Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Trikonászana (háromszögállás)


háromszögállás, trikonasana, jóga pózA trikonászana (háromszögállás) stimulálja a gerinc területét, nyújtja, erősíti a gerinc menti izmokat, megszünteti a hátfájást. A pózban erősödnek a lábak, a combok a csípő körüli izmok. 

Az oldalra döntésben a légzésünk segítségével jól át tudjuk masszírozni a belső szerveket ezáltal serkentve a belső szervek munkáját (máj, gyomor, belek, lép, vesék. Az ászana segíti a méregtelenítést, segíti az emésztést, megszünteti a székrekedést, a vérképzéshez is hozzájárul.

A trikonászanát javasolják rendszertelen menstruáció esetén is. 

A csípőre lerakódott fölöslegtől is könnyen megszabadulhatunk a tirkonászana rendszeres gyakorlásával.

Hogyan végezd el?
  1. Állj meg egy közepes szélességű terpeszben – kb. egyenlő oldalú háromszög – és a lábaid középsőtengelye legyen párhuzamos egymással.
  2. A bal lábfejedet fordítsd el teljesen balra (kb. 90 fok) majd a jobb lábfejedet is fordítsd el kicsit balra. úgy hogy a sarkad hátrébb kerüljön mint a lábujjaid.
  3. A bal lábad sarkától, ha húzol egy képzeletbeli vonalat  kb. a jobb lábfejedet középen metszi.
  4. Minkét lábadnál próbálj figyelni arra, hogy a térdkalácsod megtartott legyen – ehhez próbáld felhúzni a combizom segítségével a térdkalácsot és próbálj dolgozni a belső boka területével.
  5. Fordítsd előre a medencédet, de figyelj, hogy a térdedet ne csavard el.
  6. Húzd be a farok csontod a farizmok segítségével magad alá és nyújtózkodj fejtetővel, nyújtsd meg az egész gerincedet hosszan.
  7. Emeld a karjaidat oldalsó középtartásba és a lapockáidat simítsd be a hátadba – figyelj, hogy a vállakat ne húzd fel a füleidhez.
  8. A medence helyzetét stabilan megtartva nyújtózz a bal karoddal és a törzseddel oldalra hosszan.
  9. Kilégzéssel dönts baloldalra, figyelve, hogy a medencédet ne mozdítsd el. Próbáld a tested egy síkban tartani és a két lábadon a testsúlyt egyformán oszlasd el.
  10. A bal kezeddel támaszkodj meg finoman a bal lábadon – figyelj rá, hogy csak annyira menj mélyre, ahol még tudod tartani a medencédet.
  11. A jobb tenyeredet fordítsd előre és a két karod egymás folytatása legyen.
  12. A tekinteted még nézzen előre, nyújtózz a tarkóddal, fejtetővel, majd fordítsd a tekinteted a felül lévő kezed irányába.
trikon, tirkon ászana , ászána, ászana, trikonasana, asana, háromszögállás, háromszögőóz

Kijövetel a pózból belégzéssel, gyere vissza a kiindulási helyzetbe, majd végezd el a gyakorlatot a másik oldalra is.

A kitartás alatt stabilan tartsd a lábakat, egyenletesen elosztva a testsúlyt a két lábon és megtartva a térdkalácsokat. Kilégzéssel a hátul lévő lábad külső talp élét és sarkát told a talajba és belégzéssel abból nyújtsd meg a hátul lévő oldalad. A combjaiddal finoman próbálj kifelé csavarodni. Dolgozz aktívan a farizmokkal, mert segítenek a medencédet stabilan megtartani. A has is végig aktívan megtartott. A lapockáidat simítsd a hátadba és próbáld belégzéssel nyitni a mellkast folyamatosan azáltal, hogy távolítod a két kulcscsontot – úgy dolgozz, ahogy Tádászanában (A tádászanáról itt olvashatsz). Kilégzéssel próbálj még jobban elcsavarodni a törzseddel hátrafelé fölfelé.
Amennyiben gond van a nyakaddal, nyakcsigolyáiddal, akkor a tekinteted nézzen előre és ne fordítsd el a fejed. Ne végezd deréktáji gerincsérv esetén. Komoly gerincbetegségek esetén mindenképpen konzultálj szakemberrel. Amennyiben magas vérnyomással küzdesz felül lévő kezedet ne emeld a magasba és a tekintetedet se fordítsd el fölfelé. 

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 

Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond