejleszti a kitartást és a tudatosságot. Energetizál, könnyeddé teszi a tested. Segíti a szív, a tüdő munkáját és az emésztést is. Az elmét nyugodttá, kiegyensúlyozottá teszi. Hogyan végezd el Állj meg összezárt lábakkal - Tádászanában (hegytartásban)  - és lépj kicsípő széles terpeszbe A két talpado n egyformán oszlasd el a testsúlyt. Majd  aktivizáld a lábakat. talpakat  told le jól a matracba, húzd fel a térdkalácsokat és legyenek aktívak a combjaid is.  A medencédet tartsd stabila n - aktív a hasizom, farizom.  és nyújtóz z hosszan az egész gerinc eddel fölfelé. Emeld a két kezed a magasba a karok fülek legyenek egy vonalban.  Tedd távolabb egymástól a kezeket, mint a vállad szélessége. (A kézfej, csukló és a kar egymá

Khir (indiai édesrizs)

Rizs Khir (indiai édesrizs) Ha már a minap kitettem a tejfogyasztás ősi, ájurvédikus megközelítését (itt olvashatod) , gondoltam stílusosan egy tradicionális tejes édesség receptet is kiteszek a blogra. Az indiai konyhában általában a desszerteket a főétkezés részeként szolgálják fel, nem pedig külön a legvégén. Ájurvédikus szempontból az étkezés végén fogyasztott édesség székrekedést okozhat.  Az édességeket leginkább vallási és családi ünnepségekre készítik. Az indiai khir  egy folyós édesség, amit általában kardamommal vagy sáfránnyal készítenek el.  Fenti fűszerek ellensúlyozzák a tejes édesség nyálkásító hatásait és ízletessé teszik az édességet. A khirhez gyakran tesznek manduladarabokat vagy pisztáciát Kapha típusúak csak ritkán fogyasszanak khir-t. Nagyon sokféle khir van (mandula, répa, datolya, etc.) . A legelterjedtebb a rizsből készített khír, magyarul édesrizs.  Hozzávalók 1/4 csésze rövid szemű rizs 1 l friss teljes tej (nem homogenizált, nem ultra pasztör

A tejfogyasztásról, ájurvédikus szemszögből dr. David Frawley tollából

A tejfogyasztás manapság nagyon felkapott, vitatott téma. Fogyasszuk, ne fogyasszuk, életerő, egészség vagy halálos méreg....  Amikor tudatos táplálkozás tanfolyamot vagy ájurvéda tanfolyamot tartok, akkor mindig el szoktam mondani a védikus megközelítést, ami alapján a tej életerő,egészség és a spirituális megvalósításhoz fontos táplálék. A probléma nem a tejjel van, hanem a megfelelő tudás hiányával. Azzal, hogy a nyugati társadalom nem tudja mi nevezhető tejnek vagy éppen a tejet ki, milyen módon, mikor, mivel kombinálva fogyassza ahhoz, hogy valóban életerő legyen és ne méreg a szervezete számára. Nagyon régen készültem írni egy cikket a tej ájurvédikus megközelítésről. Amikor ráakadtam dr. David Frawley nemzetközileg elismert ájurvédikus orvos cikkére a yogainternational.com oldalon tudtam, hogy a saját írásom helyett, az ő cikkének fordításával próbálok mindenkit hozzásegíteni ahhoz, hogy a tejfogyasztásról több tudással rendelkezzen. David Frawley: Ájurvédikus tejtermék

Tégy a gerinced egészségéért! - Parighászana (kapupóz, keresztrúdpóz)

A parighászana (keresztrúdpóz vagy más néven kapupóz ) nagyon jól nyújtja a törzsed oldalát, ezzel ellensúlyozva az ülőmunka okozta merevséget. Ez az ászana fokozza a csípő mobilitását, erősíti a hasizmokat, mély hátizmokat, comb izomzatát, oldalsó törzsizmokat. Csökkenti a háti és derék táji szakasz fájdalmait. Kiválóan átmasszírozza a hasi szerveket - javítja a máj, a gyomor, a belek, a vese és a petefészkek funkcióját. A parighászana jó székrekedés ellen is, mert kiváló emésztést javító, méregtelenítő hatással rendelkezik. Oldja a blokkokat a mellkasi területről, ezáltal segít a légzést szabadabbá tenni , növeli a tüdőkapacitást. Hogyan végezd el? Sarokülésből (Vadzsrászanából) emelkedj fel térdelő állásba és a jobb lábadat tedd ki a tested mellé oldalra. A jobb talpad egy vonalban legyen a bal térdeddel. A jobb lábad legyen aktív, húzd fel a térdkalácsod a combizmod segítségével. Nyújtózz ki a két kezeddel oldalsó középtartásba, majd nyújtózz el jobb oldalra. A

Sárgarépás gyömbéres szezámos tészta

A jóga elvonuláson nagy sikere van mindig a zöldségekkel és pirított magvakkal készített tésztáknak. Ez a sárgarépás gyömbéres tészta is nagy kedvenc:) Elkészítheted könnyű vacsorának vagy egy gyors nyári ebédnek salátával. Sárgarépás gyömbéres szezámos tészta Hozzávalók 3 ek. ghí ( vegán változatban kókuszzsír) 400 g sárgarépa csipet asafoetida (más néven hing) elhagyható 6 cm-es gyömbér 1 tk. őrölt koriander 5 ek. szezámmag só  víz 250 g tészta ( gluténmentes diétában gm tészta) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj! A szezámmagot szárazon (zsiradék nélkül) pirítsd meg egy serpenyőben és tedd félre. A sárgarépákat és a gyömbért is tisztítsd meg és vágd vékony csíkokra. A zsiradékot tedd egy forró serpenyőbe. Tedd bele az őrölt koriandert, asafoetidát és a gyömbért, majd pirítsd egy rövid ideig. Add hozzá a sárgarépákat, sót és egy pici vizet, majd addig kevergesd , amíg a répa megpuhul. Keverd hozzá a szezámmagot. Tedd gyömbéres, szezámos sárgarépát a ki

A jóga segít, hogy másképpen lásd a világot

A jóga nem azt jelenti, hogy egy tornagyakorlatot szépen, ügyesen tud valaki kivitelezni. Egy jógapóz onnantól válik jógagyakorlattá, hogy megfelelően lélegzel a pózban és ott a tudatosságod. A jóga tudatosság a testgyakorlatokban, légzőgyakorlatokban, gondolkodásban, a hétköznapi életben, viselkedésben, cselekedetekben, táplálkozásban... az élet minden területén. T udatosság minden lélegzetvételnél, amikor felébredsz, amikor reggelizel, amikor bezárod az ajtót, amikor állsz a buszmegállóban, amikor más emberekkel kommunikálsz, amikor az életben felmerülő helyzetekre reagálsz, etc.... A tudatosság alapja a megfelelő tudás és a figyelem, fókuszálás. Sajátítsd el a jóga alapjait, ismerd meg a világ működése mögötti metafizikai alapelveket és építsd be az életbe. A jóga által fejlődik a személyiséged, közelebb kerülsz Önmagadhoz, önismeretre és a világ megismerésére tehetsz szert.  A jóga segítségével megváltozik a gondolkodásod a világról, az emberekről, élethelyzetekről. Aho

Ne félj az ismeretlentől

Az emberek jelentős része, általában fél a változástól és aggódik, amikor az ismeretlenbe tekint. Az életben mindig, minden változik - ez a világ természete. Értsd meg, hogy a dolgok változnak és ne gondold, hogy csak az a jó, amit Te kitaláltál, előre elterveztél. Ami az életben szembe jön veled, azt ne egy problémának lásd és aggódni kezdj, hanem egy lehetőségnek lásd. Ne félj az ismeretlentő l. Fogadd úgy a dolgokat az életben, mint az ajándékot karácsonykor a fa alatt... valami, amit most neked szántak, még nem tudod mire kicsomagolod pontosan mi lesz benne... de legyen Benned az az izgalom, az a kíváncsi érdeklődés, az a várakozás, mint amikor az ajándékot csomagolod ki:) Amikor mindenáron Te akarod meghatározni, hogy milyen ajándékot szeretnél a fa alatt látni karácsonykor és nem adsz teret az ismeretlennek, akkor kizársz megannyi fantasztikus ajándékot az életedből, ami mint lehetőség ott lenne. Engedd meg, hogy az élet megannyi csodás lehetőséggel elhalmo

Paradicsom chutney (csatni)

Paradicsom chutney (csatni) A csatni  (chuetney), ami megbolondítja az ételeket a tányérodon. Édes, sós, csípős, savanyú mindez egyben:) Kiváló étvágycsináló, emésztést segítő és segít kiemelni az ételek ízét. Minden ételt élvezetesebbé tesz. Az ájurvéda és az indiai konyha szinte minden étkezéshez készít valamilyen csatnit. A csatnikat fogyaszthatod melegen vagy hidegen is. Már néhány chuetneyi receptet közzé tettem a blogon - Szilva csatni itt olvasható   az Alma csatnit pedig itt találod  és egy nyári hűsítő friss kókuszos koriander csatni recetet is találsz a blogon A Jógatáborban a pakorát friss paradicsomból készült csatnival tálaltuk, hát mit ne mondjak, hatalmas sikere volt:) talán a paradicsom csatni a legnépszerűbb az összes csatni között, mert közel áll a nyugati emberek ízlésvilágához. A kókuszcsatni, szilvacsatni, répás vagy körte csatni kicsit érdekesebb az megszokott hazai ízekhez képest.  A paradicsom csatni  hozzávalói 2 ek. ghí (vegán változatban kókuszz

Ne mérgelődj

Az életünk tele van változásokkal, ne mérgelődj a dolgok alakulása miatt és főleg ne hibáztass másokat. A mérgelődés nagyon sok energiát elvesz tőled.  Az egyetlen dolog ami biztos, a változás. Ha megnézed a viharban a fákat, a legtöbb hajlongva alkalmazkodik a körülmények alakulásához és amely fák mereven állnak, sajnos azok szoktak összetörni a viharokban....  A boldogságod egy belső állapot, ami az Önvalód megismerésével és meditációval elérhető. Amikor külső körülményektől teszed függővé a boldogságod, mindig csak mérgelődni fogsz, elégedetlen leszel és örök boldogtalanságra ítéled magad. Tekints minden változásra az életedben úgy, mint egy lehetőségre. Nem tudhatod mit hoz a végén, olyan az egész mint egy ajándékcsomag - nem tudod mi van Benne, de ha ellenállsz vagy ragaszkodsz egy elképzeléshez, akkor nagyon sok lehetőségtől és jó dologtól elzárod magad és állandóan frusztrált leszel és boldogtalan.

Jógagyakorlatok és a tudat

A tested és az elméd szoros összefüggésben állnak egymással. Amikor az egyikben létrejön egy változás, az hatással lesz a másikra is. Ha az elmédben feszültség jön létre, akkor feszültség lesz a fizikai testedben is.   A jógagyakorlatok segítségével megszabadulsz a feszültségektől, a fizikai test okozta szenvedéstől,  az elméd nyugodttá válik és hatást gyakorolsz a gondolataidra is.

Karfiol pakora - karfiol fűszeres bundában sütve

A jógatáborok, jóga elvonulások   legnagyobb sikere a sült csemegék, ezért általában, ezt hagyjuk az utolsó étkezésre:)  A pakora egy nagyon finom indiai sült csemege, ami csicseriborsó lisztes bundával készítenek. A férjem által évtizedek óta készített karfiol pakora, egy tradicionális recept alapján, nagyon finom fűszeres bundával készül. Az ájurvéda alapján a fűszerek ebben a tradicionális receptben úgy vannak összeválogatva, hogy a lehető legjobb ízélményt hozzák össze és segítsék az emésztést. Karfiol pakora - karfiol fűszeres bundában sütve Karfiol pakora Hozzávalók: 1 fej karfiol 0.25 kg csicseriborsó liszt 1 lapos evőkanál só fűszerek a tésztába: 1 evőkanál kalinji, 1ek római kömény, 1 ek őrölt koriander, 1ek kurkuma, 1 kávéskanál hing (aszafoetida), ½ kávéskanál por chilli a sütéshez  ghí, kókuszolaj vagy sütésre alkalmas sütőolaj Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj!   Készítsd elő a karfiolt, szedd rózsákra és alaposan tisztítsd meg

Cukkini paprika paradicsom - könnyű és gyors vacsora a nyári melegben

A nagy nyári melegben senki nem szeret hosszasan állni a konyhában és mindenki szereti ilyenkor előnyben részesíteni azokat az ételeket, amik nagyon gyorsan elkészülnek. Hát ez egy ilyen recept:) Ízletes zsenge cukkinivel, friss paprikával és paradicsommal pillanatok alatt elkészítheted.  Igazi, könnyű nyári étel, ami nem terheli meg a szervezetedet a nagy hőségben sem. A fűszereknek köszönhetően nagyon könnyű megemészteni. Vacsorára vagy ebédre fogyasztva megtapasztalhatod, hogy kicsit sem nehezült el a tested, könnyűnek érzed magad és tele leszel energiával. Cukkini paprika paradicsom - könnyű és gyors vacsora a nyári melegben Hozzávalók 1 piros kaliforniai paprika 3 tv paprika 5 közepes cukkini 5 közepes paradicsom 2 ek ghí vagy olaj 1tk római kömény 2 kis szárított chili 1/4 tk asafoetida 1 tk kurkuma  1 tk őrölt koriander 1,5 tk só 1 ek. friss zöld fűszer koriander, bazsalikom vagy petrezselyem Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj! A paradicso

Jógapózok és a tudatosság

A jógát többek között az különbözteti meg a tornától és egyéb mozgásformáktól, hogy ott van a tudatosságod a pózokban és megfelelően lélegzel, miközben kivitelezed a jóga ászanákat.  A tudatosság és megfelelő légzés nélkül a jógapózok csupán tornagyakorlatok. Mint testmozgás, persze így is van jó néhány jótékony hatása a jógapózoknak, de a jóga igazi áldásos hatásait úgy tudod megtapasztalni, ha a tudatosságodat a testedre irányítod.