Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Szupta dandászana (fekvő kinyújtott lábú ülés)

supta dandasana, nyújtott lábú ülés, fekvő nyújtott lábú ülés, gerinc, tartásjavítás
Szupta Dandászana (fekvő nyújtott lábú ülés)
Egy korábbi bejegyzésben már részletesen írtam az ülő jógapózok alapjául szolgáló  Dandászana kivitelezéséről és jótékony hatásairól. (itt olvashatod

A jógaászanák neve eredetileg szanszkrit nyelven van. A szanszkritben a Szupta (supta) fekvőt jelent - azaz bármely jógapóz neve ilyen előtaggal kezdődik, biztosra veheted, hogy akkor ez valami fekvő ászana lesz. A fekvő jógapózok pihentetően hatnak a testre, ellazítja, felfrissítik az egész testet és az idegrendszert. A fekvő jógapózok jellemzője még, hogy hűsítő hatással rendelkeznek. 
A Supta dandászana a fentieken túl, erősíti a combokat, a hasi területet és a deréktáji szakaszt, nagyon jó a stabilizáló izmok erősítésére és ezzel hozzájárul a testtartás javításához. A pozíció serkenti az emésztést, a belek működését is.

Hogyan végezd el?

  1. Feküdj le a hátadra a jógamatracon savászanában. (itt láthatod) ) a kersztcsontod legyen a matracon.
  2. Hajlítsd be a térdeket, majd nyújtsd fel a lábaidat a magasba merőlegesen a talajra- a lábak legyenek egymás mellett, a talpak is együtt, a külső talpéleket húzd vissza a test irányába.
  3. Fixáld a medencédet, told a keresztcsontodat a talajba. Tartsd a hasad feszesen, és aktív a háti, deréktáji szakasz izomzata is. 
  4. A lábfejek legyenek kinyújtva, mint Tadászanaban (hegytartásban) Húzd fel a térdkalácsot a combizmok segítségével és nyújtózz a sarkaddal, a kislábujj, külső talpélet próbáld visszafeszíteni.
  5. A két kezedet tedd a fejed fölé kinyújtva, a tenyét legyen fölfelé. 
  6. A vállakat húzd hátrafelé és lefelé, közelítsd a lapockák alsó csücskét és próbáld a lapockáidat a talajba simítani.
  7. Nyisd a mellkasát azáltal, hogy távolítod a két kulcscsontot.
  8. A gerinc legyen nyújtva és fejtetővel, szegycsonttal nyújtózz fölfelé.
Próbáld legalább 20-30 másodpercig megtartani a póz. Majd akár újra ismételheted is.
A kitartás alatt, belégzéssel nyújtsd el a sarkad magadtól és kilégzéssel a medencédet nehezítsd a talaj irányába. Belégzéssel nyújtsd a fejtetőt, és nyisd a mellkast, kilégzéssel húzd a lapockáidat a hátadba.
 
Gyakorold falnál is a lábakat támaszd a falra, segít megérezni a helyes kivitelezést.
 
Ha nem tudod a lábad kinyújtani a kezeidet beteheted a derekad alá vagy egy összehajtott takarót, ami segít annyira megemelni a medencédet, hogy a lábaid merőlegesek legyenek a talajra. 
 
Ne végezd a pózt, ha komolyabb derékfájásod van vagy gerincsérved. 

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 
 
Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond