Ugrás a fő tartalomra

Fahéj jótékony hatásai

A fahéj (twak) illatos, pikáns, élénkítő hatású közkedvelt gyógynövény az ájurvédikus gyógyászatban. Íze édes, keserű enyhén pikáns és fanyar.Fűtő hatással rendelkezik.

Melegíti a veséket és az egész testet, továbbá izzasztó hatása is van. Alkalmazható teakeverékekben megfázásnál, influenzánál és segít a nyákoldásban is.

Fellobbantja az emésztés tüzét (agni-t) . Segíti az emésztést, szélhajtó és tisztító hatással is rendelkezik. Segíti a test méregtelenítési folyamatait, csökkenti az "ama"-t a testben.

Frissítőileg hat, aktivizálja a szöveteket,  erősíti szívet és a szöveteket is. Serkenti a vérkeringést.Vérhígító tulajdonságokkal rendelkezik ezért segít megelőzni a trombózist.

Kiváló fertőtlenítő hatással rendelkezik. Bizonyos esetekben alkalmazható fájdalomcsillapításra is - izomláz, fogfájás.

Az ájurvédikus gyógyászatban enyhíti a vata és kapha rendellenességeket és pitta problémáknál kis menyiségben is alkalmazható. Nagy mennyiségben fogyasztva  komoly pitta rendellenességekhez vezethet.

Gyakran, kis mennyiségben fogyaszd.

Vegyszermentes (bio) fűszert használj!

Néhány ájurvédikus alkalmazási mód:

Általános, megfázás, köhögés vagy szorulás esetén napi 2-3 alkalommal fél tk. fahéjat fogyassz el 1 tk. mézzel.

Szinuszos fejfájásra fél tk. fahájat keverj össze annyi vízzel, hogy egy pasztát kapj. Ezt a pasztát helyezd a fájdalmas területekre.
 
Hasmenésre 2-3 alkalommal fogyasztva naponta segíthet, ha fél csésze joghurtot összekeversz fél tk. fahéjjal és egy csipet szerecsendióval.

Elégtelen keringés, magas koleszterin szint és asztma ellen készíts egy teát és fogyaszd el naponta két alkalommal. 1 tk. fahéjat 1/4tk. trikatu-t  önts le 1 csésze forró vízzel, majd tegyél hozzá 1 tk- mézet, majd 10 percig hagyd ázni és utána fogyaszd el.

Ha szeretnél többet tudni az ájurvédáról: 
bővebb információ: http://www.eljharmoniaban.hu/#!ajurveda-eletmodtanfolyam/c1fch

felhasznált szakirodalom: dr. Vasant Lad és Usha Lad Ájurvéda szakácskönyve

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond