2016. január 20., szerda

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. (hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:) 

Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl ahogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:)

Részben az ételek egy része ami tojásos gond nélkül elkészíthető tojás nélkül is. Pl gyerekkoromban mindig azt mondták, hogy a palacsintába azért kell a tojás, mert az tartja össze. Ha összekevered a lisztet a tejjel, akkor is szép és finom palacsintákat fogsz sütni:) Ha készítek egy piskótát sütőporral szépen feljön és nem esik szét tojás nélkül sem. Tehát nem minden olyan ételbe szükséges tojás, amire korábban azt hitted. Gondolom a nagyüzemi tojás előállítással terjedtek el azok a receptek, amik elképzelhetetlenek tojás nélkül.

Akár azért szeretnél tojásmentes ételeket készíteni, mert valamilyen egészségügyi problémád, allergiád van, akár azért, mert vegetáriánus vagy vegán vagy és elvi szempontból nem eszel tojást, akár azért mert szeretnél spórolni, íme egy kis lista azon alternatívákról, melyekkel kiválthatod a tojást

Lenmag
1 tojás helyettesítésére, 1 evőkanál darált lenmagot önts le 3 ek. vízzel és hagyd állni 10 percig. Egy kicsit nyúlós, zselés masszáz fogsz kapni. Ezt tudod tojás helyett használni pl. sütemények, muffinok készítésénél, fasírtoknál, lepényeknél.

Almapüré
1 tojásnak 1/4 csésze almapüré felel meg. Nincs más dolgod mint egy almareszelőn pürésre reszelni az almát - ha erre nincs időd lehet kapni bio almapürét még a DM-ben is. Szintén muffinok, kekszek, süteményekben lehet vele kiváltani . 

Banán
1 tojás kiváltásához 1/2 érett banánt tudsz felhasználni. Villával készíts a banánból pürét és ezt használd süteményekbe, muffinokba. 

Csicseriborsóliszt
Muffinokban, süteményekben, lepényekbem, fasírtokban vagy bundázáshoz, segít összetartani a tésztát. Ha nagyon vágysz egy bundáskenyérre azt is tudsz vele készíteni némi  kurmumát és asafoetidát tehetsz a tésztába.

Teljes kiőrlésű tönkölyliszt, zabpehely
Ha egy liszt vagy pehely fehérjetartalma magasabb, akkor jobban összeáll.
Keményítő
Bizonyos kekszek, sütemények, fasírtok esetében keményítővel is helyettesítheted a tojást.  (Kukoricakeményítő, tápióka) 1 tojás helyettesítéséhez:1 evőkanál keményítőt használhatsz.

Joghurt
1 tojás helyettesítésére kb 2 púpos evőkanál joghurtot használj. Muffinok és sütemények esetén vagy kenyérbe használom.

Olaj, sütőpor, citromlé
1 tojásnak megfelel 1 tk. sütőpor  vagy szódabikarbóna 2 evőkanál olajjal és egy kis citromlé. Segítenek a tésztát szépen összetartani és biztosítják a megfelelő szerkezetet is. Muffinok, sütemények, lepények esetén használható
Használják még a chia magot és az agar-agart, de ezekkel nincs tapsztalatom. 

Ha tojás ízt  szeretnél elérni, akkor fekete sóval tudod elérni. Ezt indiai boltokban tudod beszerezni.  Kedvezőbben hat a vérnyomásra, mint a konyhasó.

Amennyiben tojásfehérje habra lenne szükséged, akkor erre számos receptet írnak a csicseriborsó konzerv levéből. Jómagam még nem próbáltam, mert nem készítek olyasmit ami tojásfehérje hab, de ha rákeresel a neten akkor számos leírást találhatsz.

Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése