Ugrás a fő tartalomra

Tégy a gerinced egészségéért! - Praszárita padottanászana (szétterpesztett, kinyújtott lábak póza)

praszárita pároddanászana
Prasarita padottanászana
A prasarita padottanászana (szétterpesztett, kinyújtott lábak póza) kiváló a lábak és a hát izomzatának erősítésére és nyújtására. Segít a medencét stabilizálni, így hozzájárul a helyes testtartáshoz és az egészséges gerinchez

Ez a jógapóz kedvezően befolyásolja az emésztést, energetizálja a hasi szerveket - gyomrot, lépet, májat, beleket. Ez egy fordított testhelyzet is, mert a fejed lentebb kerül, mint a törzsed.  Ez az ászana fokozza a vérkeringést a fejben és a törzsben is és nagyon jól nyugtatja az idegrendszert és erősíti a szívet. 

Ha nem tudsz pl. a nyakad miatt vagy menstruáció miatt klasszikus fordított testhelyzeteket csinálni, a prasarita padottanászana jó alternatíva lehet.

Hogyan végezd el?
  1. Lépj ki egy széles terpeszbe – a lábfejek legyenek egy vonalban, a lábujjaid előre nézzenek és  a lábak középső tengelye legyen párhuzamos egymással - vagy a külső talpélek.. 
  2. A két talpadon egyformán oszlasd el a testsúlyt. Majd  aktivizáld a lábakat - a külső talpéleket told le jól a matracba, húzd fel a térdkalácsokat és legyenek aktívak a combjaid is. 
  3. A medencédet tartsd stabilan - aktív a hasizom, farizom.  és nyújtózz hosszan az egész gerinceddel fölfelé.
  4. Tedd a két kezed a medencédre, majd megőrizve a nyújtózást a gerincben kilégzéssel dönts előre - először csak addig, hogy a törzsed párhuzamos legyen a talajjal, majd tedd a két kezed vállszélességben a talajra - a tenyerek közvetlenül a vállak alá kerüljenek.
  5. Majd a két kezedet helyezd a lábak közé - a kéz és lábujjak egy vonal mentén helyezkedjenek el.
  6.  Kilégzéssel hajlítsd a könyökeidet és próbáld a fejed letenni a két kezed közé a talajra. A vállad, könyököd, csuklód egymás fölött helyezkedjen el.
Kijövetel a pózból tedd a kezeket a medencédre, majd belégzéssel egyenesedj fel. Ha meg tudod végig tartani a derekad, akkor egyenes törzzsel gyere ki a pózból, ha nem akkor picit hajlítsd a térdeket és gördülj fel csigolyáról, csigolyára.

A kitartás alatt stabilan tartsd a lábakat, egyenletesen elosztva a testsúlyt a két lábon és megtartva a térdkalácsokat. Kilégzéssel a külső talpéleket és a nagylábujj tövét told a talajba. Belégzéssel húzd fel a térdkalácsot, tartsd aktívan a combokat. Kilégzéssel próbálj nyújtózni fejtetővel, szegycsonttal a talaj irányába. A hasadat és medencédet tartsd végig stabilan, húzd be a farokcsontot és nyújtózz az ülőcsontokkal. A lapockáidat simítsd a hátadba és próbáld belégzéssel nyitni a mellkast folyamatosan azáltal, hogy távolítod a két kulcscsontot – úgy dolgozz, ahogy Tádászanában (A tádászanáról itt olvashatsz).

Ha nem éred el a talajt egyenes, megtartott derékkal, akkor tegyél a kezeid alá valamit (pl. jógatéglát) alátámasztásnak. Semmi esetre se legyen görbe a derekad.
 
Amennyiben gerincsérved van vagy kezeletlen magas vérnyomásod ne végezd a pózt. Akkor se gyakorold ezt a pózt ha szédülsz, érszűkületed, esetleg érelmeszesedésed van, vagy valami gond van a központi idegrendszereddel. Továbbá fejen található gyulladásoknál se végezz fordított testhelyzetet pl. arcüreggyulladás és szemműtét vagy komoly szemnyomás problémák esetén se.

A jógagyakorlatokat először mindig hozzáértő jógaoktatóval sajátítsd el. 
 
Jó gyakorlást kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond