Ugrás a fő tartalomra

Székrekedés hatékony kezelése 1. rész - A kiváltó okok

székrekedés, székrekedés hatékony kezeléseA székrekedés mai világunkban kényes téma, kevesen beszélnek róla, de nagyon sokakat érint, így gondoltam célszerű itt a blogon is néhány hasznos dolgot leírnom nektek a témában. Fontos, hogy ismerd meg mivel is van dolgod, mi a székrekedés, hogyan alakul ki és mit tehetsz azért, hogy elkerüld.

A bejegyzés három részes, a mai első részben a kiváltó okokról, a második részben az általános kezelési elvekről és  a harmadik bejegyzésben az ájurvédikus típusoknak megfelelő székrekedés fajtáiról és az egyes típusokhoz kapcsolódó ájurvédikus ajánlásokról írok. 

Sajnos a legtöbb embernek nagyon rosszak a táplálkozási szokásai. Nem rendszeres, nem megfelelő időkben, túl sokat, túl gyorsan vagy éppen túl idegesen esznek, rossz minőségű ételeket fogyasztanak és általában helytelenül kombinálják az ételféleségeket egymással. Ennek eredményeképpen a szervezet nem tudja megfelelően feldolgozni a bevitt ételeket és rossz emésztés, puffadás, reflux, salakanyagok felhalmozódása, székrekedés, hasmenés lesz az eredmény. 


A jó emésztés az egészség, az életerő és a jó közérzet alapja. Amikor nem jó az emésztés, az legyengíti a szervezetet és számos betegséghez vezet. Egy ételből annyit hasznosít a szervezet, annyira tud beépülni az étel, a tápanyagok a testedbe, amennyire jó az emésztésed. Rossz emésztésnél a legjobb ételek sem tudnak megfelelően hasznosulni a szervezeted számára. Amikor nem jó az emésztés, nem csak hogy nem hasznosul a bevitt táplálék, de nagyon sok salakanyag halmozódik fel a testben.  A fentiek miatt az ájurvéda nagyon nagy hangsúlyt fektet a megfelelő emésztésre. 


Az ájurvédikus (az ájurvédáról itt olvashatsz) testlakatunknak megfelelően, eltérő emésztéssel rendelkezünk. Pl. a vata típusok hajlamosabbak idegeskedésre, puffadásra, székrekedésre és elég rendszertelenek a táplálkozási szokásaik. A kapha típusoknak is elég gyenge az emésztése, könnyen elnehezülnek, jellemző rájuk a teltségérzet és elég sokáig képesek kibírni étkezés nélkül.  A pitta típusok emésztése a legjobb, ők elég könnyen megemésztik a nehezebb ételeket is és inkább hasmenésre, mint székrekedésre hajlamosak, de náluk is előfordulhat székrekedés.


A vastagbél nagyon fontos, mert elsődlegesen ő  felelős azért, hogy a salakanyagokat el tudjuk távolítani a testünkből. Továbbá a vastagbélben zajlik számos felszívódási folyamat is. A vastagbél egészsége ezért is lényeges. A vastagbél egészségéről a széklet rendszeressége és állapota, valamint a nyelv lepedékessége ad visszajelzést. 


Az igazán ideális az, amikor ébredés után közvetlenül van székleted és meg tudod a beleket szabadítani a salakanyagoktól. A széklet akkor ideális, ha nem túl folyós, de lágy és formás.  Ha nem is sikerül reggel elmenned wc-re, fontos, hogy a nap során kiürítsd a beleidet. Amennyiben nem tudsz naponta legalább egy alkalommal elmenni wc-re és kiüríteni a beleidet, sajnos az már nem egészséges és ezt már székrekedésnek nevezhető. Ilyenkor
a székletben felhalmozódott méreganyagok egyfajta módon elkezdenek felszívódni a bélrendszeren keresztül és kvázi visszamérgezik a szervezetet, Amikor a bélmozgás nem tudja megfelelően továbbítani a székletet és elakadás lesz a dolog vége. Az elakadás hatására a széklet elkezd kiszáradni és még nehezebben tud továbbhaladni a bélrendszerben. A székrekedés hatására a széklet puha állaga megváltozik és száraz, kemény vagy akár bogyó jellegű lesz. Sajnos a hashajtás és a beöntés ugyan segít megszabadulni a széklettől, de hosszú távon nagyon legyengítik a beleket, súlyvesztéshez, szívdobogás érzethez, szorongáshoz, szédüléshez, bágyadtsághoz vezethetnek és könnyen hozzá lehet szokni.

A székrekedés azt jelzi, hogy a táplálkozási szokásaink helytelenek és a szervezet nem tud megfelelően megszabadulni a méreganyagoktól. Néha nem a helytelen táplálkozási szokások okoznak székrekedést, hanem valamilyen lázas vagy gyulladásos betegség, de ez utóbbiak ritkábban fordulnak elő. Amikor valaki szeretne megszabadulni a székrekedéstől, akkor a kiváltó okokat kell megszüntetni, mert ha tovább folytatjuk helytelen táplálkozási és életmódbeli szokásainkat, sajnos ugyanazt az eredményt kapjuk.


A székrekedés kiváltó okai

Rendszertelen életmód, rendszertelen étkezések. Szervezetünknek van egy természetes ciklikussága, ami szerint működik. Amikor ezt a ritmust elveszítjük és össze-vissza kezdünk el élni, akkor a normális működés zavarokat szenved el és nem lesz meg az a ritmus amihez tudjon igazodni az emésztésünk. 

Nem megfelelő alvás. Ahhoz hogy a szervezet, az emésztőrendszer megfelelően tudjon működni elengedhetetlen a megfelelő alvás. Alvás közben szervezetünk regenerálódik és dolgozik azon is, hogy megszabadítsa a testet a tisztátalan lerakódásoktól, méreganyagoktól.
 

Helytelen táplálkozás. Vannak olyan ételek melyek egészségessé teszik a testet, jó emésztést biztosítanak és sajnos vannak olyan ételek, melyek rontják az emésztés hatékonyságát, méreganyagokat halmoznak fel a szervezetben és fogyasztásuk székrekedéshez vezet. Ezekről részletesen írtam egy korábbi bejegyzésben itt olvashatod.

Helytelen testtartás, kevés testmozgás.  Amikor görnyedten tartod magad, azzal összenyomod a beleket és nem tudják megfelelően végezni a munkájukat. Ahányszor csak tudod, húzd ki magad a nap során – ez nem csak az emésztésednek, de a gerincednek és a légzésednek is jót tesz. A mások fontos dolog, amennyiben a test nincs átmozgatva a belekben is létrejön egyfajta pangás. Ezért fontos, hogy rendszeresen végezz testmozgást. Vannak olyan jógapózok, melyek serkentik az emésztést, megszüntetik a székrekedést.
 

Stressz, rohanás. Az állandói rohanás és a sok idegeskedés, a szorongás, félelmek, aggodalmak szintén hozzájárulnak a székrekedéshez, mert hatással vannak az emésztésünkre. A váratlan események, komolyabb változások, utazások szintén hajlamosítanak a puffadásra, székrekedésre. 

Amennyiben a fenti tényezők hosszabb távon jelen vannak az életedben, akkor az emésztőrendszer belassul, a belek mozgása blokkolódik.  Amikor már rendszeresen fennálló székrekedésed van, mindenképpen figyelmet kell szentelned a belek munkájának felfokozására, az emésztésed javítására. Nagyon fontos a régi, rossz szokásaidtól megszabadulni és helyettük új, az emésztésedet támogató szokásokat kialakítani.


A következő blogbejegyzésben részletesen olvashatsz az emésztésed javításáról. (itt olvashatod) és a cikksorozat utolsó, harmadik részében a székrekedés tünetek alapján elkülönített ájurvédikus fajtáiról olvashatsz, valamint a jógagyakorlatokról és a megfelelő légzésről. 


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond