Ugrás a fő tartalomra

Mi is az ájurvéda? - az ájurvédáról röviden

Az Ájurvéda szó jelentése az élet tudomány („ajusz” jelentése élet, „vid” jelentése tudomány). Célja az élet minden területét figyelembe véve elérni a testi, lelki és szellemi kiegyensúlyozott állapotot. Az ájurvéda segítségével elsajátítható egy olyan életmód, mellyel elérhető és megtartható a testi-lelki egyensúly harmóniában. Megelőzhetőek a betegségek, valamint a kialakuló betegségek sokkal gyorsabb leküzdhetőek a segítségével.

Az ájurvéda ősi filozófia és tudomány együttesen, melynek több ezer éves múltja van. India ősi szentírásaiban – már a védákban írtak az ájurvéda tudományáról. A hindu mitológia szerint a védák Istentől származnak, így a bennük lévő tudás tökéletes. Az ókori indiai bölcsek a rishik fedezték fel a védákban az élet tudományára vonatkozó részeket és tapasztalati úton megfigyelések alapján jegyezték le az ájurvéda további írásait. Észrevették, hogy ez a tudomány az élet minden területét figyelembe veszi az egészséghez mint a testi, szellemi, lelki és érzelmi tulajdonságokat, hatásokat, azaz az egészséget mint teljes egységet próbálja kezelni – ellentétben a nyugati orvoslással, ahol a problémára koncentrálnak és az egyéni alkatot, egyéni tényezőket nem igazán veszik figyelembe. Az ájurvéda hitvallása az ember és az univerzum kapcsolatát veszi alapul.

Az ájurvéda mindig együttesen vesz figyelme minden tényezőt, soha nem kezel külön egy-egy betegséget, tünetet. Kiemelten fontosnak tartja, hogy az egészségünk fenntartása érdekében figyelembe vegyük a testi, lelki szellemi tényezőkben bekövetkező változásokat egyaránt. A kiegyensúlyozott egészség elérése és megtartása bárki számára elérhető az ájurvéda segítségével.
 
Az ájurvéda célja támogatni az egészséges, kiegyensúlyozott életet és megelőzni a betegségeket, egyensúlytalanságokat a testben és az elmében. 



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond