Ugrás a fő tartalomra

Ma ekadasi napja van - így tarts gabona mentes napot



ekadasi böjt, ájurvéda, böjt, gluténmentesAz ekadasi a holdtölte és az újhold utáni 11. nap. Ilyenkor a védikus írások azt javasolják, hogy a legjobb, ha teljes böjtöt tartunk és legfeljebb egy kis folyadékot veszünk magunkhoz. A fennmaradó időt pedig akár meditációra, vagy valamilyen lelki tevékenységre fordíthatjuk.

A teljes böjt sokaknak egészségügyi okokból vagy az életmódjuk miatt nem kivitelezhető, így egyfajta részleges böjttel tudják ilyenkor támogatni szervezetük és tudatuk tisztulását. Az ekadasi böjt tehermentesíti kicsit az emésztőrendszert, segít a méregtelenítésben is. Ezen a napon célszerű elkerülni a gabonákat (rizs, búza, köles, rozs, zab, etc.), hüvelyeseket (bab, lencse, zöldborsó, zöldbab, csicseriborsó etc.), a szezámmagot és a kukoricát is.

Ilyenkor hajdinát, amarantot, quinoát, gesztenyelisztet, tápiókát lehet használni a gabonák helyettesítésére.  Az étkezés a részleges böjt alatt is legyen egyszerű és nem túl bőséges.

A böjt az ekadasit megelőző nap estéjén kezdődik és az ekadasit követő nap reggeléig tart. A böjtöt minden alkalommal az asztrológiai szerinti legkedvezőbb időszakban javasolt megtörni egy kis egyszerű gabonaétel fogyasztásával – egy kis rizs, lepénykenyér, etc.  

A mai ekadasi megtörésének kedvező időpontja, holnap péntek reggel  05:07 és 10:09 között.

Néhány ekadasis menü javaslat:
  • Hajdina párolt brokkolival, pirított mandulával
  • Quinoa kása vegyes zöldségekkel
  • Zöldségleveles gesztenyelisztes lepénykenyérrel
  • Tört krumpli vajjal
  • Tápiókapuding tejjel (sáfránnyal, vaníliával)
  • Házisajttal (túróval) töltött cukkini hajdinával
Hajdina készítése köretnek (pl. rizs helyett :)
 Készítsd elő a hajdinát, mosd meg és csöpögtesd le. Melegítsd fel az edényt, majd öntsd bele a hajdinát és kevergetve pirítsd meg közepes lángon -  egy kissé pörkölt mogyoró jellegű illatot érezhetsz:)   Majd öntsd fel 2,5-3 szoros  mennyiségű forró  vízzel, tegyél hozzá sót és takarékon főzd kb. 25 percig, amíg meg nem puhul, de a szemek még nem nyílnak szét. A végén tehetsz rá frissen vágott petrezselymet:)

Quinoa készítése köretnek
Készítsd elő a quinoat, nagyon alaposan mosd meg, hogy a rajta lévő réteg lekerüljön  (ha rajta marad akkor kesernyés lesz)  és csöpögtesd le. Melegítsd fel az edényt, majd öntsd bele a quinoat és kevergetve pirítsd meg közepes lángon .  Majd öntsd fel 3 szoros  mennyiségű forró  vízzel, tegyél hozzá sót és takarékon főzd kb. 25 percig, amíg meg nem puhul, de a szemek még nem nyílnak szét. Tehetsz hozzá kedved szerint kurkumát, kardamomot a főzéshez, amit szeretsz:)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond