Ugrás a fő tartalomra

Nyári egészségmegőrzés - tanácsok az ájurvéda segítségével

Beköszöntött a nyár, tartós meleg, hosszabb nappalok és megnőtt a napsütéses órák száma. Mivel az ember a természet része, ezért a természet változása mindig hatással van ránk. Ahhoz, hogy nyáron is megőrizd testi-lelki egyensúlyod, vedd figyelembe az évszak jellemzőit.



Az ájurvéda szempontjából nyáron leginkább a pitta dósa dominál. A szervezeted egyensúlyának fenntartása érdekében, előre érdemes felkészülni, életmódodat úgy alakítani, hogy kompenzálni tudd a pitta dósa dominanciáját. Akik eleve pitta típusok nyáron kiemelt figyelmet érdemes fordítaniuk egészségük megőrzésére. 


Egyensúlyzavar 
A pitta egyensúlyzavar kiváltó okai között leginkább a meleg időjárás, a túlterheltség és a sok olajos, fűszeres, túl sós vagy éppen erjesztett, savanyított étel szerepel.

Tünetei: erős éhség és szomjúság, leégés, bőr problémák – pattanások, kiütések,  ekcéma, gyulladt bőr – láz, égető érzés a testben (hasban, mellkasban, belekben) érzékenység a fogakban, szemekben. laza széklet, hasmenés, savanykás izzadság szag, rossz lehellett, gyulladások, napszúrás, meleg rosszul tűrése, fekélybetegségek, savtúltengés, gyomorégés.

Magatartásbeli és mentális jellemzők: türelmetlenség, ingerlékenység, erős kritikai hajlam, zsarnoki viselkedés, harag, ellenségeskedés, intolerancia.

Mit tehetsz, ha szeretnéd elkerülni a fenti tüneteket vagy akár már tapasztalod magadon, hogy a pitta túlsúlyba került? Az ájurvéda számos tanáccsal szolgál ehhez.

Táplálkozás
Fogyassz nyáron könnyen emészthető, de tartalmas ételeket és kisebb adag ételeket, ne terheld túl az emésztésed, de étkezz rendszeresen.  

Kerüld a húst, tojást, olajban kisült és nehéz ételeket.  

Fogyassz  leveseket, gabonákat, salátákat, több zöldséget, gyümölcsöt.

Az ételek hűsítő hatásúak legyenek - részben ne egyél forrót, de hideget se, arra figyelj, hogy energetikai hatásában az ételek hűtsék a testet és ne melegítsék. (pl. koriander, kókusz, baszmati rizs) 

Nyugodt körülméynek között, lassan egyél. 
Részesítsd előnyben az édes, fanyar és keserű ízeket.  Kerüld a sós, savanyú és csípő ételek, mert ezek fokozzák a tüzet a szervezetedben.  

Ajánlott  gyümölcsök: Elsődlegesen édes és fanyar ízűek - alma, dinnye, édes bogyósok, datolya, füge, édes piros szőlő, lime, , édes anrancs, gránátalma, szilva, mazsola, körte.

Kerülendő: savanyú gyümölcsök, citrom, grapefruit, savanyú narancs, kiwi, sárgabaarack, őszibarack

Ajánlott zöldségek: Cukkini, uborka, tökfélék, saláták, brokkoli, kelbimbó, káposzta, spárga, karfiol, kukorica, zeller, édeskömény, avokádó, cékla és sárgarépa csak főve és a burgonya.

Kerüldendő: paradicsom, paprika, padlizsán, fokhagyma és minden hagyma féle, retek,  nyersen cékla és répa, torma

Ajánlott gabonák: A gabonák kifejezetten jók a pitta egyensúlyának megteremtéséhez. A legjobb a baszmati rizs és az árpa. Jó még a quinoa, kusz-kusz, bulgur, amaranth, zab.

Kerülendő: köles, kukoricadara, hajdina, rozs, barna rizs

Ajánlott hüvelyesek: borsók, babok, főleg mung bab

Kerülendő: lencse félék

Ajánlott tejtermékek:  Általában jók a pittának, csak a savanyúakat kerüld. Tej, friss joghurt, tejszín, ghee, cottage cheese, friss sajtok (pl mozzarella, paneer)

Kerülendő: savanyú tejtermékek, mint a joghurt, sajt tejföl, kefír, író

Ajánlott magvak: kókusz, tökmag, napraforgómag, mandula áztatva héj nélkül

Kerülendő: az olajosabb, zsírosabb magok - diók, szezámmag, mandula áztatás nélkül, mogyoró, fenyőmag, pisztácia

Ajánlott olajok, zsírok:  Az olajok használatát ne vidd túlzásba. A legjobb a ghee, kókuszzsír, és jó még az olívaolaj, napraforgóolaj.

Kerülendő: állati zsírok, repceolaj, mandulaolaj, kukorica, szezámolaj, mustárolaj

Ajánlott édesítők: Általában jók, mert egyensúlyba hozzák a pittát, hűtik a testet és nyugtatják az elmét. Gyümölcscukor, nádcukor, datolyacukor, rizsszirup

Kerülendő: méz, fehér cukor

Ajánlott fűszerek: A hűsítő, semleges hatású fűszereket részesítsd előnyben. Koriander, kardamom, édeskömény, római kömény, sáfrány, friss gyömbér, fahéj, kurkuma, menta, kapor

Kerülendő: chili, fekete bors, babér, torma, bazsalikom, lepkeszegmag, asafoetida, gyömbérpor, rozmaring, paprika, regánó, majoranna, mustármag, kakukkfű, szerecsendió.

A húsokat érdemes kerülni, de ha mindenképpen ennél inkább csirkét és pulykát válassz.

Érdemes kerülni az alkoholt, kávét,  cigarettát is, mert a szervezetben egyensúlytalanságot teremtenek.

Folyadékfogyasztás
A megfelelő mennyiségű és minőségű, rendszeres folyadékfogyasztás különösen a nyáron lényeges.

Ha keveset iszol, hatással lesz a vérnyomásodra, emésztésedre, ízületeidre és a bőröd állapotára, valamint a fizikai és szellemi teljesítőképességedre. Fáradtság, kimerültség, fejfájás, szomjúság, koncentrációzavar léphetnek fel. Ne várd meg ezeket a tüneteket!

A folyadékbevitelt tudatosan alakítsd, ne csak akkor igyál, amikor megszomjazol. Fogyassz naponta 2-3 liter folyadékot (nagy melegben akár 4 litert). Elsődlegesen tiszta minőségű vizet (forrásvíz, ásványvíz), gyógyteákat vagy frissen készített gyümölcsleveket igyál. Fogyassz lédús zöldségeket, gyümölcsöket, leveseket, folyékony ételeket. Ideális szomjoltó még a Lassi.

Kerüld az üdítőket, dobozos gyümölcsleveket, cukrozott és/vagy koffeines italokat, alkoholt, kávét.

Ne igyál hideg italokat se, mert csak erősebben fogsz izzadni.

Életmód
Mivel a pitta egyensúlyzavarhoz hozzájárul a túl sok tevékenység, ezért figyelj a pihenés és a tevékenységek megfelelő arányára. Kerüld a fizikai és szellemi túlterhelést (tv, hangos zene), a túlhajszoltságot. 

Alakíts ki rendszeres szokásokat és ne legyen túl szoros a napirended, legyen elegendő szabadidőd. 

Szánj időt az idegrendszered és a szervezeted pihentetésére - végezz rendszeresen relaxációt és meditálj. 

Napsütés, környezet
Kerüld az erős napfényt, ne tartózkodj sokat a napon. A túl sok napfény csökkenti a belső energiádat és növeli a tüzet a szervezetedben. 

A hűvös kifejezettem jótékony hatású. Próbálj sok időt tölteni a szabad levegőn, árnyékos, hűvös helyeken. A zsúfolt, forró tengerpartok helyett, ilyenkor jobb a hegyvidéki környezet. 
 
Öltözködés
Az időjárás ellen megfelelő öltözködéssel is tudsz védekezni. Hordj laza, jól szellőző, kényelmes ruházatot, ami fedi a bőrödet.  A ruha természetes anyagból készüljön – pamut, len, selyem.

Hölgyeknek kifejezetten érdemes gyöngyöt hordani, mert hűsítő hatású.

Bőrápolás
Védd a bőröd a leégéstől – elsődlegesen öltözködéssel.
Az olajos masszázs is kiváló - a lehető legjobb, ha minden reggel végzel ájurvédikus önmasszázst.  A nyári hőségben, pitta alkatúaknak ehhez a legjobb a kókuszolaj, mert hűsíti a testet. 

Testmozgás
Ne terheld túl a szervezeted, kerülj minden megerőltető testmozgást. Amikor a nap erősen süt, ne sportolj – olyankor inkább pihenj. Vegyél példát a meleg éghajlaton élő, sziesztázó népekről.


Ha testgyakorlást végzel, akkor a kora reggeli órákban gyakorolj 6-10 között. 

Sétálj reggelente, mert a reggeli napfény gyógyító hatású és életenergiával tölt fel. Kellemes az esti, csillagfényes séta is. Holdfényben sétálni, hűsíti a testet és az elmét.

Ajánlott testmozgás az úszás, thai chi, séta és a kirándulás – az erdőben patakok mentén, forrásoknál, völgyekben, a hegyek északi oldalán sokkal hűvösebb van, részíesítsd ezeket előnyben.

Amennyiben jógát gyakorolsz, részesítsd előnyben a hűsítő jógapózokat (talaj menti gyakorlatok, előrehajlító pózok).  Kerüld a megerőltető pózokat, az álló és a hátrahajlító gyakorlatokat és a dinamikus gyakorlást. A gyakorlásd ne erőltetesd légy könnyed és rugalmas, megengedő :)

A gyakorlás közben figyeld a tested és a légzésed. Ne erőltesd meg magad. Maradjon puha a légzés és puha a tekintet. 

Végezz Shitali pránájámát vagy csak duplaannyi ideig végezd a kilégzést.

Csodaszép nyári napokat kívánok :)
szeretettel
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond