Ugrás a fő tartalomra

Élj tudatosan, szemetelj okosan - tudatosság a hétköznapokban

Nyár folyamán útjára indítottam a tudatos életmódhoz kapcsolódó sorozatot, mellyel szeretnék segítséget, támogatást adni mindenkinek, aki szeretne tenni önmagáért és környezetéért és szeretne tudatosabban élni egy egészségesebb, környezetbarátabb otthonban.

A sorozatban próbálok hasznos tanácsokat, tippeket, praktikus ötleteket közzétenni, melyeket a hétköznapi életbe be tudtok építeni. A sorozat korábbi része az energia gazdálkodás (itt olvashatod) és a vízgazdálkodás (itt olvashatod) volt. Ebben a cikkben a hulladékgazdálkodáshoz szeretnénk néhány olyat tanácsot adni, ami segít tudatosabban szemetelni.

hulladék, szemét, tudatos hulladék kezelés, szemetelés tudatos, A modern életvitellel és azzal, hogy az emberek egyre kevesebb dolgot állítanak elő saját részre (leginkább vásárolnak kész termékeket), továbbá a népesség növekedésével és a fogyasztói társadalom térhódításával egyre nagyobb mennyiségű hulladék árasztja el a világot. Míg egyes szakemberek azon dolgoznak, hogyan lehet minél több terméket előállítani, szépen, csomagolni, reklámozni és eladni, más szakembereknek komoly kivájást okoz, hogy a keletkezett hulladékokat hogyan lehet feldolgozni, megsemmisíteni, újrahasznosítani.

A hulladékok kezelése nagyon sok energiát visz el szerte a világon. Továbbá komoly problémát jelent, hogy bizonyos hulladékok kifejezetten ártalmasak a környezetre. Az ilyen hulladékok szennyezik a környezetet, a talajt, a levegőt - ami hozzájárul a meglévő termőterületek csökkenéséhez.

Mindenkinek érdeke, hogy próbálja minimalizálni a környezetében lévő hulladékokat, amit tudunk hasznosítsunk újra és lehetőleg a környezetre nem káros hulladékot állítsunk elő.


Vásárolj tudatosan - erről a későbbiekben írok majd egy cikket is, Ne szerezz be olyan felesleges dolgokat, melyekre igazából nincs szükséged pl. szárítógép, joghurtkészítőgép, etc..  

Vásárlásnál részesítsd előnyben a csomagolás nélküli termékeket, vagy a visszaváltható csomagolásúakat, illetve a bio, öko termékeket, mert ezeknek a a csomagolása is környezetbarátabb.  Kerüld az agyoncsomagolt, sok műanyagot tartalmazó árucikkeket.

Amikor valami elromlik ne dobd ki azonnal próbáld megjavítani vagy ha nem sikerül újrahasznosítani.

Amire nincs szükséged ne dobd ki, nézd meg hátha jó lesz valakinek - esetleg cseréld el, adományozd vagy ajándékozd el, vagy add el valakinek.

újrahasznosítás, recycle, újrahasznosított, tudatos életmód
A vásárlásokat próbáld előre tervezni és vigyél magaddal bevásárlószatyrot, ha szükséges dobozt, zacskót, tojástartót, üveget, kosarat. ami csak szükséges lehet. A cégek által vásárlásnál felkínál "márkajelzéssel" ellátott zacskók helyett a megvásárolt termékeket tedd a saját magad által vitt szatyorba, vagy papírzacskóba.

Lehetőleg piacon vásárolj és inkább a kisebb, vegyszermentes gazdaságokat részesítsd előnyben  - mert a helyi kisvállalkozások általában környezetkímélőbbek.

Vásárolj újrahasznosított termékeket.

Amit lehet inkább kölcsönözz, minthogy megvásárold (pl. háztartási szerzszámok, könyvek, DVD-k etc.)

Olvasásánál részesítsd előnyben az Internetet, járj könyvtárba - próbáld elkerülni a könyvek, újságok vásárlását. 

Ha teheted komposztálj. A szerves hulladékokat gyűjtsd külön, így nagyon sok hulladéktól megszabadíthatod a hulladékgazdálkodási folyamatot és a kiskertben majd nagyon jól jön a komposzt:)

szelektív, hulladékgazdálkodásA szemetet gyűrd össze, tapos laposra, hogy minél kisebb helyet foglaljon.

Gyűjtsd a szemetet szelektíven - külön helyezd a gyűjtőkonténerekbe a papírt, fémet, üveget, műanyagot.

Ne használd a nyomtatót feleslegesen. Akkor nyomtass csak ki egy dokumentumot, papírt, ha valóban szükséges. Nyomtatásnál használd a papír  mindkét oldalát.

A postaládádon tiltsd le a reklámanyagokat szórólapokat.  

A veszélyes hulladékokat és a tönkrement háztartási készülékeket megfelelő helyre add le (interneten találni elérhetőséget.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond