2015. november 18., szerda

A rostban gazdag táplálkozásról


A modern kori finomított élelmiszerek világában, szerencsére mostanában a rostokról egyre több szó esik. 

A rostok a zöldségekben, gyümölcsökben, gabonákba, magvakban találhatóak. Állati eredetű termékekben nem találhatóak meg - sem a húsban, sem a tejtermékekben. Többféle rost létezik, ezekről egy későbbi cikkben írok majd részletesen. 

A rostok, teltségérzetet okoznak a gyomorban, így jóllakottabbak érezheted magad. Ezáltal kevesebb ételt veszel magadhoz és  később fogsz újra megéhezni. Hozzájárulnak a szervezetben a felszívódás egyenletességéhez, így kedvezően befolyásolják a vércukorszint alakulását - nem engedik, hogy a vércukorszinted hirtelen megemelkedjen. 

A rostok az emésztőrendszer takarítói, hozzájárulnak a bélfal tisztításához és a test méregtelenítéséhez. Segítik az emésztést, a táplálék előrehaladását az emésztőrendszerben, azáltal megszüntetik a székrekedést, aranyér problémákat.  Nagymértékben csökkentik a bélbetegségek kockázatát.

A megfelelő rostfogyasztás segít  alacsonyabban tartani a koleszterinszintedet is.

A rostok csökkentik a szívbetegségek, a vastagbélrák, az elhízás és a cukorbetegség kialakulásának esélyeit.

Naponta többször javasolt, több féle zöldséget, gyümölcsöt  és teljes értékű gabonákat fogyasztani, annak érdekében, hogy segítsük a bélmozgásokat és a szervezet számára biztosítsuk a megfelelő vitamin és ásványi anyag ellátást.  

Ajánlott rostbevitel felőttek számára napi 25-30g (max. 40-50g).
 
Rostban gazdag élelmiszerekre néhány példa:  
Hüvelyesek: szárított bab és babfélék, zöldborsó, lencse, mungóbab, csicseriborsó, sárgaborsó, etc.
Gabonák és álgabonák: zabpehely, teljes kiőrlésű búzatermékek, árpa, rozs, köles, quinoa, hajdina, etc.
Zöldségek: káposztafélék, karalábé, karfiol, paraj, cukkini, brokkoli, répafélék, uborka, paprika, padlizsán, etc.
Gyümölcsök:bogyósok, datolya, füge, barack, szilva, alma, körte, dinnyefélék, narancs, grapefriut, citrom, etc.
Dió és magfélék: kesudió, dió, paradió, mogyoró, mandula, napraforgómag, lenmag, szezámmag, mák, etc.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése