Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Parsvottanászana (állásból oldalsó nyújtás)

A parsvottanászana  (állásból oldalsó nyújtás) egy erőteljes jógapóz, amely egyben erősít és nyújt is. Álló jógapózként itt is elmondható, hogy erősíti a stabilizáló izmokat - erősíti a láb izomzatát, medence körüli izomzatot, mély hátizmokat.
Ez a jógapóz hat a gyökércsakrára és a köldökcsakrára is, sőt amennyiben már meg tudod csinálni a hátsó namaskar tartást (ima tartás), akkor a szívcsakrára is. 

parsvottan, parsvottanászana hatásai, pársvottanasanaA jógapóz rugalmassá teszi a gerincet és intenzíven nyújtja a lábszárat, csípő körüli izomzatot és a gerinc menti területet is.  

Ez is egy kiváló tartásjavító jógapóz ha rendszeresen gyakorolod. Erősíti a láb izmokat, bokákat és a térd körüli izomzatot, combokat -  segít helyreállítani a talpboltozati rendellenességeket és segít a legtöbb  térd problémánál is. 

A parsvottanászana hatással van a belső szervekre, átmasszírozza, energetizálja a hasi szerveket ezáltal javítva azok funkcióit.

Hogyan végezd el?
  1. Állj meg összezárt lábakkal - Tádászanában (hegytartásban) 
  2. Tedd a csípődre a két kezed - ezs egít beállítani majd a medencédet.
  3. Lépj hátra a bal lábaddal úgy, hogy a sarkad hátrébb legyen, mint a lábujjaid. A bal sarkad belső oldala egy vonalba kerüljön a jobb lábad belső talpélének vonalával.
  4. Tartsd nyújtva mindkét lábad, húzd fel a térdkalácsod.
  5. A medencédet fordítsd el a jobb lábad irányába teljesen - a törzsedet úgy tartsd mint tádászanaban.
  6. A tenyereidet érintsd össze a hátad mögött ima tartásba. 
  7. Belégzéssel nyújtózz fölfelé a gerincoszloppal, fejtetővel, szegycsonttal.
  8. Kilégzéssel dönts előre hosszú hassal, a törzsed mindkét oldalát egyformán nyújtva.
  9. Végig nyújtózz aktívan a törzseddel és a hátadat tartsd egyenesen.
  10. A törzseddel közelíts a jobb lábad irányába - a hasaddal törekedj  a jobb combod irányába, a mellkasoddal a térded felé, a homlokoddal a lábszáradhoz.
  11. Tartsd stabilan a medencédet - has aktív végig - és a törzsed mindkét oldalával próbálj egyformán nyújtózni.
Kijövetel a pózból: belégzéssel egyenesedj fel, majd lépj össze a lábaiddal és végül engedd le a karokat. Majd végezd el a gyakorlatot a másik oldalra is. 

A kitartás alatt tartsd stabilan a lábaidat, a testsúlyodat próbáld egyenletesen elosztani a két lábad között. A hátsó láb külső talpélét és a sarkadat told bele a talajba. Az elől lévő lábad is legyen aktív, próbáld a belső boka vonalát megtartani.  Kilégzéssel nyomd a talpakat a talajba, belégzéssel próbáld aktivizálni a térdeidet.


A vállövedet végig tartsd szélesen, nyisd a mellkast.  A lapockáidat húzd befelé és lefelé a hátadba, és a vállakat gördítsd hátrafelé lefelé – úgy dolgozz, ahogy Tádászanában (A tádászanáról itt olvashatsz). A tenyereidet nyomd össze.

Szegycsonttal, fejtetővel nyújtózz a talaj irányába, húzd be a lengőbordákat is, figyelj rá, hogy ne emeld ki a bordakosarad. 

Törekedj rá, hogy ne csavard el a medencédet a gyakorlat közben, a mellkasod és a medencéd legyen párhuzamos a talajjal.

Lélegezz egyenletesen, könnyedén az ászana kitartása alatt.


Ha nem tudod hátul összeérinteni a tenyereidet, akkor kapaszkodj az ellentétes alkarodba vagy a könyöködbe. Elvégezheted a gyakorlatot nyújtott karokkal is és az ujjbegyeket vagy a tenyeredet érinted a talajra.

Ne végezd a gyakorlatot, ha valamilyen szívproblémád van, vagy komoly boka vagy térdproblémád van. Egyensúlyi betegségnél,  szédülésnél, kezeletlen magas vérnyomásnál se gyakorold ezt a jógapózt.

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 

Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond