Ugrás a fő tartalomra

Erősítsd az immunrendszered

Az év első néhány hetében sokan panaszkodtak megfázásra, emésztési problémákra, influenzára vagy éppen valamilyen típusú vírusos megbetegedésre.

Egy adott környezetben ugyanazon körülményekkel, kórokozókkal találkozik mindenki, de nem mindenki lesz beteg. Az, hogy beteg leszel-e azon múlik, hogy az immunrendszered mennyire képes megfelelően reagálni a külső környezetből érkező hatásokra. Az immunrendszered a szervezeted védelmezője. Képes  felismerni a szervezetedben az idegen betolakodókat és elpusztítani, hatástalanítani őket. Az immunrendszerednek része a bőr, az emésztőrendszer, a légutak, a húgyutak is.


Az év végi ünneplések, karácsonyi lakomák után sokak emésztőrendszere túlterhelődött, ettől megnő az "ama" (méreganyag, az ájurvédában úgynevezett megemésztetlen táplálék") szintje a szervezetben és könnyen legyengül az emberek immunrendszere. Amikor az immunrendszered legyengül, akkor nagyon könnyen megfázol, elkapsz valamilyen betegséget.

Annak érdekében, hogy megelőzd a betegeskedést, erősítsd az immunrendszered. Néhány egyszerű tipp az immunrendszered erősítésére:

Szabadulj meg a méreganyagoktól!
Kerüld el azokat a rossz szokásokat, amik terhelik a szervezetedet és hozzájárulnak a méreganyagok felhalmozódásához. Kerülendő szokások: alkoholfogyasztás, dohányzás, túl evés, nem tiszta minőségű, állott ételek fogyasztása, túl késői evés, stressz, szorongás. A komolyabb méregtelenítésre, majd a tavasz lesz a megfelelő időszak. A méregtelenítésről részletesen itt olvashatsz.

Javítsd az emésztésed
Mivel az immunrendszered jelentős része az emésztőrendszerben található, ezért  törekedj az egészséges, életenergiát adó, friss, vegyzsermentes ételek fogyasztására, mert ezek erősítik az immunrendszered. (részletesen arról, hogy milyen ételeket érdemes fogyasztani itt olvashatsz)
Igyál eleget
Fogyassz elegendő folyadékot -  minimálisan napi 2.5 liter. Télen a legjobb, ha ez a mennyiség meleg levesekből, meleg italokból, gyógyteákból tevődik össze. Kerüld el a hideg italokat. 

Jógázz
A jóga támogatja a szervezeted működését. Harmonizálja a légzést, keringést, emésztést hormonrendszert, erősít és rugalmasabbá teszi az izmokat, ízületeket. A jógagyakorlás megszünteti a stresszt, segít a testednek megszabadulni a méreganyagoktól és javítja a közérzeted, kedélyállapotod. 

Tartózkodj a friss levegőn
Minden nap szakíts időt arra, hogy jól felöltözve sétálj a friss levegőn. A lakást is rendszeresen szellőztesd ki. Nem csak erősíti az immunrendszered, de energiával is feltölt.

Légy nyugodt, ne stresszelj
A stressz, az  állandó feszültség, az aggodalmaskodás, a szorongás, az idegeskedés, a dühöngés, az agresszió és a türelmetlenség mind gyengítik az immunrendszered. Próbálj nyugodt, kiegyensúlyozott maradni. Ne idegeskedj a dolgok miatt, légy pozitív. Hagyj időt minden nap feltöltődésre, kikapcsolódásra. 

Pihenj eleget
Az éjszakai pihenés alatt a szervezeted regenerálódik. Ha nem alszol eleget, az nagymértékben gyengíti az immunrendszered.

Meditálj
A meditáció megnyugtatja az elméd, megszabadít a feszültségektől és segít kialakítani egy felszabadult, pozitív gondolkodást. Az alvás és a relaxáció mellett a meditációs az a módszer, amellyel a szervezeted igazán sejt szinten tud pihenni és töltődni. Megszünteti az életedben az aggodalmakat, a szorongást.Azáltal, hogy meditációval elérheted az elméd békéjét erősíted az immunrendszered.

Erős immunrendszert és betegségektől mentes időszakot kívánok:)
szertettel:
Kati 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond