Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Dandászana (Kinyújtott lábú ülés)

A Dandászana (nyújtott lábú ülés) minden ülő jógapóz alapja. Segít a testtartás javításában, a helyes ülés elsajátításában. Erősíti a hátat, mellkasi részt, hasi területet és a lábakat. Nyújtja a láb izmait. Elősegíti az emésztést azáltal, hogy átmasszírozza a belső szerveket.
 


Hogyan végezd el?
dandasana, egyenes hát, tartásjavítás, helyes ülés, jóga
  1. Ülj le kinyújtott lábakkal a talajra, úgy hogy az ülőcsontokon ülj (Ehhez ha kell a kezded segítségével szabadítsd ki az ülőcsontokat) Figyelj, hogy a két ülőcsontodon egyformán helyezd el a testsúlyod.
  2. Fixáld a medencédet, told az ülőcsontokat a talajba, tartsd a hasad feszesen, és aktív a háti, deréktáji szakasz izomzata is.
  3. A két kezedet tedd a medencéd mellé kinyújtva, ujjak a lábak irányába mutassanak.
  4. A lábfejek legyenek kinyújtva, mint Tadászanaban (hegytartásban) Húzd fel a térdkalácsot a combizmok segítségével és nyújtózz a sarkaddal, a kislábujj, külső talpélet próbáld visszafeszíteni. A térdhajlatot, comb hátsó felét közelítsd a talaj irányába.
  5. A vállakat húzd hátrafelé és lefelé, közelítsd a lapockák alsó csücskét.
  6. Nyisd a mellkasát azáltal, hogy távolítod a két kulcscsontot.
  7. A gerinc legyen nyújtva és a törzsed mindkét oldalával egyformán nyújtózz fölfelé.
  8. Húzd be picit az állad és a fejtetővel is nyújtózz fölfelé.
Próbáld legalább 20-30 másodpercig megtartani a póz. Majd akár újra ismételheted is.

A kitartás alatt, belégzéssel nyújtsd el a sarkad magadtól és kilégzéssel a tárd hátsó felét közelítsd a talajhoz. Belégzéssel nyújtsd a fejtetőt, kilégzéssel nehezítsd a medencéd a talaj felé. Belégzéssel nyisd a mellkast, kilégzéssel told a tenyered a talajba.
 

Gyakorold falnál is (keresztcsont,. két lapocka közti rész és a koponya hátsó fele kerül a falra), segít megérezni a helyes kivitelezést.
 

Ha nem tudod a hátad egyenesen megtartani, akkor tegyél az ülőcsontok alá összehajtott takarót. (ha szükséges a kezek alá is tegyél alátámasztást).

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 
 
Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond