2016. február 20., szombat

Székrekedés hatékony kezelése 2. rész - Keltsd életre az emésztésed


Az előző bejegyzésben részletesen olvashattál a székrekedés kialakulásának okairól (itt olvashatod) . A mai bejegyzésben pedig arról, hogyan javíthatod az emésztésed és kerülheted el a székrekedést. 

Nincs más dolgod, mint a tegnapi cikkben felsorolt, székrekedés kialakulásában szerepet játszó tényezőket kiiktatni. A korábbi helytelen táplálkozási és életmódbeli szokásaidat átalakítani:) 

Keltsd életre az emésztésed, szabadulj meg a székrekedéstől és az emésztési problémáktól

Napirend
Próbálj rendszert vinni az életedbe. Alakíts ki egy rendszeres napi rutint. Kelj fel korán, és a székletürítést próbáld a reggeli órákra időzíteni. Ne akard erőltetni a dolgot, de hasznos, ha minden reggel elmész a wc-re és néhány percet bent töltesz várva az eredményre. Egy idő után a szervezet elkezdi megszokni a késztetést és be tud állni az emésztésed.
A reggeli tisztálkodás után, jöhet a reggeli étkezés. Ezt ne hagyd ki. Meleg, ízletes, tápláló, nedves, picit zsíros-olajos ételt fogyassz reggelire.
Az ebédet délben fogyaszd el 12:00  és 13:00 között. Ha lehetséges, mert ilyenkor a legerősebb az emésztés tüze az agni.  Ez legyen a nap legtartalmasabb étkezése.
A vacsorát lehetőleg este 18:00-19:00 között fogyaszd el. Vacsora csak könnyű ételeket egyél – kerüld az állati fehérjéket – ne fogyassz húst, sajtot, joghurtot, túrót, tojást.
Tejet fogyaszthatsz magában vagy édesen gabonával  pl. tejbegríz.

22:00 után már ne egyél. A legjobb ha korán legkésőbb este 10 órakor lefekszel aludni.
 
Folyadékfogyasztás
Gondoskodj a nap folyamán megfelelő folyadékmennyiségről. Ez segít, hogy a belekben ne száradjon ki a széklet.
Semmiképpen ne igyál hideg folyadékot. A szoba-hőmérsékletű italnál melegebb italokat, emésztést segítő gyógyteákat fogyassz rendszeresen a nap folyamán.
Hasznos ilyenkor a méregtelenítés, ha csinálsz egy forralt vizes kúrát és méregtelenítesz – részletesen a itt olvashatsz a méregtelenítésről.
 
Táplálkozás
Ahhoz, hogy az emésztésed újra megfelelően működjön hasznos, ha olyan ételeket kezdesz fogyasztani, melyek támogatják a megfelelő bélműködést. Kerüld el a száraz ételeket, fogyassz lédús, szaftos, leveses ételeket. 

Használj emésztést segítő gyógynövényeket, fűszereket, leginkább gyömbért. Fogyassz ájurvédikus Triphala készítményt, amely gyengéden méregteleníti, tisztítja a beleket, enyhe hashajtó hatással rendelkezik. (itt olvashatsz róla)

Kerüld el a nehezen emészthető ételeket, a húsokat, a kenyérféléket, a félkész ételeket, konzerveket, finomított liszteket, finomított cukrokat, édességeket, túl zsíros ételeket, sajtokat, túrót. Csökkentsd az erjesztett, ecetes ételek fogyasztását. Ne fogyassz maradék ételeket, melyeket nem frissen készítettél – pl. másnapos étel hűtőből vagy fagyasztott ételek.
 
Ne fogyaszd együtt az alábbi ételpárosításokat: tej-hús, tej-hal, tej-tojás, tej-gyümölcs, tej-sós étel, tej-joghurt, tej-sajt, sajt-gyümölcs. Az emésztést segítő és gyengítő ételkombinációkról itt olvashatsz részletesen

Egyél elegendő mennyiségű rostot. Rostokról egy korábbi bejegyzésben részletesen itt olvashatsz. Építsd be az étrendedbe a teljes értékű gabonákat – hajdina, köles, árpa, quinoa, amarant, barnarizs.  Fogyassz sok zöldséget – leginkább párolva, mert nyersen nehezebb megemészteni. Ne egyél túl sok nyers gyümölcsöt sem -  a párolt alma és körte is nagyon kedvező.

Reggel fogyaszthatsz éjszakára beáztatott mazsolát, datolyát, fügét vagy aszalt szilvát is.
 
A joghurt fogyasztása is kedvező lehet – vízzel hígítva lassziként fogyaszd fűszerekkel.
 
Használj ghí-t (tisztított vajat – az elkészítését itt olvashatod) és tiszta minőségű olívaolajat.
 
Ne fogyassz hideg ételeket.

Amennyiben ismered ájurvédikus alkatodat,  az ájurvédikus típusodnak megfelelő étrendet folytass.

Nyugodtan étkezz és étkezés után maradj picit ülve, hogy beinduljon az emésztés. Utána sétálhatsz, segíti a belek mozgását. Étkezés után Soha ne feküdj le teli hassal.
Figyelj a tested jelzéseire (teljes cikket itt olvashatod részletesen). Annyit egyél amennyi jól esik és csak akkor ha éhes vagy.
 
Testmozgás
Mozogj rendszeresen. Naponta minimum 30 percet szánj mozgásra ez lehet akár tempós séta, torna vagy éppen jóga. Részesítsd előnyben az emésztést serkentő jógagyakorlatokat.
 
Lassíts le
Próbálj megszabadulni a rohanástól a stressztől, idegeskedéstől. Meditálj, relaxálj, végezz légző gyakorlatokat, jógázz. Ehhez hosszútávon sokat segíthet ha önismeretre teszel szert és megváltoztatod a gondolkodásodat. Ha pozitívan látod a világot és rugalmas vagy az élet dolgaival szemben, akkor sokkal kevesebb idegeskedésben lesz részed. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése