Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Emelj gerinckimélő módon

Mint tudjátok a blog egyik fő irányvonala  a táplálkozás, jóga, ájurvéda, környezet védelem mellett a gerinc egészségének megőrzése - lévén a gerincterápia amivel behatóbban foglalkozom a jógán belül. :))) Nemrégen elindítottam egy cikk sorozatot, ahol a hétköznapi gerincbarát életmódot ismerhetitek meg.  

Azt mindenki tapasztalja, hogy a gerincbetegek számra évről, évre rohamosan nő. Fontos megérteni, hogy a modern, rohanó életforma nincs kedvező hatással sem az egészségünkre, sem a gerincünk állapotára. Az ülőmunka, az állómunka, a sok stressz, a helytelen táplálkozás, a mozgásszegény életmód sem a legideálisabb a gerinc egészségének. Még ha minden nap tornázol jógázol 1órát, akkor is jó ha végiggondolod, hogy egy nap 24 órából áll. Nem midnegy, hogy a maradék 23 órában mit és hogyan csinálsz.

Gondolj csak bele, ha pl. napi 8 alszol, akkor 60 éves korodig 20 évet töltöttél alvással. Nem mindegy milyen pózba teszed... A cikksorozatban, majd kitérek a későbbiekben a helyes alvási pozíciókra is. Korábban már a helyes ülés megírtam itt olvashatod,  és volt már cikk a hólapátolásról is. Most az emelést vennénk kicsit szemügyre.

Az első fontos pont, hogy lehetőleg nagyon nagy súlyokat ne emelj. Amennyiben szükséges emelned, akkor azt tedd úgy, hogy a lehető legkevesebb kockázatot jelentse a gerinced számára. Mit is jelent ez?

Amikor emelsz figyelj arra, hogy ne csavarodj el közben a törzseddel, azaz pont szembe állj az emelendő tárggyal. A derekad tartsd meg, hogy egyenes maradjon.  Hajlítsd be a térded, majd az adott tárgyat a törzsedhez lehető legközelebb fogva emeled fel - minél távolabb van a tárgy a törzsedtől, annál nagyobb az erőkar és annál több erőre lesz szükséged az emeléshez, ami plusz terhet jelenthet a gerincednek. 

Ahhoz, hogy a derék és a törzs egyenes maradjon, az emelésnél végig tartsd aktívan a farizmokat és  hasizmokat, ezek segítenek, hogy ne terheld túl a deréktáji szakaszod.

Alapszabály: emelésnél ne görnyeszd be a derekadat és ne tartsd távol magadtól az emelendő tárgyat!

Tudj meg minnél többet arról, hogyan működik a gerinced, hogy a természete szerint tudj vele bánni:)  Végezz rendszeresen megfelelő, gerincbarát mozgásformákat mint pl. jóga, gerinc torna, etc.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond