Ugrás a fő tartalomra

Testi lelki egészségmegőrzés téli időszakban az ájurvédával

A tél közeledtével a hőmérséklet egyre alacsonyabb, hideg lesz, decemberben már a föld is befagy. Csökken a napsütéses órák száma és jellemzőek lesznek a sötét, felhős, nyirkos, borongós nappalok. 

A tél a természetben a nyugalom, az elcsendesülés, visszavonulás ideje. A téli időszak jól ellensúlyozza a nyári és őszi rohanó életmódot és lehetőséget biztosít a pihenésre, az elmélkedésre befelé fordulásra. Ez az ideje annak, hogy a kifelé irányuló energiáidat most visszavond és befelé irányítsd. 

Sajnos sokan ilyenkor is folytatni akarják a korábbi tempót, sőt a karácsonyi készülődés miatt magasabb fokozatra kapcsolnak. A téli rohanás, aktivitás teljesen ellentétes a természettel. 

Az ájurvédában a tél vata és kapha időszak. A hideg, a szél a szárazság vata jellemzők a nehézkesség érzése, a megnövekedett nedvesség (eső,hó) a felhős napok, lassúság, tompaság, kapha jellemzők. A tél nyugalma néha nyomasztónak is tűnhet, amivel fokozhatja a szervezetedben a motíválatlanságot, elnehezültséget, stagnálást, de megfelelő életmóddal sokat tudsz tenne ellene.

Minden évszak vannak olyan tulajdonságai ami bizonyos személyekre kedvezően hatnak és van akinek kifejezetten kedvezőtlenül. Pl akiben sok a tűz elem, kedveli a telet, mert hűti, de nyáron a napon nagyon rosszul érzi magát. Akinek sok a nedvesség a testében, sok a nyálka, ők szenvednek a párás időben, míg akiknek a teste szárazságra hajlamos, a száraz, szeles időjárástól szenvednek. 

Ezért az aktuális időjárási tényezők mindig fontos szerepet játszanak közérzetedben, testi lelki egészségi állapotodban. Figyelembevételük nélkül nem tehetünk szert egészségre, testi-lelki harmóniára. 

A téli jellemzők megnyilvánulását, láthatod a saját életedben is: vágy a lustálkodásra, lassulásra, nehéz reggel felkelni, kicsit több élelmiszert fogyasztasz, hajlamos lehetsz a felhalmozásra, szívesebben ülsz otthon.

Használd ki a tél csendes befelé forduló természetét. Pihenj, aludj többet, töltsd fel a szervezeted, alítsd helyre a szervezeted energiatartalékait. Télen ne pazarold az életenergiád, legyenek megfelelő arányban az aktív tevékenységek és a pihenés.  

Lazíts az elvárásaidon, ne törekedj nagy teljesítményekre, légy megengedőbb, elfogadóbb önmagaddal  és környezeteddel is.

A télnek, mint minden évszaknak megvannak az egyéni jellemzői és amikor ezeket elkezded figyelembe venni, akkor fizikálisan és mentálisan is megerősítheted magad. Az egészséged állapota azt tükrözi, hogyan bánsz önmagaddal, mennyi figyelmet szentelsz magadnak, testednek, lelkednek, gondolataidnak. 

Az ájurvéda fő elve, hogy a hasonló növeli a hasonlót és az ellentétes minőségekkel tudunk egyensúlyt teremteni. Ezért tapasztalhatod, hogy ugyanazon dolgok különböző emberekre máshogyan hatnak, mert meghatározó a személyek egyéni természete.

A szezonális rutin segít kiegyensúlyozottnak maradni. Amikor az életmódodat, táplálkozásodat az évszakok változásaihoz hangolod, minimalizálod az évszaki sajátosságokból eredő problémák kialakulását. 

Az ájurvéda általános téli ajánlásait sorra vesszük, de minden esetben fontos figyelembe venni az egyéni alkatodból adódó sajátosságokat. 

Testmozgás

A testmozgás fantasztikus lehetőség a téli tunyaság, motiválatlanság felszámolására. A mozgás segít oldani a feszültségeket, javítja a keringést és az emésztést, erősíti az immunrendszered. Az ájurvéda azt ajánlja legfeljebb a kapacitásod 50%ig terheld magad és amikor megjelenik az izzadás, szapora lesz a szívverésed, ziháló a légzés ott érdemes abbahagyni. 

Kiváló a jóga, thai chi, séta, túrázás, biciklizés, úszás. 20-30 perc is elegendő. 

Vedd figyelembe a tested jelzéseit.  figyeld meg aznap mire vágynál leginkább. Ha tunyának, lomhának, motíválatlannak érzed magad, akkor olyan gyakorlatokat végezz, amíg kicsit felpörgetnek és segítenek feléleszteni a tested, megszünteti a nehézségérzetet. Ha kimerült, vagy ideges, szorongó vagy, akkor olyan gyakorlatokat részesíts előnyben, amik nyugtatják az idegrendszert. 

A testmozgásra a legjobb időszak reggel 6-10 óra között vagy délután 18 – 20 óra között. 


Téli napi rutin

A természetben minden élőlény egyfajta napi rutin szerint él, amit mindig az aktuális évszaki sajátosságoknak megfelelően változtat – napfelkelte, napnyugta, hőmérséklet. Az életmódoddal, napi rutinoddal sokat tehetsz azért, hogy meleget teremts a testedben, lelkedben és lelassíts, belső nyugalmat tapasztalj. 

A tél lassú, nehézkes, elcsendesült tulajdonságaival nagyon jó időszak  a befelé fordulásra, elmélkedésre, nyugalomra. 

A napi rutin egy biztos alapot jelent a kiegyensúlyozottság és egészség  megteremtéséhez az életedben.  Jó ha a felkelés, a munka, az étkezés és az alvás ideje azonos minden nap. A többi tényezőt pedig szabadon, spontán tudod alakítani a keretek között.

Télen a nap is később kel, jó ha te is kicsit többet pihensz. Az ébredés ideális időpontja 7 óra körül van. Ha tovább alszol sajnos, akkor nehézséget, tompaságot érezhetsz a testedben.

Reggeli teendők

Indítsd a napot egy kis szájhigiéniával fogmosás, nyelvkaparás esetleg rágj olajat. 

http://eljharmoniaban.blogspot.com/2016/01/szajhigienia-meregtelenites.html

Fogyassz el egy csésze meleg vizet, ez segít beindítani az emésztésed.  

Végezz egy jó kis meleg olajos önmasszázst, ez segít hőt termelni és védi a bőröd a kiszáradástól, stimulálja a keringésed, a hormonrendszered és az emésztésed. további fejleszti az önszeretetet.

http://eljharmoniaban.blogspot.com/2016/03/hogyan-vegezz-otthoni-ajurvedikus.html 

Utána zuhanyozz meleg vízzel.

Ha hajlamos vagy orrdugulásra, mindenképpen használj reggel fűszeres, ájurvédikus orrolajat vagy csak kend be az orrjáratokat szezámolajjal, hogy ne száradjon ki az orrnyálkahártyád. 

Végezz valamilyen reggeli testmozgást – jóga, thai chi, torna. 

Ha jógázol a végén savászanaban végezz relaxációt és utána végezhetsz pranayama gyakorlatokat is. Nagyon jó a teljes jógalégzés és a váltott orrlyukas légzés, továbbá számos fűtő légzésgyakorlat is kiváló télen.   A pranayama segít energetizálni a tested, támogatja az idegrendszer működését, oldja a feszültségeket. A blogon találsz relaxációhoz és pranayamához is cikkeket.

A reggeli rutin egyik legfontosabb része a befelé fordulás, elcsendesülés, meditáció, ima. A meditáció megszabadít a feszültségektől, a megoldatlan érzelmektől, nyugtatja az elmét, segíti az életenergia szabad áramlását a testedben.  

Majd készítsd magadnak meleg, tápláló reggelit – ez lehet zabkása, vagy főtt gabona, esetleg pékárú, muffin. Mindig nyugodt körülmények között egyél. 

Öltözz rétegesen, melegen. Használj élénk, meleg színeket – narancs, sárga, piros. Hordj sálat, sapkát – lehetőleg olyat, ami még a füledet is védi.  Tudtad, hogy a hő jelentős része a fejeden távozik el?

Az ebéd ideális időpontja dél körül legyen, de legkésőbb 14:00ig ebédlej meg. Ilyenkor a legerősebb az emésztésed.

Használd ki a kevés világos időszakot, ne aludj napközben.

A vacsorád könnyen emészthető legyen és 18:00 körül fogyaszd el - minél később van annál nehezebb lesz megemészteni.

Este már csak nyugis tevékenységeket végezz - kerüld filmezést, számítógépezést, olvasást és lehetőleg este 22:00-ig feküdj le aludni

A napi rutin, az önmagaddal való törődés hatásait kezd el figyelni magadon napról, napra. Figyeld meg hogyan hatnak a fentiek a testedre, egészségi állapotodra, elmédre. Próbálj kitartani 30-40 napig a rutin mellett. Ha ez sikerül, utána életed részévé válikJ

Táplálkozás a téli időszakban

Télen a szervezetednek tartalmasabb ételekre és nagyobb adagokra van általában szüksége ahhoz, hogy melegen tartsd magad és egészséges maradj a hidegben is. 

A téli étrend célja a kapha és vata dosha egyensúlyának megteremtése, ami segít felszámolni a hideget, a stagnálást, a lomhaságot, adott esetben a nedvességet vagy a túlzott szárazságot. 

Elsődlegesen meleg, főtt, enyhén olajos, jól fűszerezett ételeket fogyassz. 

Kerüld a hideg ételeket és italokat. 

Igyál meleg vagy forró italokat, gyógyteákat. A melegítő hatású gyógynövényekből készült teák (pl. gyömbér, fahéj, szegfűszeg, feketebors, kardamom ) növelik a hőt a testedben , javítják a keringéselősed, segítenek tisztán tartani a légutakat.

Ez az időszak nem a saláták időszaka, kerüld a túl könnyű zöldségeket, nem véletlenül nincsen szezonjuk. Válassz inkább tartalmasabb zöldségeket, gyökérzöldségeket - retek, hagyma, sárgarépa, cékla, zeller, fehérrépa, paszternák, süttök, burgonya, édesburgonya. Az emésztésed segítésére használj fűszereket változatosan. - fokhagyma, gyömbér, fekete bors, szegfűszeg, fahéj, kardamom, koriander, édeskömény, római kömény.

Fogyassz főtt gabonákat - zabpehely, kukoricadara, árpa, baszmati rizs, köles, quinoa, hajdina - és teljes kiőrlésű lisztből készült kenyereket. 

Kiválóak ilyenkor a kapha megnyugtatására hüvelyesek is és táplálóak, jó fehérje, vitamin és ásványianyag források téli időszakban – lencse, bab. A könnyebb emészthetőség érdekében jól kell fűszerezni őket. Ha szárazságra, puffadásra hajlamos vagy tálalás előtt locsold meg az ételed egy kanál ghível.

Készíthetsz kitcharit is ami egy fűszerekkel, mungobabbal és baszmati rizzsel készült könnyen emészthető és tápláló étel. Nagyon jók a levesek, főzelékek is télen. 

Aki eszik húst, ott a tél még kedvező lehet csirke, pulyka és hal fogyasztásra, illetve ha tojást fogyasztasz leginkább főzve edd. 

Csökkentsd a tejtermékek fogyasztását télen, mert hűtenek és nyálkát képeznek.  Kivétel elalvás elősegítésére egy csésze forró, fűszerezett tej (kurkuma, gyömbér, szerecsendió).

A tél nem kedvez a nyers gyümölcsök fogyasztásának, mert általában hűtik és nyálkásítják a testet. Párolva, főzve az alma, körte ideális lehet fűszerekkel. Nagyon jók még az aszalt gyümölcsök mazsola, aszalt szilva, datolya, füge.

A magvak is jó tápanyagforrások télen mogyoró, dió, tökmag, naprafogómag, mandula. 

A zsírok is kiválóak téli időszak ghí (tisztított vaj) , olívaolaj, tökmagolaj, naprafogóolaj, szezámolaj, mandulaolaj. 

Csökkentsd le a táplálkozásodban a hideg, nedves vagy túlzottan édes, nehéz vagy olajos ételeket.

Ha hajlamos vagy hízásra, elnehezülésre akkor csökkentsd az édes, sós, savanyú ételek fogyasztását és érdemes néha étkezéseket kihagyni, böjtölni kicsit. 

Ha hajlamos vagy savasságra ingerlékenységre, csökkentsd a sós, csípős, savanyú ételek fogyasztását. 

Ha hajlamos vagy bőrszárazságra, puffadásra, idegességre, akkor kerüld a száraz és puffasztott ételeket, a csípős, keserű, savanyú ízeket.

Ne edd magad nagyon tele.



Gyógynövények

Az ételek fűszerezésénél, említettem már néhány szuper gyógynövényt, de a téli egészségmegőrzéshez, immunerősítéshez  fogyaszthatsz gyógynövénykészítményeket is. 

Az ájurvéda egyik ilyen csodaszere a Chyavanprash. ami szuper immunerősítő. Továbbá a béltisztításra, méregtelenítésre nagyon jó a tirphala. Ha nyálkával, túlsúllyal, nehéz emésztéssel küzdesz, olyankor a trikatu tud segítségedre lenni. 


A téli ajánlások egyéni alkat szerint eltérőek lehetnek, de jó ha tiszteled a természet ritmusát és igazodsz a tél sajátosságaihoz az életmódoddal.

A tél tunya, búskomorságát jól tudod ellensúlyozni szeretetteljes emberi kapcsolatok ápolásával is. Töltsetek időt közösen, nevessetek, szerezzetek örömet egymásnak. Csinálj boldogságot, örömet, testet lelket melegséggel eltöltő tevékenységeket. Kerüld a rohanást, a túl sok feladatot, legyen elegendő időt relaxálni, pihenni, elcsendesedni, befélé figyelni.

Csodaszép téli napokat kívánok:)

szeretettel

Vitai Kati


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond