Ugrás a fő tartalomra

Bejegyzések

Bejegyzések megjelenítése ebből a hónapból: szeptember, 2016

Őszi tisztítókúra, méregtelenítés az ájurvéda segítségével

A szervezeted, ahogy Te magad is, néha elfárad és szüksége van pihenésre, regenerálódásra. Ezért időről, időre igényli, hogy tehermentesítsd, megtisztítsd.  A szervezet tisztítására az ájurvéda szerint a legideálisabb időszak a tavasz és az ősz. Ha megnézzük az ősi kultúrákat a szervezet megtisztításának ideje nagyjából egybe is esett ezen évszakokkal   pl. Ramadán (ősz), Húsvét (tavasz).          A helytelen táplálkozás, a kapkodó életmód és a sok stressz következtében sajnos az emésztés tüze (agni) csökken és a gyengébb emésztés nehezebben tudja feldolgozni a bekerült olyan táplálékokat, melyek nem tiszta minőségűek (konzervek, tartósítószerek, vegyszerek, állott ételek, félkész ételek etc.), így sok méreganyag (ama) halmozódik fel a szervezetben. Az ama helytelen életmód és helytelen táplálkozás következtében a testben lerakódott méreganyagok összefoglaló neve, melyek elzárják a test energiacsatornáit és számos problémához, betegséghez vezetnek.     Felhalmozód

Jógikus irányelvek 2.

A Jóga Szútrákban a niyama -k segítséget adnak ahhoz, hogy a saját viselkedésünkben milyen attitűdök azok, melyek segítik a jógagyakorlást és a személyiségünk fejlesztését. Ezen elvek beépítése az életünkbe hozzájárul ahhoz, hogy az elménk kiegyensúlyozott legyen. A kiegyensúlyozott, békés elme elősegíti a meditációt.

Jógikus irányelvek 1.

Patandzsali a Jóga Szútrákban ad néhány támpontot ahhoz, hogyan viselkedjünk az életben, a másokkal való kapcsolatainkban. Amennyiben követjük ezeket az elveket elérhető, hogy az elménk kiegyensúlyozott legyen. A kiegyensúlyozott, békés elme elősegíti a meditációt. A későbbiekben, minden egyes elvet itt a blogon kifejtek

Káposztás subji - ájurvédikus zöldséges főétel

Itt az ősz és akad káposzta bőven a piacok kínálatában:) Egyáltalán nem drága zöldség és nagyon változatosan elkészíthető.  A káposzta az ájurvéda szerint keserű, fanyar és hűsítő. Könnyű és emésztést segítő hatású, serkenti az emésztés tüzét az agnit.  A káposzta száraz és megkötő tulajdonságokkal is rendelkezik , ami székrekedést és gázokat okozhat.   Káposztás subji Bár ez a recept mindhárom dhosát kiegyensúlyozza, Vataknak ezt mértékkel kell fogyasztani. A kurkuma, hing és a só segítenek csökkenteni azon tulajdonságokat, melyek fokozzák a Vatat. Ez a subji recept, orvosi felhasználását tekintve úgy működik, mint egy enyhe hashajtó. Hozzávalók  1 közepes fej káposzta apróra vágva 2 ek. ghí (tisztítitt vaj vagy vegán változatban kókuszzsír ) 1/2 tk. fekete mustármag 1/2 tk. római kömény 1/4 tk. kurkuma csipet aszafoetida (hing) itt olvashatsz róla bővebben 1/4 tk. só 1 kis chili Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj! A felvágott

Itt van az ősz, itt van újra...

Ugyan az időjárás még nyárba hajló, de szeptembertől, a nyári pihenések után, kezdődnek a dolgos hétköznapok. Iskolakezdés, visszatérés a munkahelyre és ilyenkor a legtöbb családban egyre több feladat lesz, sok tennivaló és ezáltal az életritmus felfokozottabbá válik, mint a nyáron megszokott. A felfokozott , rohanó tempó érezhető ilyenkor a városok közlekedésében is, többen vannak a tömegközlekedési eszközökön, több az autó és mindenki újra rohan, szalad.    A rohanó életmód miatt könnyen válunk kapkodóvá, és kezdünk rendszertelen életet élni és kevesebb időt szentelni a pihenésnek és feltöltődésnek. Sokan küzdenek a a stressz miatt alvászavarral, ingerültséggel, szorongással, búskomorsággal. A rendszertelen életmód könnyen kimeríti a szervezetet, gyengíti az immunrendszert, emésztési problémákat okoz, és sokaknál jelenik meg valamilyen mozgásszervi probléma - derékfájás, hátfájás. Ősszel mindig jó, ha egy kicsit nagyobb figyelmet  szentelsz a testi-lelk

A spenót hatásai és ájurvédikus alkalmazása

A spenótról Popeye óta tudja mindenki, hogy életerő, egészség:) A spenótban számos vitamin és nyomelem található. Gazdag vasban, klorofillban, folsavban, béta karotinban, magnéziumban, A és C vitaminban. Található benne kálium, kalcium, K vitamin. A spenótnak magas a rosttartalma is, ami segít a beleket tisztán tartani. Fogyaszthatod nyersen és főzve is. Nyersen kitűnő salátának és főzve, párolva, levesként vagy főzeléknek is szokták fogyasztani. Az ájurvédában számos spenótos recept létezik. A nyers spenót az ájurvédában fanyar és enyhén csípős, hatásait tekintve édes, hűsítő és csípős utóhatással rendelkezik. A főtt spenót fanyar, savanyú melegítő hatású és édes utóhatással rendelkezik. Hashajtó hatása van és nehéz emészteni. A spenótot veseköves vagy epeköves állapotban nem szabad fogyasztani.   Néhány ájurvédikus alkalmazási mód: A spenót levét alkalmazhatod a bőrödön, ahol valamilyen duzzanat van. Segít a duzzanatot lehúzni. Amennyiben hörgh