Ugrás a fő tartalomra

Tudatos felkészülés a karácsonyra - 8. rész Az étkezés


étlezés karácsonykor, karácsoni táplálkozás, karácsonyi ételek, tudatos táplálkozás


Ne engedd, hogy a karácsonyi készülődés feleméssze minden energiádat és pénzedet

A karácsonyi ünnepek idején sok családban az étkezés központi helyet foglal el - vannak olyan családok is, ahol szinte másról sem szól a szeretet ünnepe, mint az evésről. Megannyi statisztika támasztja alá, hogy az ünnepi időszak alatt az emberek jelentős része a normál - általában elfogyasztott -  mennyiségű élelmiszer többszörösét vásárolja meg, készíti el és fogyasztja el. Majd az ünnepi hangulat helyett, sokaknak okoz a nagy mennyiségben elfogyasztott mindenféle egészségtelen étel, nehéz emésztést,  emésztési problémákat, mindenféle fájdalmakat, elnehezültséget. tunyaságot. Az emésztési problémák miatt a gyengülő immunrendszer következtében az ünnepek  után sokan megbetegszenek, mert már az első kórokozó is betegséget vált ki belőlük.  Sajnos a tudatos táplálkozás hiánya  miatt a karácsonyi időszakban hatalmas mennyiségben fogynak a patikákban a különböző emésztést segítő gyógyszerek, tabletták, készítmények.

Nem kell, hogy a karácsonyod az emésztési kínokról szóljon. Kis odafigyeléssel, tudatossággal elérheted, hogy az ünnepek alatt friss, ízletes, tápláló ételeket egyél Te és a családod is és az étkezés után energikusnak, könnyednek érezzétek magatokat.  

Ahhoz, hogy a pénzedet és az energiádat se pazarold és kiváló legyen a közérzeted, tervezd meg előre a karácsonyi időszak menüit - mindenből csak annyi főre tervezz, ahányan lesztek. Azért mert karácsony van, senkinek nem kell és nem is érdemes három ember helyett ennie.  A menü összeállításánál törekedj inkább arra, hogy friss, egészséges legyen és arra, hogy ne vállald túl magad a konyhai feladatokkal. 

Nem érdemes túl bonyolult ételeket készíteni, hasznosabb ha több időt töltesz a családoddal és egyszerű, gyorsan elkészíthető, friss egészséges, ízletes ételeket választasz a karácsonyi menühöz. Itt is vedd figyelembe a kevesebb néha több elvet. Inkább a minőségi ételeken legyen a hangsúly, mint a mennyiségen. Inkább a friss,  egyszerű és egészséges ételeket preferáld, mint a bonyolult, egészségre kevésbé kedvező ételeket.  

A karácsonyi menüt friss, egészséges, vegyszermentes (bio) alapanyagokból készítsd el és annyit ételt főzz, amennyit jólesően el is fogyaszt a család.

A karácsony lényege a hangulat, az hogy a családoddal harmonikusan, szeretetben tudj közösen időt tölteni. Amennyiben a szeretet és harmónia elmarad, azt semmilyen étellel nem lehet pótolni. nem érdemes a karácsonyi menü miatt elégedetlenkedni, veszekedni.

A megtervezett menühöz írd össze az alapanyagokat és ha teheted, interneten keresztül rendeld meg, így elkerülheted a boltokban és az utcákon, bevásárlóközpontokban való tolongást és több szabadidőd is marad, amit együtt tudtok tölteni a családoddal.  

Törekedj a mértéktartó étkezésre és a friss, minőségi ételek fogyasztására, hogy jól indulhasson a következő éved:)

Néhány javaslat a blogról a karácsonyi menühöz - a linkre kattintva eléred a receptet. A receptek nem tartalmaznak húst, halat, tojást, azaz alapvetően laktovegetáriánus receptek, de sok van köztük ami laktózmentes, gluténmentes ételek. Nézelődj kedvedre:)

 Édes sütemények, kekszek

Egyszerű mennyei csokoládétorta
Gluténmentes, tejmentes, cukormentes köles desszert
Gluténmentes, karobos puliszkasüti
Gluténmentes muffin
Gluténmentes, cukormentes, tejmentes meggyes muffin
Gluténmentes kókuszos-csokis muffin
Gluténmentes zabpelyhes minilinzer
Gluténmentes bögrés süti
Halva (halava) - ájurvédikus édesség
Házi készítésű mogyorós csokoládé
Házi készítésű cukormentes csokoládé
Kókuszos zabpelyhes keksz 
Karácsonyi keksz teljes kiőrlésű  liszttel
Kókuszos grízpuding vaníliával
Kókuszos puliszkasüti (gluténmentes, tejmentes
Kókuszos sütemény
Kókuszos, kakaós tönkölysütemény
Mandulás muffin
Mandulás vaníliás hókifli
Narancsos mazsolás keksz
Reform csokis keksz
Reform almás szamósza
Reform almás pite tönkölybúzaliszttel
Reform diós sütemény 
Sárgarépa halava
Shortbread keksz - reform változat  
Sült túrótorta
Sütőtökös muffin
Teljes kiőrlésű tönkölykeksz naranccsal
Teljes kiőrlésű, tojásmentes linzer
Vegán kókuszkocka
Zablisztes almás-diós muffin
  
Sós vendégvárók
Egyszerű sós stangli
Élesztőmentes, gyors túrós vendégváró 
Egyszerű, zablisztes kréker (sós keksz)
Gyors, élesztőmentes tejfölös pogácsa 
Gluténmentes sós muffin 
Cukkinis, pirított napraforgómagos minikifli
Gyors hummuszkrém
Élesztőmentes cukkinis pogácsa
Gyors, fűszeres zabpelyhes pogácsa
Gluténmentes, élesztőmentes pogácsa
   
 
Ebéd vagy vacsora ételek
Indiai Dhal - mungbab leves
Quinoa, brokkolis zöldségekkel
Sült padlizsános, sült házi sajtos főétel
Káposztás subji - ízletes fűszeres káposztás étel 
Vegyes zöldséges subji - zöldséges főétel
Cukkini-burgonya curry
Hummusz 
Sütőtökös subji 
Zöldséges, csicseriborsós kuszkusz
Kitri (kichari) 
Vöröslencsés, zöldséges lasagne
Gluténmentes zöldségfasírt
Polenta krémesen, párolt zöldségekkel 
Gluténmentes zöldséges lepény
Zöldséges polenta pizza
Fűszeres vöröslencse dhal, aszalt paradicsomos, sajtkrémes muffinnal
Fekete quinoa brokkolival és cukkinivel
Fűszeres, sült padlizsán
Mángoldos brokkoli subji
Cukkini, paprika, paradicsom subji
Karfiol pakora - fűszeres bundában sütve
Zöldborsó-burgonya curry
Zöldségkrémleves kakukkfűvel
Brokkolis tészta pirított magvakkal
Sütőben sült köles kása
Sütőben sült fűszeres karfiol
Sütőben sült tepsis zöldségek
 Céklás zöldségek hajdinával
Gyors, egyszerű csicseriborsós curry 
Zöldséges pizza
Zöldséges muffin
Pudla, gluténmentes indiai lepény 
 Baszmati rizs zöldségekkel, korianderrel
Feketemustármagos zöldbab paradicsomszószban
Paprikás, édesköményes tészta pirított magokkal
Fűszeres sült, sütőtök 
Édesköményes lepény
Sárgarépás, gyömbéres, szezámos tészta


Mindenféle finomságok
Chapati - indiai lepénykenyér
Gyömbér tea
 Alma csatni
Szilva csatni (sós, édes,csípő finomság)
Paradicsom csatni
Quacamole 
Uborka raita 
Reggeli mandulaturmix
Datolyás tejturmix 
Krémes zabkása dióval és mazsolával
Pirított, párolt gyümölcsök - ájurvédikus reggeli 
Házi joghurt készítése
Gyors, élesztőmentes kenyér


Jó étvágyat kívánok:)
szeretettel:
Kati

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kitri (más néven kitchari) - az ájurvédikus gyógyító étel

Kitchari (kitri) - az ájurvédikus gyógyító étel A kitri egy indiai gyógyító egytálétel, amit mung babból és baszmati rizsből készítenek. Ez az igazán egészséges étel, ízletes, nagyon tápláló és könnyen emészthető - az ájurvédikus élet módnak nélkülözhetetlen része . A rizs és a mung bab is édes és hűsítő minőségűek az ájurvéda sze mpontjából.  A rizs és mung bab együtt, teljes értékű fehérjével látja el a szervezetedet és minden ájurvédikus testtípus számára kedvezően hat. Ez az egyszerű egytálétel a test minden szövetét táplálja. Az ájurvédában a legtöbb betegség esetén és a különböző tisztító kúrákban alkalmazható a kitri diéta, hogy helyreállítsd vele szervezeted egyensúlyát.A kitri nagyon jó energiával látja el a szervezeted és fiatalító hatású. A fűszerezését kedvedre tudod variálni, így igazán változatos és ennek köszönhetően, sosem lehet megunni:) A fűszerezést ájurvédikus testalkatodnak megfelelően össze tudod állítani. Nagyon sok kitri receptet találsz a

Szilva chutney (csatni)

Szilva chutney (csatni) Valaki kérte, hogy tegyek fel szilva chutney receptet, mert a szilva szezon közepén sok szilvát kapott. Örömmel teszek a kérésnek eleget, mert a csatnik közül a kedvencem a szilva:) A csatnik (chutney) olyan minden ízlelőbimbónkat igénybe vevő csemegék, melyek célja az ételek ízének kiemelése. Általában egyszerre édes, sós, csípős vagy akár savanyú ízeket is intenzíven hordozhat egy csatni magában.  Készülhetnek nyersen vagy főzve is. Radha Red Szilva chutney ( csatni) hozzávalói az eredeti recept szerint: 4 ek.  ghí (vagy vaj vegán változatban kókuszzsír) 1,5 tk. örölt koriander 1/4 tk. őrölt kardamom 1 egész szárított csili 3 ek . kókuszreszelék 1,5 kg érett kékszilva 2 bögre (500ml) nádcukor (én 1/2 bögrénél nem szoktam többet rakni, mert szeretem a savanykás ízt) csipetnyi kámfor (elhagyható) Vegyszermentes (bio) alapanyagokat használj :) Készítsd elő a szilvát, mosd meg, magozd ki és vágd 8 részre.  A ghít (vagy vajat)

Tojás helyettesítése, tojásmentes táplálkozás

Sokszor hangzik a kérdés a jógázóktól, hogy a jógikus táplálkozásban ha nem eszünk tojást , hogyan helyettesítjük. ( hogy miért nem eszünk tojást arról itt olvashatsz ) Elsődleges válaszom sehogyan, ha lehet elkerüljük - azért lentebb leírom, a megoldásokat:)  Amikor Tudatos táplálkozás és vegetáriánus főzőtanfolyamot tartunk, ott sem cél, hogy a húsos ételek hús nélküli verzióját készítsük el. Inkább az a célunk, hogy megmutassuk milyen fantasztikus, változatos a húsmentes konyha, mennyi finom étel létezik a világ minden táján, melyek nem tartalmaznak húst. Inkább szeretnénk megmutatni a húsmentes étkezés változatosságát, mint valamilyen zöldséges utánzatát a húsos ételeknek. Azaz nem nagyon készítünk tojásos ételeket tojásmentesen - pl a hogy sosem eszem vega kolbászt, úgy sosem csináltam vegetáriánus rántottát - lévén ha nem eszem húst vagy éppen tojást, miért egyek valamit ami teljes olyan kinézetre és ízre, csak éppen nem az:) Részben az ételek egy része ami tojásos gond