2016. január 28., csütörtök

Tégy a gerinced egészségéért! - Szupta pavanamuktászana (szeleket felszabadító póz)

A Szupta pavanamuktászana  (szeleket felszabadító póz) az egyik legjobb emésztést javító jógapóz.  Nagyon jól átmasszírozza a belső szerveket, beleket, gyomrot, májat, hasnyálmirigyet. Serkenti a bélműködést és az emésztést. Azáltal, hogy jól átmasszírozza a beleket,  megakadályozza a székrekedést. Eltávolítja a felesleges gázokat a belekből, nem véletlenül szeleket felszabadító póz a neve.
Ez egy kiváló jógapóz arra, hogy a belső szerveidet felfrissítsd, továbbá ez az ászana nagyon kedvezően hat a hát, deréktáji szakaszban lévő fájdalmak, feszültségek enyhítésére is. Fekvő pozíció lévén segít az elme nyugalmát is és könnyen kivitelezhető bárki számára. 

Hogyan végezd el?
    pavana mukt ászana , pavana mukt asana, szeleket felszabadító
  1. Helyezkedj el térdelőtámaszban hanyatt fekvésben, savászanában (a savászana leírását és kivitelezést itt találod)
  2. Nyújtsd ki a lábakat a magasba, majd hajlítsd be a térdeket.
  3. A  jobb lábadat húzd a hasad fölé -simítsd a combodat a hasadra.
  4. A kezeddel karold át  a behajlított lábad.
  5. A bal lábadat nyújtsd ki a talajon - aktívan nyújtózkodj a sarkaddal, próbálj pipálni a kinyújtott lábaddal.
  6. A kezekkel, kezd el finoman húzni a behajlított  lábad a hasad irányába.
  7. A keresztcsontodat told a talaj irányába, tartsd lent a matracon.
  8. Emeld el a fejed és próbáld közelíteni a térdedhez. 
  9. Tartsd ki a jógapózt néhány légzésig. Próbálj hosszan, mélyen lélegezni és figyeld, ahogy a légzésed átmasszírozza a belső szerveidet.
  10. Kijövetelnél engedd vissza a fejed a talajra, engedd el a lábad és nyújtsd ki. 
pavana mukt ászana , pavana mukt asana, szeleket felszabadítóVégezd el a gyakorlatot a másik oldalra is - húzd hasra a bal lábad és nyújtsd ki a jobb lábad. 
Végül mindkét lábadat húzd a hasad fölé -  a keresztcsontod továbbra is stabilan tartsd lent a talajon. Emeld meg a fejed és próbálj az arcoddal közelebb kerülni a térdedhez, mintha egy puszit akarnál a térdedre adni:)  

Ebben a pózban kiegészítésként belevihetsz egy kis dinamikát is. 
Próbálj előre és hátra gördülni a gerinc vonalában.

Egy másik nagyon jó kis gyakorlat, amivel ha nincs éppen kéznél egy masszőr, átmasszírozhatod a derekadat, hátadat. Ahogy hasra húzod mindkét lábad, ha ebben a pózban jobbra-balra kezdj gördülgetni. A jobbra balra hintázás közben, ha elkezded a térdeket egyre közelebb húzni a a derekadat tudod átmasszírozni, ha távolítod a térdeket, kezded kinyújtatni a karjaidat- azzal lentebb viszed a masszázst a keresztcsont irányába, akár a farizom felső részét is meg tudod így masszírozni.
 
A kitartás alatt: kilégzéssel húzd mindig kicsit közelebb a behajlított lábat a hashoz és a belégzéssel nyújtózz a sarkaddal.

Kijövetelnél tedd vissza a fejed a talajra, engedd el a lábakat és tedd vissza a talajra, majd nyújtsd ki mindkét lábad.

Ha nem éred el a lábad, akkor használj heveder, amit a lábszárakon vezess keresztül.
 
Amennyiben gond van a nyakaddal (pl. nyaki porckorongsérv) akkor a fejet ne emeld el a talajról!

Ne csináld a pózt, menstruáció és terhesség idején.

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 

Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése