Ugrás a fő tartalomra

Augusztus - kiegyensúlyozottan a nyár utolsó hónapjában is

Augusztus... a nyár utolsó hónapja. Ezidőtájt mennek a legtöbben nyaralni és ez a fesztiválok ideje is.  Azonban ájruvéda szempontból ez egy fontos időszak arra, hogy felkészítsd a szervezeted a hidegebb évszakokra.



Amikor augusztusban sok széllel megérkezik a nagy esőzés, elindul a lehülés, egyre szárazabbá válik a levegő. Ez a szeles, szárazabb időjárás a természetben elkezdi kiszárítani a növényeket, megindul egyfajta sárgulás, tudhatod közeledik az ősz. A júliusi forró éjszakák után augusztusban a nappalok még melegek, de az éjszakák és reggelek már hűvösebbre váltanak és ez a lehülés enyhülést hoz azoknak, akik a melegben energiahiányt, kimerültséget tapasztalnak. A fázékonyabb alkatú emberek, pedig energiahiányosabbnak kezdhetik érezni magukat, mivel a test a hőérséklet változás ellen próbál védekezni és erre sok energiát fordít. A szervezeted egyensúlyának fenntartásában a két legkritikusabb hónap a február és az augusztus, amikor elgnagyobb változások indulnak el a szervezetedben.

A nappalok egyre rövidebbek lesznek, nem csak a levegő lesz hűvösebb, de csökken a szabdban töltött órák száma is.

Ilyenkor nem csak a természetben, időjárásban történik egy változás hanem a szervezetedben is.


Augusztus hatásai

Ahogy a szervezeted érzi a szárazasabb minőséget, úgy benned is elindul egyfajta kiszáradási folyamat.  Ez a szárazság hozza magával a Vata minőségeket. Szárazabbá válhat a bőröd, szárazabbá válhat a székleted, esetleg puffadást, gázosodást, székrekedést tapasztalhatsz.  Az elme is nyugtalanabbá válhat koncentráció zavar, idegesség, szorongás, alvás zavar is előfordulhat. 

A Vata egyensúlytalanságnak köszönhetően gyengülhet az emésztésed és ez ama (salakanyagok) felgyülemléséhez vezethet, ami húgyúti fertőzéseket, allergiás panaszokat okozhat. A szárazság miatt aki arra hajlamos viszketés, bőrkiütések, gyulladások is előfordulhatnak.  Ez az időszak megzavarhatja a testedben az elektrolitháztartást és a zsírokat,

A szárazság miatt az izmokban, idegekben akár karokban, lábakban feszültség és görcs alakulhat ki.

A kapha embereknek  az augusztus a legjobb hónap az évben, mert a száraz, meleg és könnyed minőségek, gyógyír minden bajukra, csökkenti a kapha nehéz, nedves, ragacsos tulajdonságait, energiával s egyfajta tisztább gondolkodással látja el a kaphákat.

Ahhoz, hogy ősszel majd megőrizd az egészséged, belső kiegyensúlyozottságod, erős immunrendszered legyen, nagyon fontos, hogy augusztusban kiemelt figyelmet fordíts a szervezeted igényeire.


Táplálkozás

A táplálkozásoddal sokat tehetsz egészséged megőrzésének érdekében. A hűvösebb és szárazabb időjárás miatt sokan elkezdik ilyenkor kívánni a tartalmasabb, lédúsabb ételeket. Sokaknak ez a grill szezon vége és szárazra sült dolgok és nyers saláták helyett, inkább vágynak levesekre, főzelékekre, tejberizsre, süteményekre vagy éppen tésztára, krumplipürére,  főtt gabonára. A tápálkozásoddal könnyen tudod hidratálni a tested, tartalmasabb, lédúsabb, zsírosabb ételeket fogyassz.

A test ne fűtsd erős fűszerekkel, melegíételekkel, mert a nyári hő felhalmozódhatott a szervezetedben.  Az édes íz ideális, mert lehűti a nyár során felhalmozódott hőt (Pittát)  és közben stabilizálja a Vatát.

Augusztusban még van őszibarack a kertekben. Az őszibarack javítja az emésztést savasságával és nagy nedvességtartalmával kiváló a szárazság kompenzálására. Ha gond van az emésztéseddel , székrekedésre hajlamos vagy az őszibarack ideális lehet számodra. Ha savasodással küzdesz és túl laza széklettel, esetleg allergiás reakcióid vannak, náthás tüneteid akkor inkább kerüld el.

Az augusztus egyik újdonsága, hogy elkezd érni a szőlő és a körte. A szőlő könnyen emészthető és szuper jól energetizálja a szervezeted, regenerálja a májad és segít a szerevezet megtisztításában is - édes szőőt válassz. A körte a nyáron felgyülemlett hőt elvezeti a testedből és enyhíti a gyulladásos tüneteket.

A paradicsom szintén lédús, savanyú , így könnyíti a székletet , csökkenti a szárazságot. Lévén nadraguja féle, csak kis mennyiségben fogyaszd, mert negterhelheti a májad.

A cukkini, uborka, tök félék lédússágukkal ideálisak augusztusra. A gyökérzöldségek a szervezetedben lévő könnyedséget, szétszortságot segítenek ellensúlyozni, így a sárgarépa, cékla, burgonya, édesburgonya főve nagyon ideális. A vízhatjó zöldségeket próbáld minimalizálni, mint a zeller vagy petrezselyem.


A napraforg
ómag, tökmag ideális választások augusztusra. Nehezebben emészthető mag és dióféléket még kerüld - nem véletlenül nincs még dió ilyenkor:)

A magok mellett a teljes értékű gabonák, babfélé, joghurt és a friss sajtok ideális fehérjeforrások. Ha lehet kerüld  a húsféléket, de ha mindenképpen szeretnél húst fogyasztani,  inkább csirke és hal ajánlott.

Figyelj augusztusban a megfelelő zsírbevitelre is, mert most tudod felépíteni a téli szigetelő zsírréteget. A ghí a legideálisabb zsíradék, de jó a kókuszzsír és az olívaolaj is.

A fűszereknél fotnos szerepe van a sónak. Ha szárazságra, emésztési problémákra hajlamos vagy, most bánj picit bátrabban a sóval.  A csípős fűszereket ételeket kerüld el, súllyosbítják a gyulladásokat és a bőrpanaszokat.

Érdemes kerülni az alkoholt és a kávét is, mert fokozzák a belső tüzet.


Napi rutin

Napközben még meleg van, ezért jó ha dél körül nem tartózkodsz tűző napon. Öltözz úgy, hogy ne legyen a tested túl melgen. azonban az esti hőmérséklet csökkenés miatt ajánlott ha estére van nálad kardigán,, pulóver. Alvásnál lehet  hajnalban egy plusz pléd is jól fog jönni.

Az esti lefekvéseket próbáld korábbra időzíteni, lehetőleg 22:00-og feküdj le aludni, hogy ne merítsd ki a szervezetedet.

Reggel ha úgy érzed nyugodtan aludj picit tovább, de legkésőbb 6-7 órakor kelj fel mindenképpen.

A szárazság miatt most igazán jótékony a rendszeres olajos önmasszázs.

Az augusztus ideális nyaralásra, pihenésre, feltöltődésre. A programok szervezésével légy mértéktartó, ne merítsd ki a szervezeted tartalékait, inkább újabb tartalékokat próbálj képezni őszre.


Testmozgás

Érdemes kihasználni az augusztust és az ősz elejét arra, hogy a természetben legyél sokat. Az idójárás ideális sétálni, kirándulni. A természetben tett séták feltöltenek pránával, életenergiával. A napsugarak, a szemednek a szép tájak látványa, a friss levegő mind mind jók a téli felkészüléshez.


Ahogy egyre hűvösebb és szárazabb lesz , többen tapasztalhatnak a testben merevséget, fájdalmakat. Jógázz rendszeresen, hogy megszabadulj az izmok és idegek feszülésétől,  merevségétől, és elkerüld a szorongást, streszt,  izgatottságot.

Élvezd  a nyár utolsó napjait, menj a természetbe, élvezd az estéket és közben készülj tudatosan az őszi időszakra, a lehülésre.

Kellemes augusztusi pihenést kívánok :)

szeretettel:

KAti

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond