Ugrás a fő tartalomra

Erősítsd az immunrendszered (8 +1 tipp)

immunrendszer erősítése, egészség, erős immunrendszer, emésztés,
Hidegebbre váltott az időjárás és ilyenkor sokan megfáznak, elkapnak mindenféle betegségeket mert a szervezetük kimerült, az immunrendszerük legyengült. 

Mindig, mindenhol vannak kórokozók. Amikor egy beteg ember bemegy egy szobába az ott lévő 10 ember közül, azok lesznek betegek, akiknek gyenge az immunrendszere, akinek elég erős az immunrendszere, annak nem lesz semmilyen problémája. 

Erősítsd meg az immunrendszered annak érdekében, hogy egészséges maradj ebben az  hideg időszakban is:) 


1. Táplálkozz helyesen

Az immunrendszered alapja az emésztőrendszered állapota - ezt a nyugati orvoslás is így gondolja - , ezért elsődlegesen megfelelő táplálkozással tudod erősíteni. 

Gyengítik az immunrendszered: az állott nem friss ételek (tegnapi maradék, konzerv, mirelit, zacskós leves), a késő esti étkezés, a nassolás - amikor nem várod meg, hogy megemésztődjön az előző étkezés, a túl zsíros ételek fogyasztása, a túl sok édesség, a hideg ételek, italok, az alkohol, túl sok nyers étel fogyasztása.

Olyan táplálékokat fogyassz, melyek életerőt, energiát, jó egészséget , kiegyensúlyozottságot eredményeznek.

Az ilyen ételek a génmanipulációtól mentes, kismértékben feldolgozott, vegyszermentes (bio): zöldségek és gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonák, hüvelyesek, friss tejtermékek. Készítsd az ételeket (bio) ghível (tisztított vajjal). egyél sok párolt zöldséget, gyümölcsöt - a gyümölcsöt is lehetőleg ne nyersen, hanem párolva fogyaszd.

Egyél rendszeres időközökben és ne hagyj ki étkezéseket. Arra figyelj, hogy az étkezések között annyi elteljen, hogy az előző táplálék megemésztődjön.

Fogyassz könnyű reggelit és vacsorát. A legkiadósabb étkezésed az ebéd legyen, és a főétkezés időpontja 12-13 óra közé essen, mert ilyenkor a legerősebb az emésztésed. Reggel és este kerüld a húsos, tojásos, sajtos ételeket. Este 22:00 után pedig már ne egyél.

Nyugodtan egyél és minden egyes falatot alaposan rágj meg.

Csak nagyon kevés meleg folyadékot fogyassz az étkezéshez.

Soha ne edd magad tele, legfeljebb a gyomorkapacitásod  1/2-ét töltsd tele.

Étkezés után közvetlenül ne feküdj le tele hassal.

Fogyassz sok meleg folyadékot a nap során - forralt vizet (elkészítést itt találod), gyömbérteát (receptet itt találod), gyógyteákat. Amennyiben megfáztál, néhány gyógynövény kifejezetten jótékony, ezek listáját itt találod. 

Őszi/téli Immunerősítő táplálkozáshoz itt találsz információt még 


2. Alvás

Az immunrendszered erősítéséhez fontos, hogy kipihent legyél. Az alvás hiány gyengíti az immunrendszered. 

Szánj elég időt  a pihenésre, aludj eleget. 
Lehetőleg 22:00 előtt feküdj le,mert ez a legpihentetőbb. Legkésőbb éjfélig mindenképpen bújj ágyba.

A legjobb akkor menni aludni, amikor elindul az első alvási ciklusod. Amikor az este folyamán először érzed, na most kellene lefeküdni. Sajnos a legtöbb ember ilyenkor még gyorsan elindít egy filmet, internetezik és át is lendül.



3. Stresszoldás

Az immunrendszeredet nagyon legyengíti a stressz, a feszültségek, a szorongás.

Kutatások támasztják alá, akár azzal is gyengíted az immunrendszered amikor megnézel egy akció filmet vagy valami búskomor, depis filmet és izgulsz, szorongsz, feszült leszel a filmben történtek miatt.

Szabadulj meg a feszültségektől, naponta relaxálj (relaxációt itt tudod ingyenesen letölteni).

Lélegezz tudatosan. A megfelelő légzés nagyon nagy hatással van az egészségedre és az elméd békéjére is. (helyes légzés gyakorláshoz itt találsz segítséget)


4. Pozitív gondolkodás

Talán nem is gondolnád, de a negatív gondolkodás, búslakodás hihetetlenül gyengíti az immunrendszert. Már csak azért is megéri optimistának lenni, mert nem csak jobban fogod magad érezni a bőrödben, de erősebb lesz az immunrendszered. :)

Légy pozitív. Lásd meg mindenben a jót, légy hálás mindazért amit elértél.  A blogon sok cikket olvashatsz a témában:)


A pozitív gondolkodás elhatározás kérdése, gyakorold minden nap, amikor jön egy negatív gondolat, fordítsd át pozitív irányba. 


5. Testmozgás

Az egészséged megőrzéséhez elengedhetetlen a rendszeres testmozgás.  A túlzásba vitt testmozgás azonban gyengíti az immunrendszered. Légy mértéktartó a mozgásban is, ne edz túl magad:)

Tölts sok időt a természetben, élvezd a friss levegőt és a napsütést. Sétálj vagy menj kirándulni.   (Arról, hogy kezdj neki az erdőjárásnak itt olvashatsz)

A jóga kitűnő megoldás az immunrendszer erősítésére. Jógagyakorlás segít megszabadulni a felhalmozódott méreganyagoktól, serkenti a keringést, harmonizálja az emésztést, a légzést és hormonrendszert. A rendszeres jógagyakorlás a szervezet működését hatékonyan támogatja, felfrissíti a belső szerveket (gyomor, lép, hasnyálmirigy, máj, tüdő) – azáltal hogy a gyakorlatokkal minden szervet átmasszírozunk (összenyomás, nyújtás, csavarás). A jóga segítségével erősödik az emésztés is, ami önmagában is garantálja az erősebb immunrendszert.

6. Öröm, nevetés

A nevetés a szervezetedben boldogsághormonokat termel és az immunrendszeredet erősíti. Nevess sokat, akár nézz meg egy könnyed vígjátékot:)

Csinálj tudatosan olyan tevékenységeket, amik örömmel töltenek el, mert ez kedvezően hat rád is és az immunrendszeredre is:).


7. Szeretetteljes együttlét 

Igazán erős immunrendszert szeretnél? Nagyon egyszerű a recept... Szeretetteljes emberi kapcsolatok, sok ölelés, sok közös nevetés.

A magány, az önzés, az irigység, a düh, az agresszió a rosszindulat mind mind gyengítik az immunrendszered, ezért az a jó ha szeretetteljes emberi kapcsolatokat alakítasz ki, segítőkész, jóindulatú vagy és tudsz együttérző és önzetlen lenni másokkal. 

Mások segítése, a másokkal közösen, kellemesen töltött idő, az érintés, ölelés amit megélhetsz szeretteid körében szuper jó immunerősítő:)


8. Meditáció

Számos kutatás alátámasztotta, hogy a meditáció nagyon jó hatással van az immunrendszer működésére és a meditáló emberek sejtjei lassabban öregszenek. A meditáció nem csak megnyugtatja az elmét és megszabadít a feszültségektől, de feltölt energiával. 

A meditáció segít kialakítani egy pozitív gondolkodást és csökkenti a szorongást, aggodalmakat. Az elme békéje, a boldogságérzet és a pozitív érzelmek segítenek az immunrendszer hatékonyabb működésében. Ha rendszeresen meditálsz, nem csak megszabadulsz a stressztől, de jobb lesz közérzeted és elkerülnek a betegségek is:)

Amikor valaki nagyon elmerül az anyagi dolgokban az gyengíti az immunrendszerét. Az embernek nem csak a testét kell jóllakatni, hanem a lelkét is.  A mai kor embere lelkileg éhezik - ennek a következtében alakul ki a megannyi addikció, de erről egy későbbi cikkben tervezek írni.- és ennek az éhezésnek a megszüntetésére az egyik legjobb dolog a befelé figyelés, lelki dolgok megélése, spirituális élmények megtapasztalása és a teljes lelki elmerülés a meditáció.

+1 Egészségmegőrző praktikák

Sokszor kérdezik a jógások mit csinálok, hogy szinte soha nem vagyok beteg. Hát  a fentiekre mindig figyelek  - pl hiába vágyom egy kis finomságra, nem éri meg mondjuk este 23:00-kor megenni (mert nagyon gyengíti az immunrendszerem). Mert lehet a 2 perces élvezetért kockára tehetek több napnyi rossz közérzetet, esetleg betegséget. 

A fentieken túl az egészség megőrzéséhez ezt a néhány tippet is alkalmazom, hogy  elkerüljenek a különböző vírusok, baktériumok...

Száj higiénia
A nyelvtisztítás és az olajos öblögetés rendszeres végzése méregtelenít és segít megakadályozni, hogy a szájüregen keresztül bármilyen baci megtámadjon :)  Száj és nyelvtisztításról itt olvashatsz bővebben 

Önmasszázs
Naponta végzek önmasszázst is. Nem csak serkenti a vérkeringést, fiatalítja a bőrt, nyugtatja az idegrendszert és védi a bőrt a kiszáradástól, de védi a bőr felületét az esetleges nem kívánt dolgoktól is:)  Az önmasszázsról bővebben itt olvashatsz

Orrolaj használata
Az ájruvédikus orrolaj segít abban, hogy az orr nyálkahártyádon ne tudjanak megtapadni a vírusok , baktériumok - allergiás időszakban pedig a pollenek. Én 10 x éve a Maharishi Ayurveda készítményeit használom és konkrétan ezt az MP 16-os olajat  Ha nincs orrolajod, akkor akár csak egy kis szezámolajat  is használhatsz erre a célra. 

Öblögetés
Sokat tud segíteni a megelőzésben és a már kialakult torokfájás esetén is ha egy kis kurkumás sós langyos vízzel öblögetsz.

Tisztálkodás
Ahhoz, hogy az immunrendszered erős legyen fontos, hogy reggel, este tisztálkodj, zuhanyozz és a nap folyamán pedig rendszeresen moss kezet. 

Sajnos kicsiny hazánkban a higiénia nem áll a helyzet magaslatán. Sokszor látom akár nyilvános helyeken pl színházban, koncerteken a mosdóba kézmosás nélkül bemennek a hölgyek és sokan még a wc használata után sem mosnak kezet. 

Méregtelenítés
Szabadulj meg a testedben felhalmozódott salakanyagoktól, mert gyengítik az immunrendszered és számos betegséghez vezetnek. Ájurvédikus méregtelenítésről itt olvashatsz bővebben

Élvezd a napsütést, örülj együtt másokkal, szeress és mosolyogj sokat:)
szeretettel:

Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond