Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Vriksászana (faállás)

fa póz, fapóz, faállás, vrisasana, jóga póz, jógagyakorlat, jóga gyakorlat, féllábon állás, egyensúlyi póz,
Vriksászana (faállás)
A vriksászana (faállás) egy kiváló egyensúlyi pozíció.  Álló jógapózként itt is elmondható, hogy erősíti a stabilizáló izmokat - erősíti a láb izomzatát, medence körüli izomzatot, mély hátizmokat. 

Ez is egy kiváló tartásjavító jógapóz.  A faállás gyakorlása erősíti a láb izmokat, bokákat és a térd körüli izomzatot, combokat -  segít helyreállítani a talpboltozati rendellenességeket és sokat segíthet a térd problémáknál is. 

A faállás javítja az egyensúlyérzéket és benned is egyensúlyt teremt. Az egyensúly fenntartásához  az egyensúlyközpontok a belsőfülben és az agyban folyamatosan kommunikálnak ilyenkor a test tartásáért felelős izmokkal. A faállás rendszeres gyakorlásával egy fa stabilitását fejleszted ki magadban.

Bármikor, amikor nyugtalan az elméd, próbáld gyakorolni a vriksászánat, mert segít elcsendesíteni a gondolatokat és fókuszáltabbá tesz.

Hogyan végezd el?
  1. Állj meg összezárt lábakkal - Tádászanában (hegytartásban) A két talpadról a testsúlyodat helyezd át a bal lábadra. 
  2. A jobb lábadat hajlítsd be, fordítsd oldalra.  
  3. Majd a talpad helyezd combodra. Próbáld a sarkadat minél közelebb tenni a gáthoz.  
  4. Amikor úgy érzed stabilan állsz, tedd össze a kezeidet a mellkasod előtt imapózban és belégzéssel emeld a kezeket a fejed fölé.
  5. Tartsd stabilan a medencédet - has aktív végig - és a törzsed mindkét oldalával próbálj egyformán nyújtózni.
  6. A tekinteted nézzen egyenest előre és rögzítsd fixen egy pontra. Próbáld megfigyelni, ahogy a tested folyamatosan próbál azon dolgozni, hogy ne billenj ki az egyensúlyból.
  7. Ahogy emeled a kezeket figyelj rá, hogy a mellkasod ne nyomd össze.
Kijövetel a pózból: kilégzéssel engedd le a karokat, majd fordítsd a behajlított lábad középre és utána kinyújtva tedd a talajra. A gyakorlat végén a kiindulási pózban (hegytartásban) pihenj meg és próbáld megfigyelni milyen érzetek vannak a testedben az egyensúlyi póz, a vriksászana elvégzése után.

A kitartás alatt tartsd stabilan a lábaidat, a kinyújtott láb talpát nyomd a talajba és behajlított lábadat aktívan nyomd a combodba. Végig próbálj belégzéssel nyújtózkodni fejtetővel és szegycsonttal. Kilégzéssel nyomd a talpad a talajba, és a behajlított lábad talpát, sarkát told finoman a combodba.

fa póz, fapóz, faállás, vrisasana, jóga póz, jógagyakorlat, jóga gyakorlat, féllábon állás, egyensúlyi póz,
Vriksászana (faállás)

A vállövedet próbáld szélesíteni és nyitni a mellkast. A lapockáidat húzd befelé és lefelé a hátadba, és a vállakat gördítsd hátrafelé lefelé, távolítsd el a fülektől – úgy dolgozz, ahogy Tádászanában (A tádászanáról itt olvashatsz).

Szegycsonttal nyújtózz felfelé, húzd be a lengőbordákat is, figyelj rá, hogy ne emeld ki a bordakosarad. 

Törekedj rá, hogy ne csavard el a medencédet a gyakorlat közben, a mellkasod és a medencéd is előre nézzen. 

Lélegezz egyenletesen, könnyedén az ászana kitartása alatt.


Ha nem tudod a lábadat közel tenni a gázhoz akkor vagy a térded felett vagy alatta helyezd el a talpad - a térdízületet semmiképpen ne nyomd meg.

Ne végezd a gyakorlatot, ha valamilyen komoly boka vagy térdproblémád van. Egyensúlyi betegségnél,  szédülésnél, kezeletlen magas vérnyomásnál.

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 

Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond