Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Vírabhadrászana 2. (Harcospóz 2.)


Vírabhadrászana 2., Harcospóz 2, Vírabhadrászana, hősi póz, harcos póz, álló jógapóz, hősi póz II, harcos póz II, virabhadrasana II
Vírabhadrászana 2. (Harcospóz 2.)
A harcos pózok,  vagy más néven hősi pózok a fizikai test szintjén megerősítik a stabilizáló izmokat - erősítik a láb izomzatát, medence körüli izomzatot, mély hátizmokat. A hősi pózok  fejlesztik a magabiztosságot, határozottságot, önbizalmat kitartást. 

Virabhadra 2. , (Harcospóz 1.)  részletesen egy korábbi bejegyzésben itt olvashatsz. 

Vírabhadrászana 2.  (Harcospóz 2.) szintén erősíti a láb izomzatát, bokákat és a térd körüli izomzatot, combokat -  segít helyreállítani a talpboltozati rendellenességeket és sokat segíthet a térd problémáknál is. Ez is egy kiváló tartásjavító jógapóz, mert erősíti a stabilizáló izmokat. A hősi póz 2 oldja a medence merevségét, serkenti az alhasi szervek működését. Erősíti a szívet, javítja a keringést. Kiváló gyakorlat nők számára is, mert az alsó két csakrával dolgozik elsődlegesen. A combon és csípőtájékon lerakódott feleslegtől is segít megszabadulni. Mellkasnyitó hatásának köszönhetően serkenti a tüdő munkáját is. A nyak és vállöv megfelelő munkájával  jól kompenzálja, az ülő munka és a görnyedés következtében kialakult erőlehelyezett fejtartást.
Hogyan végezd el?
    Vírabhadrászana 2., Harcospóz 2, Vírabhadrászana, hősi póz, harcos póz, álló jógapóz, hősi póz II, harcos póz II, virabhadrasana II, harcos 2
  1. Állj meg összezárt lábakkal - Tádászanában (hegytartásban)
  2. Lépj hátra egy nagy terpeszbe – és a lábaid középső tengelye legyen párhuzamos egymással.
  3.  A jobb lábfejedet fordítsd el teljesen (kb. 90 fok) majd a bal lábfejedet is fordítsd el kicsit jobbra (kb. 40-45 fok)  úgy hogy a sarkad hátrébb kerüljön mint a lábujjaid.
  4.  A jobb lábad sarkától, ha húzol egy képzeletbeli vonalat  kb. a bal lábfejedet középen metszi.
  5. Majd hajlítsd be a jobb térded - ha tudod annyira menj mélyre, hogy a combod párhuzamos legyen a talajjal. A lábszárad legyen merőleges a talajra és a térded a bokád fölé kerüljön.
  6. A medencédet és a mellkasodat  ne fordítsd el a jobb láb irányába, továbbra is nézzen előre. 
  7. A medencédet tartsd stabilan - aktív a hasizom, farizom.  és nyújtózz hosszan az egész gerinceddel fölfelé.
  8. Emeld minkét karod a oldalsó középtartásba, a két kar legyen egymás folytatása.  
  9. Majd  fordítsd el a fejeld a jobb kezed irányába.

Kijövetel a pózból kilégzéssel engedd le a karokat, majd nyújtsd a térded. Forgasd be a lábfejeket középre és végezd el a gyakorlatot a másik oldalra is. A gyakorlat végén a kiindulási pózban (hegytartásban) pihenj meg.

A kitartás alatt tartsd stabilan a lábaidat, nyomd a külső talpéleket és a nagylábujjad tövét a talajba és próbáld megtartani a bel boka területét. A két lábadon egyformán próbáld elosztani a testsúlyodat. Figyelj rá, hogy a térded ne billenjen befelé - végig maradjon a bokád fölött. A hátul lévő lábad külső talpélét próbáld lenyomni a matracba és ebből a letolásból próbáld meg a hátsó lábad combját, hátrafelé csavarni, ez segít majd a csípődet nyitni. Figyelj nagyon, hogy az elől lévő térded ne billenjen el a boka fölül. 

A lapockáidat húzd befelé és lefelé a hátadba, mintha egy diót szeretnél összetörtni a két lapockád között. A vállakat gördítsd hátrafelé lefelé, távolítsd el a fülektől. Tartsd mindkét kezed nyújtva és aktívan nyújtózkodj a kézujjakkal is. 

Ha a combod még nem bírja, akkor ne menj annyira mélyre a pózba.

Törekedj rá, hogy az arc, mellkas, medence előre nézzen. A törzsedet tartsd stabilan és szegycsonttal és fejtetővel nyújtózz fölfelé.  A hasadat, derék táji szakaszt, medencédet tartsd végig stabilan.Húzd be a lengőbordákat is, figyelj rá ne emeld ki a bordakosarad. A picit behúzott farokcsontból nyújtózz az egész gerincoszloppal folyamatosan.

Belégzéssel próbálj nyújtózni fejtetővel, szegcsonttal, nyisd a mellkast (távolítsd a kulcscsontokat egymástól), kilégzéssel próbáld a combokat hátrafelé csavarni, ez segít nyitni a csípődet,  told a talpakat a talajba és a válladat görgesd hátrafelé, lefelé, hogy a lapockák alsó csücskei közelítsenek egymáshoz.  – úgy dolgozz, ahogy Tádászanában (A tádászanáról itt olvashatsz).
Ne végezd a jógapózt, amennyiben szívproblémád vagy tüdőtágulatod van és kezeletlen magas vérnyomás esetén se gyakorold.
A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 

Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond

Az asafoetidat hatásai - ördöggyökér, a hagyma helyettesítője

Az asafoetida nagyon illatos, pikáns, hevítő hatású gyógynövény, amely alapvetően egy fa nedvének a gyanta kivonata. Az illata a hagymáéhoz hasonlít, nagyon erőteljes és hagyma helyett akár használható is az ételek elkészítésénél. Mi nem fogyasztunk hagymát és sokszor kérdezik a jógás tanulok és mit használunk helyette... hát asafoetidát:) Erőteljes élénkítőszer. Felpörgeti az emésztés tüzét (az agni-t) is, segít a méregtelenítésben és a puffadás ellen is jól használható, enyhíti a székrekedést. A lerakódott salakanyagot feloldja az emésztőrendszerből.  Ha hüvelyesekkel összefőzzük, segíti azok emésztését és csökkenti a gázképződést. Nagyon jó görcsoldásra, és hashajtásra is használható. Féreghajtó hatása is van. Megfázásoknál is hasznát vehetjük, mert lazítja a köpetet és fertőtlenítő hatással rendelkezik. Külsőleg ájurvédában használják ízületi gyulladásoknál és hasi fájdalmaknál. Mivel tamasztikus hatású (a tamsztikus ételekről itt olvashatsz) tompítja az e